Servind

Virtuální realita pro řidiče kamiónů

Virtuální realita pro řidiče kamiónů

Od letošního července Evropská unie vyžaduje, aby kamiony a autobusy byly vybaveny speciálními senzory, které řidiče upozorňují na objekty, které nejsou z kabiny vidět. Řidičům nákladních vozidel při práci asistuje řada dalších technologií. Logistická společnost Raben například zavádí zácvik řidičů pomocí simulátorů s virtuální realitou.

Takzvaná virtuální realita (VR), která pomocí technologie simuluje podmínky reálného světa, zdaleka nenachází využití pouze v zábavním průmyslu. Vývojáři v automotive ji využívají pro simulaci prototypů před vlastní výrobou, architekti ke zkoumání návrhů budov a lékaři díky ní dokáží zmírňovat bolest nebo se připravovat na složité operační výkony.

K tréninku se VR používá i v logistice. Evropská společnost Raben Group zavádí školení řidičů na přístrojích VR Truck Simulator, které dokonale reprodukují podmínky v kabině během jízd. „Simulátor objevili kolegové z polské centrály při testování jiného produktu. Když přišli na jeho potenciál k využití pro naše řidiče, začal proces úprav a přizpůsobování požadavkům reálného provozu,“ říká Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben Logistics Czech.

Bylo potřeba zohlednit různé druhy vozovek, fyzikální zákony působící při řízení 40 tunového vozidla i reálné možnosti manévrování souprav na terminálech a parkovištích tak, aby co nejvíce odrážely skutečné pracovní prostředí řidičů. Simulátory jsou vybaveny originálním volantem a sedadlem. Uživatel se na svět může dívat buď speciálními brýlemi nebo pomocí tři vestavěných LCD obrazovek.

Simulátor nabízí různé obtížné scénáře, při nichž bere v úvahu typ vozidla, druh silnice, povětrnostní podmínky i pohyb ostatních vozidel. „Dokážeme tak věrně nasimulovat například jízdu po horských silnicích v mlze nebo různé krizové situace, což je zejména pro nové řidiče velmi užitečné. Na simulátorech mohou své schopnosti zdokonalovat i déle pracující zaměstnanci, hodí se například pro zácvik s různými typy vozidel,“ doplňuje Jitka Kocálová.

Simulátory lze navíc efektivně převážet tam, kam je potřeba. V rámci Raben Group se do běžného provozu dostanou nejprve v Polsku a Česku, zbytek zemí bude následovat.

Senzory pro mrtvé úhly vyvinuli v Brně

Jiné technické vylepšení řidiče kamionů čeká i díky rozhodnutí EU. Od července musí nákladní vozidla a autobusy disponovat senzory mrtvých úhlů, které jim umožní mít přehled o tom, co se děje před, za i po stranách vozidla. Usnadní jim to manévrování, což by mělo přispět k větší bezpečnosti účastníků silničního provozu i pasažérů nebo nákladu.

Na vývoji speciálních senzorů se podíleli také experti z Fakulty informačních technologií VUT v Brně. Technologie funguje na principu LiDARů, tedy zařízení, která využívají laserový paprsek. Souběžně probíhal také vývoj nanoradaru.

„Z běžné kamery sice vidíme některé objekty na silnici, ale nezískáme informaci o jejich vzdálenosti či rychlosti pohybu. To umožní nový nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu. Bližší informaci o geometrickém tvaru objektu pak řidiči nabídne lidar,“ uvedl Peter Chudý z VUT.

Kombinace obou technologií řidičům poskytne optimální podmínky pro lepší přehled při řízení, jednotlivá zařízení ale lze na vozidlo instalovat i odděleně.

Datum zveřejnění

24.4.2024

Zdroj informací

Raben Group

Foto: Raben Group

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2917 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál