Servind

Letecký sektor zasáhl běloruský vpád

Letecký sektor zasáhl běloruský vpád

Letecký sektor prožívá těžké časy. Zdá se, že seznam problémů, jimž toto odvětví čelí, roste každým týdnem. Záchranná opatření pod dohledem EU, držící letecké společnosti nad vodou v době útlumu způsobeného pandemií Covid-19, jsou úspěšně napadána u soudů. Připravovaná legislativa EU v oblasti životního prostředí, vyžadující udržitelné letecké palivo, přinese nebývalý tlak na ekologizaci tohoto odvětví a povede k rozporům mezi nízkonákladovými a tradičními leteckými společnostmi.

Státní únos dopravního letadla odhalil vzdušný prostor nad Běloruskem jako nebezpečný a přinutil letecké společnosti přesměrovat zavedené letové dráhy. I pro sektor, který je zvyklý na turbulence, to vyvolalo mnoho problémů. Pravděpodobně nejnaléhavější je však geopolitické napětí způsobené běloruským incidentem, které stále přetrvává. Minulý týden společnost Air France zrušila let z Paříže do Moskvy poté, co ruské úřady odmítly schválit novou linku obcházející Bělorusko.

Bělorusko zůstává pevným spojencem Moskvy - ruský prezident Vladimir Putin a běloruský silák Alexander Lukašenko si užili společnou plavbu. Rozhodnutí EU zakázat evropským dopravcům vstup do běloruského vzdušného prostoru ovšem mělo neblahý vedlejší dopad na životní prostředí. Agentura pro řízení letového provozu Eurocontrol odhaduje, že delší trasy leteckých společností, vyhýbající se běloruskému vzdušnému prostoru, jsou odpovědné za přibližně 250 tun emisí CO2 denně.

Akce se dotkla také pilotů, kteří jsou pobouřeni taktikou použití falešné hrozby bombou k vynucení přistání letadla na letišti mimo EU. „Piloti nyní pocítí, že musí při rozhodování zohlednit motivaci a důvěryhodnost poskytovaných informací v závislosti na zemi, nad níž létají. A to není reálné. Pokud důvěra v systém zmizí, dojde k ohrožení bezpečnosti,“ uvedl Arik Zipser, ředitel představenstva pro technické záležitosti Evropské asociace zastupující piloty ECA.

Dopad soukromých letadel na veřejnost

Nevládní organizace Transport & Environment (T&E) zveřejnila zprávu zaměřenou na soukromá letadla a odsoudila je za jejich dopad na životní prostředí. „Létání soukromým letadlem je pravděpodobně to nejhorší, co můžete pro životní prostředí udělat. A přesto kolem nás létají superbohatí superznečišťovatelé jako by nedošlo ke klimatické krizi,“ řekl letecký ředitel společnosti T&E Andrew Murphy.

Soukromá letadla mají podle zprávy T&E v průměru 10x větší emise CO2 než dopravní letadla a znečišťují 50x víc než vlaky. Studie ukazuje, že emise CO2 ze soukromých letadel v Evropě mezi lety 2005 a 2019 vzrostly téměř o třetinu.

Evropská asociace podnikatelů v letectví EBAA reagovala na zprávu společnosti T&E a poukázala na snahy odvětví dekarbonizovat přijetím udržitelných leteckých paliv. „Naše dosavadní výsledky ukazují, že vítáme větší tlak na udržitelné odvětví leteckého podnikání, ale je důležité, abychom nezapomínali na skutečnou ekonomickou hodnotu, obchodní přínos a společenský dopad, který toto odvětví přináší,“ uvedl generální tajemník EBAA Athar Husain Khan.

(Očkovaní) turisté vítáni

Ti, kteří měli možnost nechat se očkovat proti Covid-19, se mohou v létě těšit na cestování bez testů a karantény - pokud Evropská komise splní svůj slib. Evropská komise navrhla, aby očkovaní lidé měli být osvobozeni od testování nebo karantény při cestování z jedné země EU do druhé a vyzvala k postupnému uvolňování cestovních opatření, protože vakcinace se zrychluje. Exekutiva EU tvrdí, že ti, kteří byli očkováni 14 dní před cestou, by neměli podstoupit dosud standardní kontroly na Covid-19.

„Svoboda pohybu je jedním z nejváženějších práv občanů EU. Potřebujeme pro naše občany koordinovaný a předvídatelný přístup, který by nabídl jasné podmínky a zamezil nekonzistentním požadavkům v jednotlivých členských státech,“ uvedla komisařka pro zdraví a bezpečnost potravin Stella Kyriakidesová. Tento tlak Evropské komise je však pouze doporučením - členské státy mohou i nadále uplatňovat svá vlastní pravidla. Skutečnost, zda je jedna dávka vakcíny dostatečná k tomu, aby předešla karanténě a testování, zůstává na uvážení jednotlivých zemí EU.

Komise připouští „pravděpodobně“ vyšší podíl fosilních paliv v dopravě

Bez multiplikátorů je podíl fosilních paliv v dopravě „pravděpodobně“ vyšší než oficiální údaje zveřejněné Eurostatem, uvedl zdroj Evropské komise. Multiplikátory jsou statistická metodika používaná k podpoře využívání obnovitelných zdrojů energie v dopravě, zejména v elektromobilech.

Výrobci biopaliv protestují proti pravidlům EU v oblasti ekologické investiční taxonomie. Podle návrhu Evropské komise biopaliva vyrobená z potravinářských a krmných plodin nesplňují kritéria zelené taxonomie EU, což podle výrobců biopaliv naruší schopnost Evropy plnit cíle ekologické dopravy.

Datum zveřejnění

2.6.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle Euractiv

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2655 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál