Nákladní doprava je pilířem světové ekonomiky a užitková vozidla v ní mají zásadní roli. Procházejí přitom stejně zásadní transformací jako osobní automobily, tedy přechodem z hardwarově na softwarově definovaná vozidla. Bosch na tuto změnu reaguje hardwarovými a softwarovými produkty, řešeními na míru a inteligentními službami. Tato technologická společnost podporuje výrobce nákladních vozidel, spediční firmy a logistické společnosti na jejich cestě do budoucnosti.
Efektivní pohon, spolehlivost na silnici
Společnost Bosch dodává systémy hnacího ústrojí na míru pro udržitelnou nákladní dopravu.
Elektrický pohon: Společnost Bosch vyrábí úsporná a účinná řešení pro elektrifikaci nákladních i těžkých užitkových vozidel. E-nápravu Bosch lze snadno integrovat do užitkových vozů do 7,5 tuny. Jednou z jejích výhod je, že provozovatelé vozových parků budou moci i v budoucnu obsluhovat zásobovací trasy v oblastech s omezeným přístupem, jako jsou městské nízkoemisní zóny.
Elektromotor a měnič Bosch se používají už nyní v těžkých užitkových vozech s čistě elektrickým pohonem. Provozní napětí 800 V a čipy z karbidu křemíku umožňují delší dojezd a kratší nabíjecí cykly pro efektivní přepravu zboží i na dlouhé vzdálenosti.
Palivové články: Užitková vozozidla mohou být provozována klimaticky neutrálním způsobem také pomocí systému palivových článků. Tato technologie je vhodná zejména pro delší jízdy a maximální zatížení. Je proto užitečným doplňkem pro nákladní vozidla s elektromotorem. Bosch již ve velkém vyrábí 200 kW systém palivových článků. Společnost nyní pracuje na palivovém modulu Compact 300, který bude ještě kompaktnější a díky zvýšenému výkonu na 300 kW také účinnější.
Kromě tohoto typu kompletního řešení nabízí Bosch i jednotlivé systémové komponenty, dílčí moduly a díly pro systémy skladování vodíku. Může tak každému zákazníkovi poskytnout to správné řešení.
Motor na vodík: Další možností, jak přepravovat zboží po silnici šetrně k životnímu prostředí, je motor na vodík, který se bude zpočátku používat v těžkých nákladních vozidlech. Na začátku roku 2024 uznala i Evropská unie tento typ pohonu jako klimaticky neutrální. Tato koncepce, odvozená od zavedených vznětových motorů na naftu a motorů na zemní plyn, umožňuje výrobcům motorů využít víc než 90 % stávajících vývojových a výrobních technologií.
Společnost Bosch vyvíjí klíčové součásti vstřikovacího systému pro vodíkový motor, včetně nového vstřikovače pro přímé vstřikování, který nevyžaduje dodatečné mazání. Jeho uvedení na trh je plánováno na rok 2026. První motory na vodík, vybavené vstřikováním do sacího potrubí Bosch, budou uvedeny na trh v roce 2025.
Systém nádrží H2: Hlavní problémy při navrhování systémů nádrží na H2 spočívají v bezpečném skladování vodíku pod vysokým tlakem a v kontrole dodávky vysoce hořlavého plynu. Společnost ITK Engineering podporuje a radí výrobcům vozidel během celého procesu vývoje od návrhu až po realizaci bezpečného a certifikovaného systému nádrží na H2. Při navrhování systémů se ITK Engineering spoléhá také na digitální dvojčata pro fyzikální simulace, aby mohla dosáhnout maximální bezpečnosti a účinnosti.
Řešení pro konektivitu: Provozovatelé vozových parků a výrobci vozidel mohou dále zvýšit efektivitu vozů pomocí digitálních služeb Bosch. Technickým základem je Automotive Connectivity Hub – řešení, které lze dodatečně namontovat do jakéhokoli vozidla bez ohledu na výrobce. Poskytuje přístup k provozním a diagnostickým údajům vozidla a umožňuje tak širokou škálu služeb založených na datech.
Díky službám pro zvýšení účinnosti, jako je modul Retrofit Efficiency, lze otáčky snadno upravit podle potřeby v souladu s empirickými hodnotami uloženými v centrální databázi a snížit spotřebu až o 4 %.
Systém Vehicle Health zase zaznamenává standardizované i specifické chybové kódy a oznámení ve vozidle a vyhodnocuje je v cloudu. Případné hrozící problémy rozpoznává včas, srozumitelně je prezentuje a navrhuje okamžitá řešení, například prioritní servis. Tím se významně snižuje počet neočekávaných poruch, což provozovatelům výrazně usnadňuje plánování.
Řešení Battery in the Cloud nabízí zlepšení výkonu a životnosti vysokonapěťových akumulátorů u elektricky poháněných vozidel. Pomocí průběžně zaznamenávaných údajů o stavu a používání akumulátorů dokáže analyzovat vysokonapěťové akumulátory, předvídat jejich stárnutí a závady a optimalizovat jejich chování při rychlém nabíjení pro větší životnost, což zvyšuje spolehlivost a hospodárnost elektricky poháněných vozidel.
Digital Fuel Twin je ideální pro provozovatele vozových parků, kteří chtějí používat alternativní paliva, jako je HVO, pro svůj stávající vozový park. Tato funkce dokáže ověřit používání těchto paliv, a tím i dosažené snížení emisí CO2 plně automatizovaným způsobem, který je certifikován pro audit.
Ke sledování stavu vozidla nebo vozového parku v reálném čase využívá RideCare Insight inteligentní senzorovou skříňku, která u lehkých užitkových vozidel detekuje případné poškození karoserie, kouření ve vozidle a rizikové jízdní manévry.
27. 8. 2024
Bosch
Foto: Bosch