Servind

Kompletní nová řada užitkových vozidel Stellantis

Kompletní nová řada užitkových vozidel Stellantis

Odvětví lehkých užitkových vozidel s 1,6 milionu prodaných kusů ročně představuje třetinu tržeb společnosti Stellantis. Strategie Pro One má Stellantisu pomoci dosáhnout zdvojnásobení tržeb z užitkových vozidel do roku 2030 ve srovnání s rokem 2021, v mixu prodeje mít nejméně 40 % elektrických vozidel a generování výnosů ze služeb ve výši 5 miliard eur.

Prezentace ve velkém stylu

Stellantis v rámci strategické ofenzivy představil kompletní řadu modernizovaných a elektrifikovaných kompaktních, středních a velkých užitkových vozidel - celkem 12 dodávek značek Citroën, Fiat Professional, Opel/Vauxhall a Peugeot.

Nové dodávky jsou Citroëny Berlingo, Jumpy a Jumper, Fiaty Professional Doblò, Scudo a Ducato, Opely/Vauxhally Combo, Vivaro a Movano, Peugeoty Partner, Expert a Boxer a do konce roku 2023 se přidá Ram ProMaster EV. Všechny tyto modely budou v následujících týdnech a měsících postupně uváděny na trh. Všechny prošly modernizací a v nové podobě se představily současně. Přestože nejde o zcela nové modely, ale spíš o modernizace stávajících vozidel, přinášejí i mnoho technických inovací.

Pro lehká užitková vozidla je to příležitost, aby se přizpůsobila stylistickým inovacím, které se již objevily v osobních autech příslušných značek. To je případ modelů Opel (a Vauxhall) s přídí Opel Vizor, u Citroënů se objevuje nové logo, stejně jako u Fiatů a Peugeoty dostaly výrazně žebrovanou příď. Nové užitkové vozy jsou vybaveny full LED světlomety.

Charakteristika nových užitkových vozů pro jednotlivé značky:

Citroën – Pohoda na palubě se sedadly Citroën Advanced Comfort. U Citroënu se v malých dodávkách objevují hydraulické dorazy tlumičů a komfort sedadla (Advanced Comfort) jsou nyní standardem ve všech modelech.

Fiat Professional – Blízko k zákazníkům díky specializované síti a inovativním, cenově dostupným a elektrifikovaným řešením. Vnitřní zpětné zrcátko je nyní digitální, chytřejší a možná levnější.

Opel/Vauxhall – Zaměření na technologie s high-tech osvětlením, včetně světlometů LED matrix.

Peugeot – Výrazný asertivní design, kultivovanost a i-Cockpit. U Peugeotu jsou nyní v nabídce prémiové technologie a asistenční systémy, jako je 360° zobrazení na centrálním displeji.

Nové technologie

Mezi nová technická řešení v celé modelové řadě patří: modernizované kokpity, nový infotainment s 10“ displejem, 18 modernizovaných systémů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) umožňujících autonomii až do úrovně 2 a 100% konektivitu jako standard.

Nová generace rozhraní člověk-stroj (HMI) zvyšuje produktivitu a bezpečnost. Sdružené přístroje a středové displeje jsou větší a konfigurovatelné řidičem. Dynamic Surround Vision využívá venkovní kamery, které poskytují široký výhled kolem vozidla. Bezdrátové připojení, které se aktivuje při dodání vozidla, udržuje řidiče informované a manažery v reálném čase ve spojení s jejich vozovým parkem. Umožňuje získat dostupné nákladově úsporné servisní balíčky, jako jsou preventivní údržba, řízení ekologické jízdy, směrování elektromobilů a správa nabíjení.

V kompaktních dodávkách se nová stanice Smartphone Station připojuje k vyhrazené aplikaci, která umožňuje mobilnímu telefonu stát se ovládacím panelem vozidla, včetně interakce s tlačítky na volantu. U velkých dodávek se nabízí asistované řízení úrovně 2 prostřednictvím kombinace adaptivního tempomatu s funkcí stop-and-go, udržování jízdy ve středu jízdního pruhu a asistentu pro jízdu v dopravní zácpě. Všechny nové dodávky budou do konce roku 2023 připojeny a od roku 2026 nabídnou bezdrátovou aktualizaci, což umožní dosáhnout cíl 5 miliard eur v příjmech.

Turbodiesely samozřejmě nemizí a stále budou představovat drtivou většinu prodeje. Nová generace spalovacích motorů spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Vylepšení pro elektrický pohon

Dnes je Stellantis vedoucím výrobcem v pohonu užitkových vozidel s nulovými emisemi v Evropě, kde nabízí elektromobily s akumulátory i s palivovými články. Modernizovaná řada užitkových vozů přináší 2. generaci elektrického pohonu umožňující prodloužený dojezd u všech modelů. Od roku 2024 posílí nabídku středně velkých dodávek s palivovými články velkými dodávkami. K tomu přidá 18 systémů ADAS, plnou konektivitu a další inovace, jako je zdroj elektrické energie.

Druhá generace elektrického pohonu s akumulátory dává novým kompaktním dodávkám nejlepší dojezd ve své třídě až 330 km. V dodávkách střední velikosti nabízejí akumulátory 50 nebo 75 kWh dojezd až 350 km. V segmentu velkých dodávek poskytuje akumulátor 110 kWh nejlepší dojezd ve třídě namísto současných 330 km až na 420 km. Rychlé nabíjení při 150 kW nabije akumulátor velké dodávky z 0 na 80 % za méně než jednu hodinu. Stellantis výrazně zvýšil výkon trakčního elektromotoru z 90 kW (122 k) na 152 kW (207 k) a především točivý moment na 400 N.m. To je nezbytné pro profesionály, kteří konečně budou schopni jet rychlostí až 130 km/h.

Mezi další nové technologie patří rekuperační brzdový systém, aktivovaný pomocí páček na volantu a zohledňující hmotnost vozidla a dynamiku vozovky, aby se maximalizovala rekuperace energie. Tepelné čerpadlo v kompaktních dodávkách BEV optimalizuje spotřebu energie v chladných podmínkách a maximalizuje dojezd vozidla. Zdroj energie 400 V e-Power Take Off (ePTO) přináší elektrifikaci pro přestavby a vnější spotřebiče aniž by to omezilo užitečné zatížení vozidla. ePTO čerpá energii z instalovaného trakčního akumulátoru.

Vedoucí postavení s palivovými články

Vylepšení také posílí vedoucí postavení Stellantis v pohonu s palivovými články. Druhá generace palivových článků ve středních dodávkách, která bude uvedena na trh v polovině roku 2024, využívá exkluzivní systém středního výkonu Stellantis a poskytuje rekordní dojezd v segmentu až 400 km. Pohon s palivovými články se v roce 2024 rozšíří na velké dodávky s architekturou středního výkonu, dojezdem až 500 km a dobou tankování pět minut.

Řada užitkových vozidel značky Ram bude v Severní Americe oživena o elektrifikované dodávky a pickupy. Ram ProMaster EV přijde do konce roku 2023 a Ram 1500 REV na konci roku 2024. Ram 1500 bude mít akumulátor 168 kWh a dojezd 800 km. Budoucí portfolio zahrne i palivové články.

Datum zveřejnění

24.10.2023

Zdroj informací

Stellantis

Foto: Stellantis

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2916 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál