Servind

Prodej elektrobusů v EU výrazně stoupl

Prodej elektrobusů v EU výrazně stoupl

Podíl nově registrovaných autobusů s alternativním pohonem vloni v EU vzrostl na 31 %, přičemž autobusy s elektrickým pohonem už překročily hranici 10 % z celkového počtu.

Nafta je u autobusů v zemích Evropské unie stále dominantní pohonnou hmotou - najdeme ji u 19 895 nově registrovaných vozidel. S podílem 68,8 % ovšem autobusy se vznětovými motory zaznamenaly pokles o 2,9 % proti 73,2 % v roce 2020.

Naopak autobusy s elektrickým pohonem s akumulátory a dobíjením (ECV) zaznamenaly významný růst na 10,6 % oproti 6,1 % v roce 2020. Dalších 10 ,1 % představovaly autobusy s hybridním pohonem (HEV). Alternativní paliva, především CNG, využívá 10,5 % z nově registrovaných autobusů, takže vozidla s alternativními pohony (APV - Alternative Powered Vehicles) získala vloni v EU celkový podíl 31,2 %. Vyplývá to ze statistik Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA. V těch se také uvádí, že v roce 2021 se v EU prodal jediný autobus se zážehovým motorem na benzin, a to v Estonsku.

Ze čtyř hlavních trhů EU zaznamenala nárůst prodeje autobusů s konvenčním pohonem pouze Itálie (+7,9 %). Naopak Španělsko zaregistrovalo dvouciferný pokles o 19,8 %. Německo (-8,5 %) a Francie (-2,4 %) hlásí mírnější pokles.

Registrace nových autobusů v segment ECV (Electrically Chargeable Vehicles), který zahrnuje vozidla s plně elektrickým pohonem s akumulátory (BEV), autobusy s palivovými články (FCEV), vozidla s prodlouženým dojezdem (E-REV) a plug-in hybridy (PHEV), vloni v Evropské unii vzrostly o 78,7 %. Celkem bylo dodáno 3064 vozidel ECV. Největší přírůstek zaznamenala Francie, kde se jich prodalo 622 (+247,5 %), následuje Německo (613 kusů, +57,6 %) a Dánsko (224 kusů; +3,63 %). Zajímavé je, že zatímco v roce 2020 bylo největším trhem pro autobusy ECV Nizozemsko, loni tam jejich prodej klesl o 57,6 % ze 446 na 189 vozidel. Také v České republice jejich registrace poklesly ze 6 na 2, tedy o 66,7 %.

Z celkem 2926 nových autobusů s hybridním pohonem byla téměř polovina zaregistrována v Německu (1405 kusů). V ČR byly vloni zaregistrovány první čtyři. HEV autobusy. Registrace nových autobusů na alternativní palivo, což znamená téměř výhradně zemní plyn, loni klesly o 2,3 % na 3033 kusů. Přitom na jedné straně Francie zaznamenala jejich výrazný nárůst o 61,3 % na 1616 vozidel, což je více než polovina z celé EU. Naopak Španělsko a Itálie hlásí velký pokles o 42,6 % (na 301 autobusů) resp. 15,2 % (na 285 vozidel). V ČR, která v této kategorii patřila v EU mezi nejvýznamnější trhy, jejich registrace klesly z 261 na 71 autobusů, tedy o 72,8 %.

Datum zveřejnění

5.04.2022

Zdroj informací

ACEA

Graf: ACEA

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1743 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál