Automobilová nákladní přeprava je důležitou součástí ekonomické infrastruktury. Podílí se však také značnou měrou na nehodách. Portál nehod proto analyzoval nehody nákladních vozů za předchozích čtrnáct let (2010 až 2023). V tomto období se v České republice stalo celkem 235 787 nehod, kde byl alespoň jedním z havarovaných vozů nákladní automobil, což je 18 % ze všech střetů v tomto období. Pro řidiče náklaďáků jsou rizikové zejména silnice nižších tříd, kde je na vině nehod často nesprávný způsob jízdy.
Pokud jde o kraje, tak největší podíl nehod nákladních automobilů na celkovém počtu nehod je v Kraji Vysočina, a to víc než 21 %. Tímto krajem vede významný úsek dálnice D1 s velmi vysokou intenzitou provozu nákladních vozidel, navíc ve vyšší nadmořské výšce, což má výrazný dopad na její sjízdnost. Jiná dálnice, tentokrát nedostavěná, ovlivňuje nehodovost v Pardubickém kraji v nejrizikovějším okrese Svitavy. Jde o nedostavěnou dálnici D35. Nákladní vozidla v tomto okrese jezdí po silnicích nižších tříd a s podílem 25 % na všech nehodách vede tento okres v podílu nehod nákladních vozidel na všech nehodách.
„Dostavba dálniční sítě je pro bezpečnost nákladní dopravy důležitá. Analýza Portálu nehod ukazuje, že z hlediska podílu nehod na všech bouračkách náklaďáků jsou pro nákladní dopravu nejméně rizikové právě dálnice. Podíl nehod na dálnicích na celkových nehodách nákladních automobilů je pouze 8 %. Naopak na silnicích 1. třídy je tento podíl téměř 20 %, na silnicích 2. třídy 14 % a u cest 3. třídy je to téměř 10 %,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
„V místech, kde je silná nákladní doprava a chybí dostavěné dálnice, je podíl nehod náklaďáků na celkových nehodách na silnicích 1. třídy výrazně vyšší, než je celorepublikový průměr. Například v okrese Svitavy je podíl nehod náklaďáků na silnicích 1. třídy ke všem nehodám přes 26 % (celkový podíl nehod náklaďáků na všech nehodách na silnicích první třídy je 17,11 %) a je i vyšší než celkový podíl nehod nákladních aut na všech nehodách na dálnicích (24 %),“ upřesňuje Jan Chalas.
28. 8. 2024
Portál nehod
Ilustrační foto: presseportal