Ve dnech 23. a 24. října se v ostravské Multifunkční aule Gong v Dolní oblasti Vítkovic uskuteční konference H2 Fórum 2023 – největší událost tohoto druhu zaměřená na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v České republice organizovaná Moravskoslezským krajem. V rámci konference Tatra Trucks společně s partnery představí ve světové premiéře vůz na podvozku Tatra Force 3. generace s pohonem využívajícím palivové články na vodík.
Společnost Tatra Trucks, kterou vlastní Czechoslovak Group a Promet Group, pracuje na několika vývojových projektech týkajících se moderních pohonných systémů pro nákladní vozy. Jedním z nich je i vůz Force e-Drive s vodíkovými palivovými články. Prototyp vznikl ve vývojovém týmu v němž spolupracují společnost Tatra Trucks, Centrum výzkumu Řež, firma Devinn a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.
Základem prototypu je 3. generace modelové řady Tatra Force, která měla světovou premiéru v květnu na veletrhu Pyros 2023 v Brně. Má osmikolový podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t.
Pohon prototypu je elektrický. Dvojice palivových článků vyrábí elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku. Plnění tlakové nádrže na vodík v plynném stavu je v řádu minut. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi bude denní nájezd vozu srovnatelný s automobily se spalovacími motory.
V prototypu je použit trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW, maximálním výkonem 580 kW a točivým momentem 2300 N.m. Dva palivové články mají každý maximální výkon 100 kW. Akumulátor s celkovou kapacitou 171 kWh je Li-NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid). Vůz je vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.
„Kombinací prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu na nové platformě Force vzniká unikátní bezemisní řešení skýtající široké možnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti. Tatra tak svým zákazníkům nabídne perfektní nástroj k naplnění jejich ESG cílů a přispěje ke zrodu a rozvoji vodíkové ekonomiky nejen našeho regionu,“ řekl k premiéře vozu Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty.
„Chceme si na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách,“ vysvětlil ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Radomír Smolka.
Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Czechoslovak Group, dodal: „Pokud chce mít Tatra produkty, které mají najít uplatnění na náročných trzích, musí jít cestou vlastního technického vývoje, aplikací pokročilých technologií a inovací a spolupráce s partnery představujícími špičku ve svých oborech, včetně akademické sféry. Projekt tatrovky s vodíkovým pohonem je dobrým příkladem toho, že Tatra tak činí. Konstruktéři v Tatře pracují i na dalších technologických projektech moderní mobility, před krátkým časem například představili vůz se systémem automatizovaného řízení na stejné platformě, jakou má novinka s vodíkovým pohonem.“
23.10.2023
Tatra Trucks
Foto: Tatra Trucks