Jsou přibližně stejné velké, mají podobné použití a stejný pohon. Jen je od sebe dělí jedno století. Řeč je o menších užitkových vozidlech s korbou poháněných elektřinou. Starší z nich energetici využívali v roce 1923, kdy nákladní elektromobil sloužil k dopravě materiálu při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově, která dodnes v rámci Skupiny ČEZ vyrábí bezemisní elektřinu.
Po sto letech se malý užitkový elektromobil do služeb ČEZ vrátil. V Jaderné elektrárně Temelín slouží elektrický valník od Evum Motors k přepravě menšího zařízení a materiálu. Kabina pro dva lidi a korba o nosnosti až 1000 kg. Tak vypadá elektromobil, který ČEZ nově zařadil do svého vozového parku. Po sto letech jde vůbec o první užitkový automobil s korbou poháněný elektřinou. Využívají ho pracovníci v Jaderné elektrárně Temelín. „Slouží k transportu drobnějšího zařízení do jedné tuny. Jde například menší zařízení, nářadí nebo různé tlakové láhve,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.
Na jedno dobíjení ujede nový užitkový elektromobil 100 kg. Energetici ho mají v plánu provozovat především v areálu elektrárny. Denně ho využijí hned pro několik transportů. Má i veškerá potřební povolení pro pohyb na sinicích. Mimo areál s jeho pomocí budou přesouvat především materiál mezi čerpací stanicí Hněvkovice a Jadernou elektrárnou Temelín.
Evum Motors je výsledkem výzkumného projektu Technické univerzity v Mnichově. Sériová výroba elektricky poháněného malého užitkového vozidla Evum probíhá od konce roku 2020.
Aktuálně má ČEZ ve své vozové flotile okolo 200 elektromobilů. V drtivé většině jde o osobní vozidla. K dispozici mají i několik elektrických dodávek. Do roku 2030 chce ČEZ dosáhnout plné elektrifikace svých osobních vozidel v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury.
16. 9. 2024
ČEZ
Foto: ČEZ