LKQ hledá řešení potíží s akumulátory

LKQ hledá řešení potíží s akumulátory

Univerzita RWTH v Cáchách a společnost LKQ zkoumaly v rámci společné studie nakládání s poškozenými a vyřazenými trakčními akumulátorů z elektromobilů a ukazují možná řešení spojená s opakovaným použitím, repasemi, opravami a recyklací baterií.

Na 43. mezinárodním sympoziu Vienna Motor Symposium představily katedra „Production Engineering of E-Mobility Components“ (PEM) z univerzity RWTH v německých Cáchách a společnost LKQ Europe svůj výzkum týkající se potíží s trakčními akumulátory, k nimž kterým dochází během jejich používání v průběhu času, jako jsou poškození komponent a celková degradace jejich kapacity.

Studie hodnotí přínosy, náklady a snížení emisí pomocí oběhového ekosystému. Do budoucna orientovaný projekt se zaměřuje na ochranu zdrojů, zbytkové hodnoty elektromobilů (BEV) a prodlužení životnosti akumulátoru tak, aby si vozidlo v provozu udrželo kontinuálně dobrý výkon.

Studie se zaměřuje na stěžejní prvky a možná řešení v hodnotovém řetězci. Plně uzavřený cyklus ukazuje největší úspory v nákladech a zároveň minimalizaci emisí CO2 s důrazem na význam oprav a repasování akumulátorů. Recyklace surovin je i nadále podstatná, měla by však být zvažována až jako poslední možnost.

„Elektromobilita nabírá na obrátkách a musí si dávat pozor, aby přitom nepředběhla své vlastní nároky na udržitelnost. Počet lithio-ionových akumulátorů v elektromobilech v poslední fázi životnosti bude v následujících letech masivně narůstat. Proto musíme vyvinout ekonomické a udržitelné koncepty pro optimalizaci a opětovné použití baterií – a na samém konci také pro opětovné využití surovin,“ říká profesor zakladatel a vedoucí katedry PEM na univerzitě RWTH v Cáchách Achim Kampker.

Generální ředitel LKQ Europe Arnd Franz k tomu dodává: „Chceme být první, kdo přinese téma elektrifikace na nezávislý trh s náhradními díly. Naše spolupráce s univerzitou RWTH v Cáchách je klíčovou součástí naší strategie nabízet diagnostiku, reverzní logistiku, opravu a recyklaci trakčních baterií. Společnost LKQ jako největší hráč v oblasti recyklace vozidel rychle rozšiřuje svá řešení životního cyklu elektromobilů.“

Trakční akumulátory jsou nejcennější součástí elektromobilu s očekávanou životností 10-14 let, po jejímž uplynutí je nutná její výměna. Realitou je v řadě situacích neuzavřený cyklus, který vede k plýtvání materiály a nákladné likvidaci. Nedostatečná dodávka surovin, cíle v oblasti snižování emisí a náklady s tím spojené si však vyžadují udržitelná řešení z dlouhodobého hlediska.

Vyřazené i vadné akumulátory elektromobilů by měly být zpracovávány v uzavřeném cyklu. Se současným prudkým nárůstem elektrifikace v automobilového sektoru stojí evropský hodnotový řetězec automobilového průmyslu na počátku zásadní transformace. Společnost LKQ očekává prudký nárůst počtu elektromobilů na nezávislém trhu s náhradními díly od roku 2028, kdy značnému počtu akumulátorů vyprší záruka od jejich výrobce a ocitnou se v nezávislých autoservisech.

„Do roku 2030 očekáváme v Evropě asi 34 milionů instalovaných vysokonapěťových akumulátorů ve vozovém parku elektromobilů. Otázkou je, jak dlouho zůstanou tyto akumulátory nepoškozené. Podle současných odhadů se do konce desetiletí ocitne zhruba 1,3 milionu akumulátorů ročně mimo provoz z důvodu elektrických, mechanických a elektrochemických poškození a bude nezbytné je diagnostikovat a následně opravit nebo vyměnit. Poté očekáváme, že se bude míra těchto vratek nadále zvyšovat tempem 30 % ročně. Pokud vyžaduje výměnu celý systém akumulátoru, jsou tyto práce nákladné. Chceme mít v nabídce vhodná a udržitelná řešení, kdy řidič deset let starého elektromobilu nebude muset investovat do nového akumulátoru, ale bude si moci nechat původní opravit nebo zrenovovat za zlomek nákladů,“ uvádí manažer pro inovace v oblasti elektromobility ve společnosti LKQ Europe Christoph Schön.

Datum zveřejnění

06.05.2022

Zdroj informací

LKQ

Foto: LKQ

Fotogalerie

Výběr jazyka

VALEO školení 2022

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3434 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál