Servind

LPG automobily míří k dalšímu rekordu

LPG automobily míří k dalšímu rekordu

Letos už bylo registrováno víc nových automobilů na LPG než za stejné období roku 2022, který byl zatím rekordní. Nepolevuje ani zájem o dodatečné přestavby na LPG. Mění se ale spektrum zákazníků. Na LPG stále častěji přecházejí firmy, které realizují přestavby nových vozů ve svých flotilách.

Poslední tři roky byly co do počtu registrací nových vozidel na LPG rekordní. Historicky nejvíce továrních modelů na LPG přibylo na českých silnicích v roce 2022, a to téměř 4000. Letošní rok má našlápnuto tento rekord překonat.

„Za první 3 čtvrtletí roku 2022 bylo v Česku registrováno bezmála 3000 nových vozů na LPG. Ve stejném období letošního roku je to už téměř 3200 automobilů, takže lze předpokládat, že na konci roku se s touto dynamikou přiblížíme k celkovým 4300 nových továrních vozů na autoplyn,“ všímá si Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG).To by bylo téměř o 10 % víc než v rekordním roce 2022 a o pětinu víc meziročně. Údaje vycházejí z dat Svazu dovozců automobilů, podle kterých novým registracím jednoznačně dominují vozy Dacia. S větším odstupem ve statistikách figurují i Renaulty a několik Fiatů.

Nové modely i motorizace na LPG

Dacii se sázka na LPG pohon vyplácí – v ČR se totiž víc než polovina modelů této automobilky prodává ve verzi na LPG. Dacia nabízí dvoupalivové motory Eco-G na benzin a LPG od roku 2010. Do konce července 2024 už ve všech zemích, kde se její vozy nabízejí, prodala více než milion vozů na LPG.

Zájem o přestavby na LPG je také u firem

Pozadu nezůstávají ani dodatečné přestavby. Podle Marka Osvalda, jednatele a vedoucího provozu společnosti Autogas Centrum Plus, se v současnosti ročně celkově realizuje kolem 6000 přestaveb na LPG. Zájem o přestavby je tedy stále velký, mění se však spektrum zákazníků i jejich náročnost.

„Jestliže dříve přestavbu poptávaly hlavně fyzické osoby a jednalo se o starší vozy, tak nyní se stále více prosazují firmy s úplně novými auty. Pro nás to znamená ‚jít s dobou‘ a mít to nejlepší možné zařízení na přestavbu třeba i hybridních motorů. Úroveň přestavby jak technická, tak samotným provedením musí sekundovat vozům s alternativním pohonem dodávaným přímo výrobcem automobilu,“ říká Marek Osvald.

Podle něj se nejčastěji přestavují flotily o 5 až 20 vozech, ale jeho firma má už na kontě i zástavbu firemní flotily čítající stovku automobilů. Nejčastěji se přestavby týkají vozů Škoda (motory 1,0 TSI a 1,5 TSI), vozů Toyota (tříválec 1,5 bez hybridu v sedanu Corolla, 2,0 hybrid v Corolle a 2,5 u modelu Camry) a Hyundai (čtyřválec MPI s dvojitým vstřikováním na válec 1,5 DPi).

Samoobslužné tankování LPG

Také čerpací stanice vycházejí vstříc zákazníkům. Zásadní průlom v tankování LPG před dvěma roky přinesla změna legislativy v oblasti vyhrazených technických plynových zařízení. Od 1. 7. 2022 je totiž možný samoobslužný výdej paliva LPG přímo zákazníkem. Došlo tak ke sjednocení postupů při plnění LPG, CNG, LNG a H2, kdy načerpání nebo plnění plynů může provádět samotný řidič.

Samoobslužné čerpání LPG do vozidla má svá pravidla. „Provozovatel čerpací stanice musí na výdejním stojanu nebo v jeho blízkosti umístit návod, ve kterém mimo jiné upozorní zákazníka, že je třeba při manipulaci s plnicí koncovkou použít ochranu zraku i rukou. Pokud se rozhodne natankovat LPG sám, bere na vědomí nutnost ochranných prostředků a nese plnou odpovědnost za průběh čerpání paliva, jako je tomu při výdeji benzinu, nafty a CNG. Může se však stále obrátit na obsluhu čerpací stanice,“ vysvětluje Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas, která v Česku dodává LPG i bioLPG na více než dvě stovky čerpacích stanic Primagas, MOL, OMV i dalších provozovatelů.

Datum zveřejnění

31. 10. 2024

Zdroj informací

Lukáš Pololáník

Foto: Dacia

 

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2728 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál