GasNet rozvíjí udržitelnost v dopravě

GasNet rozvíjí udržitelnost v dopravě

Pro splnění emisních cílů v sektoru nákladní dopravy je rychlejší rozvoj zkapalněného plynu (LNG) naprosto nezbytným krokem. Právě z tohoto důvodu se skupina GasNet snaží o maximální využití LNG v tuzemské dopravě. Vedle svých tří stávajících stanic plánuje otevření dalších.

GasNet nyní nabízí tahačům tři místa, kde mohou bezpečně a spolehlivě natankovat LNG. Svou první „kamennou“ plničku LNG provozuje v Mladé Boleslavi blízko dálnice D10. Další dvě mobilní stanice má v Nýřanech na Plzeňsku (dálnice D5) a v Klecanech u Prahy (dálnice D8).

V současné době je v Evropě už 500 LNG plnicích stanic a jejich počet stále roste.

Čtyři aktuální mýty o LNG v nákladní dopravě

Skupina GasNet osvětluje čtyři mýty o LNG, které se v souvislosti s nákladní dopravou aktuálně objevují.

Ty jezdíš na LNG? To je přeci plyn a ten je z Ruska.

LNG pro naše stanice vozíme z evropských terminálů, kam jej po moři převážejí tankery především z USA a Kataru. Právě Katar a USA patří společně s Austrálií mezi největší exportéry LNG. LNG tedy pomáhá diverzifikovat energetické zdroje a v roce 2020 se dokonce stalo celosvětově dominantní formou distribuce plynu. Státy EU současně plánují rozšířit kapacitu stávajících terminálů a začínají rychle budovat nové.

Green Deal je mrtvý a s ním i LNG…

Naopak. Evropa sice nyní v kontextu bezpečnosti klade vyšší důraz na soběstačnost a diverzifikaci zdrojů, to se však nevylučuje se Zelenou dohodou pro Evropu. Potvrzuje to i nově představený plán Evropské komise REPowerEU, díky kterému chce Evropa v nejbližších letech podpořit udržitelnější energetiku dalšími 210 miliardami eur. Významná část financí má posílit i distribuci LNG a produkci biometanu. A obě komodity spolu v dopravě souvisejí více, než se na první pohled může zdát.

Investice do LNG infrastruktury nedávají smysl. Evropa se přeci chce zbavit fosilních paliv.

Ano, LNG je fosilní palivo a Evropa se chce v dalších desetiletích úplně zbavit závislosti na nich, protože způsobují globální oteplování. To ale neznamená, že budovat LNG infrastrukturu pro nákladní dopravu nedává smysl i pro budoucnost. LNG kamiony mají již nyní nižší emise oproti dieselovým: prachové částice o 99 %, NOX o 70 %, CO2 až o 20 %.

„Česká republika současně musí snížit emise v nákladní silniční dopravě do roku 2030 o 34 %, a to oproti roku 2019,“ podotýká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet.

Důležitou roli v tomto procesu může sehrát obnovitelné bioLNG, na které v nákladní dopravě masivně přechází Dánsko, Švédsko či Nizozemí. „BioLNG, tedy zkapalněný biometan, umožňuje snížit emise v nákladní dopravě v průměru až o 90 % oproti naftě. K jeho distribuci lze přitom využít stejnou infrastrukturu, jakou již nyní budujeme pro LNG. A nemusíme ani dlouho čekat, protože bioLNG můžeme do LNG postupně přimíchávat. LNG je tedy nyní jediná plně funkční a dlouhodobě ověřená technologie, která pro těžkou nákladní dopravu poskytuje řešení v krátkodobém i střednědobém výhledu,“ dodává Filip Dostál.

LNG jako alternativa pro nákladní dopravu v ČR? Vždyť tu nejsou čerpací stanice.

Jsou, ale je jich málo a potenciál je významněji větší. Zatímco v Evropě je už přes 550 LNG stanic, a jejich počet rychle roste, v České republice fungují aktuálně čtyři. Tři provozuje GasNet, a to v Mladé Boleslavi, v Klecanech u Prahy a v Nýřanech u Plzně.

„Jako GasNet pracujeme na zprovoznění dalších LNG plniček a současně se připravujeme na využívání obnovitelného bioLNG. V tuzemsku je přes 550 bioplynových stanic, a kromě toho se plánuje mnoho nových projektů, které může masivně podpořit investiční plán REPowerEU. Biometan má tedy i u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy. Stát ale musí být v této oblasti více aktivní a podpořit nástup bioLNG a LNG tak, jako tomu je v jiných evropských zemích,“ dodává Filip Dostál.

Datum zveřejnění

31.08.2022

Zdroj informací

GasNet

Foto: GasNet

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.275 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál