Společnost Daimler Truck úspěšně předvedla, že technologie palivových článků na vodík může být správným řešením pro dekarbonizaci dálkové nákladní silniční dopravy. Pro veřejnou silniční dopravu registrovaný prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck ujel v rámci akce Daimler Truck #HydrogenRecordRun vzdálenost 1047 km na jedno naplnění palivových nádrží kapalným vodíkem.
Vozidlo poháněné systémem palivových článků cellcentric a vybavené systémem nádrží na kapalný vodík se vydalo na rekordní jízdu odpoledne od zákaznického centra divize nákladních vozidel Mercedes-Benz ve Wörthu nad Rýnem a dokončilo ji druhý den ráno v Berlíně. Nákladní vozidlo absolvovalo jízdu plně naložené s celkovou hmotností 40 t za reálných podmínek aniž by za jízdy vypouštělo emise CO2.
Rekordní jízdu se zaplombovanými palivovými nádržemi a kontrolami stavu ujetých kilometrů ověřila nezávislá organizace TÜV Rheinland a potvrdila ji ve své inspekční zprávě. Po úspěšné rekordní jízdě přejel s nákladním vozidlem cílovou čáru v ulici In den Ministergärten v městské části Berlín-Mitte Andreas Gorbach, člen představenstva společnosti Daimler Truck AG odpovědný za techniku nákladních vozidel
Před jízdou byl kapalný vodík do nádrží vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck načerpán z plnicí stanice společnosti Daimler Truck v jejím vývojovém a zkušebním centru ve Wörthu. Společností Air Liquide dodává vodík z obnovitelných zdrojů, protože byl vyroben z biometanu s průkazem původu. Kapalný vodík, hluboce zchlazený na -253 °C byl naplněn do dvou palivových nádrží schopných pojmout 40 kg paliva a uložených po stranách podvozku. Díky mimořádně dobré izolaci palivových nádrží vozidla může být vodík uchováván při potřebné teplotě po dostatečně dlouhou dobu bez aktivního chlazení. Obě palivové nádrže byly před zahájením rekordní jízdy #HydrogenRecordRun zaplombovány organizací TÜV Rheinland.
Třetí rok vývoje nákladních vozidel na vodík
Před třemi roky oznámila společnost Daimler Truck v Berlíně, že bude intenzivně investovat do vodíkové technologie. Předseda představenstva společnosti Daimler Truck, Martin Daum, tehdy veřejnosti poprvé představil Mercedes-Benz GenH2 Concept Truck, který potvrdil technologickou strategii společnosti. Následovalo založení společného podniku cellcentric s koncernem Volvo Group, který uvede do provozu jeden z největších závodů na výrobu palivových článků v Evropě.
Od roku 2021 jsou důkladně testovány první prototypy Mercedes-Benz GenH2 Truck, které nedávno prokázaly svou výkonnost překonáním Brennerského průsmyku.
První nákladní vozidla s palivovými články začnou zákazníci testovat v provozu v nadcházejících letech. Mercedes-Benz GenH2 Truck bude připraven pro sériovou výrobu ve druhé polovině tohoto desetiletí.
29.9.2023
Daimler Truck
Foto: Daimler Truck