Servind

Výrobci nákladních vozidel a autobusů varují

Výrobci nákladních vozidel a autobusů varují

Asociace evropských výrobců automobilů ACEA opakuje svou výzvu k účelové regulaci CO2 pro nákladní automobily a autobusy. Navzdory závazku výrobců k dekarbonizaci a rekordní úrovni investic do vozidel s nulovými emisemi bez podpory silných podmínek zůstávají navrhované cíle příliš ambiciózní.

Evropští výrobci nákladních vozidel a autobusů v reakci na stanovisko výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu ENVI vyjádřili obavy, že jeho cíle mohou vyjadřovat ambice na papíře, ale ve skutečnosti jsou nedosažitelné.

„Dekarbonizace těžké dopravy není samostatným úsilím. Působíme v rámci vysoce propojeného dopravního ekosystému. Abychom vytvořili prostředí, kde mohou výrobci vozidel prosperovat a plnit tyto cíle, potřebujeme společné úsilí všech zúčastněných stran, včetně zákonodárců,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

Výzva přesahuje všudypřítomný nedostatek infrastruktury pro nabíjení a doplňování vodíku, ale vyžaduje také řešení dalších opatření. Poptávka zákazníků po nákladních vozidlech a autobusech na elektrický a vodíkový pohon stále výrazně zaostává za konvenčními modely. „Členové ACEA investovali a vozidla s nulovými emisemi jsou připravena k provozu, jenže zákazníci musí také mít důvěru investovat,“ řekla de Vriesová.

Zákonodárci mají k dispozici široký soubor nástrojů, jako jsou nákupní a daňové režimy a další cenové signály, aby včas motivovali investice do modelů s nulovými emisemi. Jejich zavádění však neodpovídá ambicím navrhovaných cílů v oblasti CO2. „Bez vhodných podmínek budou mít výrobci potíže se splněním cílů a budou čelit sankcím, zatímco dodržování do značné míry závisí na faktorech, které jsou mimo jejich přímou kontrolu,“ dodala de Vriesová.

ACEA vítá, že byly vyřešeny některé obavy odvětví, ale také lituje zahrnutí „malých nákladních vozidel do 5 tun. V reakci na to ACEA požaduje účelnou regulaci CO2 pro nákladní automobily a autobusy a aby zákonodárci řešili nedostatky v nadcházejícím plenárním hlasování a třístranných jednáních: „Pouze systémovým řešením podmínek a pobídkami všech zúčastněných stran můžeme dekarbonizovat dopravu a zajistit konkurenceschopnost.“

Datum zveřejnění

25.10.2023

Zdroj informací

ACEA

Foto: ACEA

Výběr jazyka

VALEO 2024

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.235 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál