Servind

Test elektrobusu v Ústí nad Labem

Test elektrobusu v Ústí nad Labem

Dopravní podnik města Ústí nad Labem převzal k dvouměsíčnímu testování čistě elektrický nízkopodlažní autobus Scania Citywide LF. Dopravní podnik chce z tohoto testování získat zkušenosti s provozem jednoho z možných řešeních při přechodu na 100% bezemisní dopravu. Elektrická Scania je součástí nejnovější generace autobusů švédského výrobce a díky osmi bateriím s celkovou kapacitou 264 kWh nabízí dostatečný dojezd na jedno nabití pro celou řadu městských nebo příměstských linek.

Společnost Scania nabídla dopravnímu podniku možnost vozidlo testovat v provozu na běžných linkách MHD. Autobus průměrně v provozu ujede každý den 138 km.

,,Dle našeho názoru jsme si autobus zapůjčili v ideální době pro testování bateriového elektrického vozidla, tedy v zimě, což je pro takový vůz nejnáročnější období. Cestujícím chceme ukázat jednu z možností vývoje bezemisní městské hromadné dopravy, a zároveň tak získat z provozu cenné zkušenosti, které mohou být v budoucnu rozhodující při nákupu dalších vozidel a budování případné infrastruktury,“ uvedl provozně technický náměstek ředitelky dopravního podniku Jakub Kolář.

Scania Citywide LF kromě čistě elektrické verze se nabízí s celou řadu pohonných ústrojí, je tedy i s motory na naftu i plyn a rovněž v hybridní podobě. Řidiči mohou ocenit pohodlnou ergonomickou sedačku ISRI s vyhříváním i přehledné rozmístění ovladačů.

Elektrická verze je vybavena celkem osmi akumulátory o souhrnné kapacitě 264 kWh - čtyři jsou umístěné na střeše, čtyři v zadní části autobusu. Na jedno nabití je v závislosti na provozu a vnějších podmínkách možné ujet až 220 km. Nabíjení je možné pomocí dobíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW, případně s využitím pantografu o výkonu až 300 kW.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem bude vozidlo nabíjet v areálu autobusové vozovny v Předlicích v průběhu dopolední přestávky a v nočních hodinách. Scania kromě samotného vozidla dodá k testování i přenosnou dobíjecí stanici Kempower T-Series vybavenou systémem řízení dobíjení se vzdáleným přístupem.

„Cílem testování je zejména ověření provozně technických parametrů tohoto druhu pohonu a jeho možností nabíjení. Data, která získáme z provozu, nám ověří vhodnost tohoto pohonu do našeho prostředí. Získáme také přesnou představu o nákladech na elektrickou energii potřebnou pro provoz vozidla, potřebu technické infrastruktury a náročnost případné údržby vozidla. Jeden z důležitých výsledků testování autobusu je i komfort pro cestující a jejich názor,“ uvedla Simona Mohacsi, výkonná ředitelka dopravního podniku. Pro dopravní podnik mohou bateriové elektrobusy představovat možnost doplnění plánované flotily vodíkových autobusů.

Specifikace testovaného autobusu Scania Citywide LF:

Výkon elektromotoru: 250 kW stálý, 300 kW špičkový

Točivý moment: 2100 N.m

Převodovka: 2 stupně, plně automatická

Kapacita akumulátoru: 264 kWh (73 % využitelných)

Dobíjecí výkon: až 150 kW DC (kabel s konektorem CCS2), až 300 kW DC (pantograf)

Uspořádání náprav: 4x2

Délka x šířka x výška: 12,0 x 2,55 x 3,27 m

Uspořádání dveří: 2-2-2

Počet míst k sezení: 32

Počet míst k stání: 46

Počet míst pro vozíček: 1

Datum zveřejnění

16.1.2022

Zdroj informací

Scania

Foto: Scania

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2717 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál