Nákladní doprava potřebuje nabíjecí infrastrukturu

Nákladní doprava potřebuje nabíjecí infrastrukturu

Bez rychlého zavedení infrastruktury pro dobíjení na celém kontinentu budou evropští provozovatelé nákladní dopravy nadále upřednostňovat vozidla s pohonem na naftu před čistými alternativami. Opakovaně to slyšeli účastníci akce o zelené silniční nákladní dopravě.

„I když nákladní doprava nemá žádnou náklonnost k vozidlům s motory na naftu, tato zůstávají nejúčinnější možností vzhledem k nízké úrovni čistých čerpacích a nabíjecích stanic na celém kontinentu. Pokud používáme nákladní auta, autobusy a autokary na naftu, je to proto, že naši klienti po nás žádají, abychom něco dostali odsud až tam tím nejefektivnějším způsobem, jakým to dokážeme. Pokud by zítra řekli, že tady je skvělé řešení, které dostane něco odsud tam co nejefektivněji a dokonce rychleji, než to dokážeme dnes, pak hádejte co? Samozřejmě to využijeme,“ řekl generální tajemník asociace silniční nákladní dopravy IRU Umberto de Pretto.

„Nemyslete si, že průmysl je zamilovaný do vozidel nebo do paliva, které používáme. Používáme to, co je efektivní, co dělá naši práci a umožňuje nám stále dosahovat zisk,“ dodal De Pretto a varoval, že EU „není ostrov, což znamená, že větší zelené zdanění provozovatelů nákladní dopravy může poškodit konkurenceschopnost Evropy. Můžeme dosáhnout cíle dekarbonizace, dokážeme to. Ale nezavádějme politiku, která ekonomický rozvoj promění v něco, co způsobí, že skončíme s obrovskými frontami nezaměstnaných namísto skutečné dekarbonizace.“

Daniel Mes, úředník, který pracuje v týmu šéfa EU pro klima Franse Timmermanse, označil nasazení dobíjecích stanic za „alfu a omegu“ snižování emisí ze silniční nákladní dopravy. Vyzval zákonodárce v Parlamentu a Radě, aby prosadili legislativu Komise o zpoplatnění známou jako nařízení o infrastruktuře alternativních paliv AFIR a kritizoval členské státy za to, že se ji snaží omezovat. Mes připustil potíže vyvolané prudce rostoucí cenou ropy v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, ale také odsoudil výzvy k dlouhodobým státním dotacím, aby se ceny pohonných hmot udržely pod kontrolou.

„Musíme si být vědomi limitů, kdy mluvit pouze o dotacích na pohonné hmoty, protože realita je taková, že státní kasy nejsou neomezené a tato situace bohužel ještě nějakou dobu vydrží. Když mluvíme o tom, že něco uděláme s cenami pohonných hmot, musí to být vždy doprovázeno jasnými kroky k urychlení zeleného přechodu,“ dodal Daniel Mes.

Mes vylíčil nadcházející legislativu EU, definující přísnější emisní normy CO2 pro těžká nákladní vozidla, jako požehnání pro nákladní dopravu a tvrdil, že se tím podnítí výrobci vozidel, aby investovali do výroby čistých modelů. „Čím více elektrických a vodíkových autobusů a nákladních vozů bude k dispozici, tím budou dostupnější,“ řekl Mes.

Ve svém nedávno přijatém pozičním dokumentu k normám CO2 pro těžká nákladní vozidla IRU naléhá na EU, aby podpořila průmysl při přechodu na těžká nákladní vozidla s vodíkovými palivovými články a elektrickým pohonem s akumulátory. Globální organizace silniční dopravy rovněž vystupuje proti brzkému zákazu vozidel se spalovacími motory a tvrdí, že v nákladních automobilech a autokarech lze používat uhlíkově neutrální dopravní paliva.

Mes zopakoval, že žijeme ve výjimečné době: „Všechna rozhodnutí, týkající se budoucnosti silniční dopravy ze strany politiků i průmyslu, musí být přijímána s ohledem na blaho společnosti. Pokud nyní neurychlíme zelený přechod, pak máme potíže s budováním Evropy, která bude bez fosilních paliv z Ruska a bezpečná pro nás, naše děti a naše budoucí generace.“

Ismail Ertug, socialistický německý europoslanec, který je hlavním vyjednavačem AFIR v Evropském parlamentu, kritizoval postoj Rady k zpoplatnění infrastruktury a vyzval k jejímu rychlejšímu zavádění: „Největším problémem Evropské unie jsou členské státy. Země EU ničí předchozí legislativní snahy o zavedení ambiciózních požadavků na infrastrukturu čistého nabíjení.“

Ve svém postoji k AFIR se Rada EU snažila snížit požadavky na nabíjecí stanice pro oblasti s nízkým provozem s tím, že navrhovaná pravidla EU pro vzdálenost mezi stanicemi by měla být zrušena pro silnice s malým provozem.

„Máme různé členské státy s různými standardy, ale nakonec musíme tyto nové technologie rozšířit. Různé případy použití to činí náročným, ale to není žádná raketová věda. Máme technologie, víme, jak je implementovat, známe kapacity sítí členských států a známe návrh Evropské komise. Brzké rozdělení nákladních vozidel 70 %:30 % s akumulátory a na vodíkový pohon posílí argumenty pro investice do nabíjecí infrastruktury,“ je přesvědčen Ismail Ertug.

Datum zveřejnění

10.06.2022

Zdroj informací

IRU

Foto: IRU

Fotogalerie

Výběr jazyka

VALEO školení 2022

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.412 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál