Letošní raketový růst ceny AdBlue byl zčásti vyvolán panikou na trhu, že tato komodita již nebude k dispozici. Oficiálně je jí přitom stále dostatek, cena je však kvůli rostoucím výrobním nákladům výrazně vyšší.
V budoucnu pokles ceny nelze očekávat. Dlouhodobě se hodnota AdBlue bude pohybovat zhruba kolem dvojnásobku ceny z první poloviny letošního roku. Do pasti se tím dostávají nákladní dopravci i výrobci stojanů pro čerpací stanice. K situaci na trhu se ve svém komentáři vyjadřuje jednatel společnosti Adast Daniel Struž.
„Hlavním problémem, způsobujícím růst ceny AdBlue, jsou zejména náklady spojené s výrobním procesem. Ten je energeticky velmi náročný zejména co se týče spotřeby plynu, jehož cena v posledních týdnech násobně vzrostla. Výrobní podniky na Slovensku, v Polsku či Německu tak nemohou své aktivity dostat do černých ekonomických čísel aniž by výrazně nezdražily. Problémem je aktuálně i nedostatek jiných komponent pro výrobu, například průmyslových hnojiv. Producenti proto výrobu uzavřeli nebo výrazně omezili.
V případě České republiky vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika jako na začátku pandemie. Loni v březnu zaznívaly hlasy, že mohou dojít potraviny. Lidé tak kvůli těmto obavám začali vykupovat ve velkém základní komodity a dělat si zásoby. Nyní byla situace obdobná - kvůli omezení výroby vznikla na tuzemském trhu panika, že AdBlue brzy nebude. Začalo se proto hromadně skupovat a jeho cena vylétla neúměrně nahoru.
Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Z našich zkušeností odhadujeme, že situace se do dřívějších kolejí vrátí jen těžko a cena AdBlue příliš neklesne. Nejspíš se bude v budoucnu pohybovat v cenové hladině zhruba dvakrát vyšší, než byla ta v první polovině letošního roku. Návrat na dřívější hodnoty se v horizontu nejbližších let nejeví jako reálný.“
Problémy pro dodavatele čerpacích stojanů i nákladní dopravu
„Rostoucí ceny energií ovlivňují kromě AdBlue také činnost spojenou s dodáváním plnících stanic s AdBlue. Skokově vzrůstající náklady na výrobu těchto zařízení je nutné promítat do kontraktů. Často to však není možné, typicky u veřejných zakázek, u kterých je ze strany státu již vysoutěžená cena a kde neexistují dodatky, že případný výrazný růst výrobních nákladů se může promítnout do finální ceny. Kvůli zdražování výroby se nám tak dodavatelům plnících stanic hroutí některé nasmlouvané kontrakty, u kterých se nelze dostat na hranu rentability a zákazník neumožňuje další navyšování rozpočtu.
Růst cen energií a AdBlue je ve finále jen dalším projevem nevyhnutelného – lidé budou muset přijmout plošné zdražování jako prostý fakt. Postupně na to přistupují také všichni výrobci AdBlue, což se brzy projeví i na cenách zejména u kamionové dopravy. Technologicky přitom není možné v tomto segmentu z tohoto nepříjemného stavu utéct, neboť kamiony se bez AdBlue už jen kvůli přísným emisním limitům nerozjedou.“
19.11.2021
Adast
Foto: Adast