Servind

Na linky kladenské MHD vyjíždí 16 elektrobusů

Na linky kladenské MHD vyjíždí 16 elektrobusů

Do ulic Kladna vyjíždí 16 městských elektrobusů za 232 milionů korun. V českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz. Osm z nich je v obvyklém 12 m provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy.

Unikátní je i dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.

Provoz městské dopravy v Kladně už několik let zajišťují autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. K těm současným, které jezdí od léta 2021 přes centrum města, se na začátku prázdnin postupně přidaly další. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozidly.

Arriva díky evropským fondům nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric. „Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD. Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ vypočítává generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

„Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy Filip Murgaš.

Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizací s topením pomocí tepelného čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou je čtyřpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.

O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů se postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.

„Základní podmínkou spolehlivého provozu elektrobusů je rychlé a dobře dostupné dobíjení. Jsem rád, že naši partneři, město Kladno a společnost Arriva, využili dlouholetých zkušeností ČEZ ESCO v této oblasti a mohl se zrodit největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. Věřím, že společně budeme pokračovat v naplňování vize čistého a příjemného města pro jeho občany a návštěvníky,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

Arriva prostřednictvím dopravce ČSAD MHD Kladno, který patří do její skupiny, nakoupila 16 elektrobusů pro zajištění provozu na linkách MHD Kladno i díky evropským penězům. Projekt s názvem „Elektrobus MHD Kladno 2022“ je realizován prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic ITI pro Pražskou metropolitní oblast a je podpořen z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci priority Rozvoj městské mobility. Celkové náklady jsou vyčísleny na 232 000 000 Kč, unijní dotace činí 162 400 000 Kč, z vlastních zdrojů doplatila Arriva 69 600 000 Kč.

Datum zveřejnění

27. 8. 2024

Zdroj informací

Arriva

Foto: Arriva

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2795 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál