Servind

Ceny za silniční dopravu míří vzhůru

Ceny za silniční dopravu míří vzhůru

Současná bezprecedentní situace, vyvolaná koronavirovou pandemií, má zásadní dopad i na silniční dopravu. Ta prokázala a denně prokazuje svůj strategický význam, ale nemůže se vyhnout zdražování. Ceny jejích vstupů rostou ve všech ukazatelích, ať už se jedná o ceny pohonných hmot i samotných vozidel, energií, nákladů na lidské zdroje nebo o výši úroků. Nárůst vstupů se zatím pohybuje mezi 12 až 15 %.

V některých případech nejde pouze o „drahotu“, ale vůbec o dostupnost. Nová dopravní technika má dodací lhůty delší než jeden rok, chybí i základní náhradní díly, někdy není olej a podobné banální položky. Odvykli jsme limitujícímu nedostatku materiálu, který se stává dnes realitou. Objevila se i nová hrozba v podobě výpadků dodávek AdBlue. Stejně jako nelze bez čipů vyrobit auto, nedostatek AdBlue by zastavil všechny moderní vznětové motory v nákladních vozidlech i autobusech.

Jsme v situaci, kdy se doprava za ceny loňského roku stává ekonomickou sebevraždou. A to se netýká jen nákladní dopravy, ale i autobusové, která má vstupy podobné a v cenách je závislá na smlouvách se zadavateli. Ti si budou muset připlatit. Cena nafty vzrostla od začátku roku o 7 Kč, AdBlue je násobně dražší, vysoká inflace zvyšuje režii.

Doprava do Británie, silně ovlivněná Brexitem, zdražila během několika měsíců o pětinu, ale podobný cenový skok lze v nejbližší době očekávat v celé Evropě a u všech typů přepravy. Silniční dopravci se dostávají do stavu, že nejsou schopni plnit požadavky zákazníků. Vše ještě komplikují narušené dodavatelsko-odběratelské řetězce, kdy se na jedné straně nedostávají volné kapacity a na druhé straně stojí nevyložené kamiony před branami zavřených továren.

Prezident ČESMAD Bohemia Josef Melzer hodnotí současný stav silniční nákladní dopravy slovy: „Dnes nenajdete dopravce, který by byl schopen stoprocentně zajistit poptávané kapacity. Je běžné, že volný kamion, který byste potřebovali zítra, seženete až za týden. Vážně hrozí, že doprava se stane luxusním zbožím a její ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu.“

Datum zveřejnění

20.10.2021

Zdroj informací

ČESMAD Bohemia

Ilustrační foto: Daimler

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2558 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál