Servind

Nové elektricky poháněné užitkové vozy řady eK9

Nové elektricky poháněné užitkové vozy řady eK9

Automobilový gigant Stellantis vyvinul plně elektricky poháněné verze svých kompaktních užitkových bestsellerů Citroën ë-Berlingo Van, Peugeot e-Partner a Opel Combo-e Van jako společný projekt eK9. Vznikly na bázi flexibilní platformy EMP2 umožňující použití nejrůznějších systémů pohonu včetně elektrického. Stellantis tak předstihl své konkurenty tím, že jako první nabízí plně elektricky poháněnou alternativu v segmentu lehkých užitkových a víceúčelových vozů.

Současně přicházejí i jejich osobní verze Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Rifter a Opel Combo-e Life. Jejich postavení je o to významnější, že vzhledem k evropské legislativě, týkající se flotilových emisí, zcela nahrazují osobní verze těchto modelů se spalovacími motory. Tyto velmi oblíbené modely lze tedy koupit pro dopravu osob se spalovacím motorem už jen ve verzi homologované jako užitkový vůz kategorie N1.

Všechny se nabízejí ve dvou délkách – základní 4403 mm s rozvorem náprav 2785 mm, která se označuje u užitkových verzí L1 a u osobních M, a prodloužená o 350 mm na 4753 mm s rozvorem prodlouženým o 192 mm na 2975 mm a označením L2 resp. XL. Základní varianta užitkových verzí se dodává se 2 nebo 3 místy, pro L2 je k dispozici i karoserie Crew Van s pěti místy a posuvnou přepážkou. Osobní varianty se v obou případech nabízejí jako pěti- nebo sedmimístné.

Objem nákladového prostoru je 3,3 až 3,8 m3 pro L1 a 3,9 až 4,4 m3 pro L2 resp. 1,8/3,5/4,0 m3 pro Crew Van. Do L1 i L2 se vejdou dvě europalety. Užitečná hmotnost je 800 kg a maximální hmotnost přívěsu 750 kg. I při využití dvou míst vpředu lze do L2 naložit předměty dlouhé až 3,44 m. Na bocích mohou být jedny nebo dvoje posuvné dveře, zadní křídlové se otevírají do 180°.

Osobní veze nabízejí v pětisedadlovém uspořádání zavazadlový prostor o objemu 597 l (M) resp. 850 l (XL) a ve dvoumístném 2126 l resp. 2693 l. U osobních verzí je unikátní nabídka úchytů Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě. Sedadla ve druhé řadě se dají sklopit do roviny s podlahou zavazadlového prostoru a sedadla ve třetí řadě jsou vyjímatelná.

Vozy pohání elektromotor s výkonem 100 kW (136 k)  s prakticky okamžitě dostupným točivým momentem 260 N.m.

Navenek se modely tří značek liší jen designem přídě. Zásadnější rozdíl najdeme v interiéru, kde Peugeot používá osvědčené uspořádání i-Cockpit s menším volantem a zvýšenou polohou přístrojového panelu, zatímco Citroën a Opel k tradičnímu uspořádání přidávají nabídku head-up displeje. Společné je použití přístrojového panelu tvořeného 10“ displejem a 8“ centrálním displejem infosystému. K dispozici jsou specifická menu pro vozy s elektrickým pohonem. V nejvyšší verzi se dodává 3D navigace TomTom s on-line aktualizací na tři roky v ceně. Pro možnost ovládání některých funkcí (např. vyhřívání nebo klimatizace) a zjištění stavu akumulátoru na dálku se nabízí aplikace e-Remote Control.

Ovládací prvky jízdního režimu jsou ve formě přepínače e-Toggle. Volit lze ze tří jízdních režimů Power (plný výkon 100 kW a točivý moment 260 N.m), Normal (80 kW/210 N.m) a Eco (60 kW/190 N.m). V rámci základní volby lze kromě jízdy (D) volit i zvýšenou míru rekuperace (B). V nabídce je i posílená kontrola trakce IntelliGrip resp. Grip Control s otočným voličem pro výběr z pěti specifických povrchů.

Akumulátor s kapacitou 50 kWh (využitelná je 45 kWh) sestává z 216 článků uložených v 18 modulech, které je možné v případě potřeby samostatně vyměňovat. Má aktivní chlazení glykolem pro zaručení provozní teploty od -40 °C do +55 °C.  Akumulátor je uložen v podlaze, takže neomezuje nákladový prostor ani variabilitu vozidel v porovnání s verzemi se spalovacími motory.

Díky účinnosti elektromotoru a úpravám aerodynamiky vozy dosahují dojezd v osobních i užitkových verzích 280 km. Vozy jsou vybaveny možností nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, takže za půl hodiny mohou obnovit až 80 % dojezdu.

Na akumulátor se poskytuje záruka na 8 let resp. 160 000 km pro udržení kapacity 75 %. Při každé garanční prohlídce se vystavuje certifikát o stavu akumulátoru. Kalkulace pro službu předplacený servis je na přibližně třetinové ceně v porovnání s verzemi se spalovacími motory, protože odpadá mnoho úkonů, jako jsou výměny kapalin a filtrů.

Cenová nabídka se liší vzhledem k různým úrovním základní výbavy. Ceny užitkových verzí L1 bez DPH začínají na 799 450 Kč Citroën ë-Berlingo Van, 824 000 Kč pro Peugeot e-Partner a 799 490 Kč pro Opel Combo-e Van. Osobní verze s DPH začínají na 915 000 Kč za Citroën ë-Berlingo, 1 000 000 Kč pro Peugeot e-Rifter a v případě Opel Combo-e Life je akční nabídka od 829 990 Kč.

Všechny tyto vozy, včetně nově přicházejícího Fiatu E-Dobló, se vyrábějí v produkčním centru skupiny Stellantis ve Vigu. Mezi jeho přednosti patří velká flexibilita, takže každý model lze vyrábět se spalovacími motory i elektrickým pohonem v mixu, který lze přizpůsobit poptávce trhu.

Datum zveřejnění

27.06.2022

Zdroj informací

Emil Frey

Foto: Emil Frey a Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2398 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál