Během 32. mezinárodního veletrhu obranného průmyslu (MSPO 3. – 6. 9.) v polském městě Kielce Scania představuje svou nabídku postavenou na modulárních řešeních a integrovaných službách zajišťujících mnoho aplikací v obraně.
Nabídka společnosti Scania pro obranný průmysl zahrnuje komplexní dopravní řešení: nákladní vozidla a motory, založené na nejkvalitnějších civilních produktech Scania a plně integrovaných službách.
Mezi vystavenými exponáty návštěvníci uvidí podvozek Scania Gryphus R500 B8x8HZ s vyměnitelnou kabinou, který může být pancéřovaný nebo nepancéřovaný. Dále je v expozici k vidění palivová cisterna Scania CD-10 P460 B6x6HZ a podvozek Scania CD-10 P460 B6x6HZ. Kromě toho společnost představuje těžký hasičský letištní vůz Scania P450 B6x6HZ.
Scania v letech 1992 až 2022 dodala Scania 7000 vozidel a 4000 motorů pro obranné účely. Produkty společnosti Scania navržené pro práci v nejtěžších podmínkách se používají pro přepravu nákladu, vojenských jednotek a obranných systémů.
Značka současně oznámila, že na základě smlouvy dodá Scania Polska a Celtech polské armádě celkem 288 palivových cisteren. Smlouva pokrývá dodávku dvou verzí vozidel s označením CD10 a CD27 Kayman. Jde o palivovou cisternu o objemu 10 000 l na podvozku 6x6 se zvýšenou mobilitou v terénu. Palivové cisterny jsou nepostradatelným prvkem logistické strategie každé armády. Terénní verze Scania XT splňuje požadavky pro práci v nejnáročnějším terénu. Vozidlo má kryty, které chrání konstrukční prvky vystavené poškození. Vozidlo dále využívá ocelový kryt motoru, převodovky, diferenciálu a odolný ocelový nárazník. Dalším důležitým konstrukčním prvkem je světlá výška, která usnadňuje pohyb v terénu.
Pohonnou soustavou vozidla je 13 l motor Euro 3 o výkonu 460 k se 14stupňovou automatickou převodovkou, rozdělovací převodovkou a diferenciály na každé nápravě. Kabina CP20L je určena pro dva členy posádky a má dvě lůžka. Vojenská vozidla mají mimo jiné LED osvětlení a jsou vybavena osvětlením pro jízdu ve tmě a v kolonách i jízdu pomocí systémů nočního vidění. Vozidla se mohou pohybovat v kontaminovaných zónách a jsou vybavena kabinovým filtračním a ventilačním systémem.
Druhým typem vozidla, který Scania a Celtech připravily pro polskou armádu, je Kayman CD-27, skládající se z tahače 6x4 s výdejním stojanem a cisternového návěsu o objemu 27 000 l. Vůz má téměř identickou výbavu jako vozy 6x6.
5. 9. 2024
Scania
Foto: Scania