Servind

Most testuje vodíkový autobus Toyota

Most testuje vodíkový autobus Toyota

Město Most testuje v plném provozu vodíkový autobus značky CaetanoBus, který byl zkonstruován ve spolupráci s Toyotou. Má najet 600 km na náročné trase s řadou převýšení. Z výfuku mu vychází pouze vodní pára. Mostu má přinést data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy.

Testování autobusu v Mostě se uskuteční díky zapojení České vodíkové technologické platformy HYTEP do celoevropského projektu JIVE 2, který má za cíl dostat do ulic evropských měst až 310 ekologických, bezemisních vodíkových autobusů.

Místo motoru malá elektrárna

Pohon autobusu CaetanoBus funguje na principu palivových článků. Nádrže na vodík se nacházejí na střeše vozidla. Autobus vypouští pouze vodní páru.

„V oblasti motoru se nachází palivový článek, zjednodušeně malá mobilní elektrárna, která kombinuje vodík z nádrže se vzduchem z okolí a při této chemické reakci vzniká elektrická energie pohánějící vozidlo. Autobus má zároveň pro potřeby okamžitého výkonu nainstalován malou baterii, která výkon palivového článku dorovnává. Jedná se tak o jistý hybrid mezi vodíkovým a bateriovým vozidlem,“ popisuje princip fungování pohonu autobusu analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP) Jan Sochor.

Standardní dojezd CaetanoBusu je přes 350 km, a to za použití technologie plnění na 350 barů. „Při testech bude využito plnění jen na 200 bar, což by mělo znamenat, že se v nádržích uskladní 21 kg vodíku. Výrobce udává, že průměrná spotřeba jeho autobusu se pohybuje okolo 6 kg/100 km. Jsme zvědaví, zda testování tento údaj vyvrátí, nebo potvrdí. O to zajímavější je, že se bude autobus testovat v zimě, kdy je většinou spotřeba kvůli vytápění o něco vyšší, přesto by vodík výrazným zvýšením spotřeby trpět neměl. I to ale musí ještě naše testování potvrdit,“ říká Jan Sochor.

Vodíkový autobus bude do běžného provozu nasazen na lince číslo 17 od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince od 8 do 17 hodin.

Bezemisní autobusy testují po celé Evropě

Evropský projekt JIVE 2, v rámci kterého se testování dělá, má za cíl dopomoci lokálním autoritám k rozhodnutí ohledně pořízení vodíkových autobusů.

„Vodíkovou ekonomiku je potřeba nastartovat co nejrychleji. Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě a smysluplně tak snižovat cenu celého navazujícího hodnotového řetězce vodíkových technologií, včetně rozšiřování povědomí o jejich fungování,“ vysvětluje význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership.

„Díky projektu bude městům Mostu a později i Ostravě poskytnut k vyzkoušení na veřejných linkách jedinečný autobus na bezemisní, ekologický vodíkový pohon. Most byl pro testování vodíkového autobusu vybrán na základě doporučení Hospodářské a sociální komory Ústeckého kraje, která nám pomáhá akci ve městě zorganizovat. Most projevil zájem autobus vyzkoušet v reálných podmínkách, a těší mě, že si autobus bude moci vyzkoušet i široká veřejnost,“ podotýká Aleš Doucek, předseda České vodíkové technologické platformy (HYTEP), která testování zajišťuje.

Vodíkový autobus od Toyoty CaetanoBus v listopadu testovalo Slovinsko a Chorvatsko a v roce 2023 zamíří i na Slovensko a do Maďarska.

Datum zveřejnění

07.12.2022

Zdroj informací

Toyota

Foto Toyota

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2934 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál