Hlavní trendy u ojetých automobilů podle výsledků TÜV reportu 2024 jsou: elektromobily dobývají trh, ovšem často se u nich vyskytují závady v brzdách a zavěšení náprav, vozidla v provozu stárnou, takže poprvé jsou do zprávy TÜV o technickém stavu zahrnuta i auta stará 12 až 13 let a vzhledem k modernizaci kontrol testovací organizace požadují přístup k údajům o vozidle.
Pro TÜV report 2024 bylo vyhodnoceno 10,2 milionu generálních kontrol automobilů, které byly provedeny od července 2022 do června 2023. Pro aktuální zprávu TÜV bylo prověřeno 221 různých typů vozidel.
Z vítězů poražení
Elektromobily při celkové kontrole propadají. Ukazují to výsledky TÜV Report 2024. Volkswagen e-Golf, který se již nevyrábí, je nejlepším kompaktním vozem mezi 2 až 3 roky starými vozidly s poruchovostí 2,6 %. Naproti tomu Tesla Model 3 zaujímá v této věkové skupině poslední místo s mírou závad 14,7 %. Renault Zoe se řadí do horní poloviny pole s 5,1 %.
„S úspěchem elektromobility se do testovacích center dostává stále více elektromobilů. Testy TÜV odhalily některé závady typické pro pohon, které jsou významné pro technickou bezpečnost elektricky poháněných vozidel. Závady ve funkci brzd se objevují častěji, než je průměr. Jedním z důvodů je rekuperace, pomocí níž mohou elektromobily zpětně využívat energii při brzdění. Brzdové destičky jsou proto ve srovnání s auty se spalovacími motory méně namáhány, což může vést ke zhoršení brzdného výkonu. Dalším slabým místem mnoha elektromobilů je zavěšení náprav. Zejména u Renaultu Zoe je míra závad u první a druhé prohlídky výrazně akumulátorů. Odpružení náprav mnoha elektromobilů trpí vysokou hmotností trakčních akumulátorů. Výsledkem jsou negativní výsledky při kontrolách a drahé opravy,“ řekl výkonný ředitel asociace TÜV Joachim Bühler při prezentaci TÜV Reportu 2024.
To platí i pro Model 3 od Tesly. Kromě závad na zavěšení náprav má nadprůměrnou závadovost brzd a osvětlení. To řadí Model 3 na poslední místo v žebříčku pro dvou- až tříleté vozy mezi 111 typy aut zkoumaných v této věkové skupině. Přestože je nájezd po třech letech 55 000 km, což je výrazně nad průměrem 41 000 km, ostatní často jezdící vozidla si vedou výrazně lépe.
Joachim Bühler k tomu dodal: „Do jaké míry jsou identifikované defekty brzd a náprav typické pro elektrická vozidla a zda výrobci potřebují provést vylepšení některých modelů, se ukáže v následujících letech.“
Každé páté vozidlo neprojde generální kontrolou
Celkové hodnocení zprávy TÜV 2024 ukazuje, že s podílem 20,5 % má každé páté auto „významné“ nebo „nebezpečné“ závady, a proto neprošlo technickou prohlídkou. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o mírný nárůst o 0,3 %.
Odborníci v testovacích centrech TÜV našli „drobné závady“ u 11,2 % vozidel (+0,5 %). Nejméně 0,05 % bylo klasifikováno jako „nebezpečné pro provoz“ a muselo být okamžitě odstaveno. Na základě všech generálních kontrol v Německu to odpovídá zhruba 15 000 vozidel.
„Po pozitivním pandemickém efektu se míra závad vrátila na starou úroveň. V posledních letech nedošlo v Německu k žádnému trvalému zlepšení technické bezpečnosti vozového parku,“ konstatoval Bühler. Vozidla s „významnými závadami“ musí být do měsíce opravena a poté znovu předána do kontrolních středisek. V případě zjištění „nebezpečné závady“ musí majitel zajet přímo do dílny. Bylo tomu tak u 0,5 % všech generálních kontrol nebo u zhruba 150 000 vozidel.
Zpráva TÜV věnuje zvláštní pozornost starším vozidlům, protože s věkem se přirozeně zvyšuje podíl reklamovaných vozidel. Průměrné stáří vozového parku v Německu se neustále zvyšuje a aktuálně je v průměru 10 let. V roce 2023 bude 45 % vozového parku starších 10 let. Pro srovnání: v roce 2019 to bylo 42 %.
„Pozorujeme dva trendy: životnost vozidel se zlepšuje, rez už není téměř žádný problém. Zároveň explodovaly ceny nových aut. Mnoho spotřebitelů si je již nemůže dovolit a je závislých na ojetém voze,“ upozorňuje Bühler.
Vzhledem k rostoucímu významu starších vozů zahrnuje aktuální zpráva TÜV poprvé také vozidla stará 12 až 13 let. Průměrná poruchovost („významné nedostatky“) v této věkové skupině je 28,9 %. Nejzranitelnějšími modely jsou Renault Twingo s 39,9 % a Dacia Logan s 40,9 %. Audi TT, které si majitelé zjevně udržují, vykazují jen 15,0 % a VW Golf Plus 20,7 %.
„Navzdory celkově lepší životnosti jsou starší vozidla problémem pro bezpečnost silničního provozu. Pokud jde o ojetá vozidla, měli by zájemci o koupi znát slabá místa příslušných modelů a vzít v úvahu nutnost pravidelně investovat do údržby a péče o vozidla,“ řekl Bühler.
Celkovým vítězem zprávy TÜV 2024 je VW Golf Sportsvan. Podíl dvou- až tříletých vozidel s výraznými závadami je pouze 2,0 %. To je nejnižší hodnota ze všech testovaných vozidel. Na stupně vítězů se dostalo také Audi Q2 s 2,1 % a Audi TT s 2,5 %. Kromě dvojnásobného vítěze Golf Sportsvan zaujal Volkswagen T-Roc mírou defektů 4,5 % mezi 4 až 5letými vozy a Mazda CX-3 vítězí mezi 6 až 7 lety s 6,5 %.
V žebříčku podle třídy vozidel je Opel Karl na vrcholu miniaut s 3,6 %. Mezi o něco většími malými vozy vítězí Peugeot 208 se 4,0 % a mezi kompakty E-Golf s 2,6 %. Mezi SUV vede Audi Q2 (2,1 %) a mezi minivany Golf Sportsvan (2,0 %).
Bühler k tomu uvádí: „Zpráva TÜV 2024 ukazuje, že řada výrobců dosahuje nejvyšší příčky v různých věkových kategoriích a segmentech vozidel. Dlouhá životnost a kvalita se zákazníkům vyplatí a zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti vozidel.“
Testovací organizace potřebují přístup k datům o vozidlech důležitých pro bezpečnost
S ohledem na elektrifikaci a digitalizaci vozového parku požaduje sdružení TÜV další rozvoj povinných technických prohlídek.
„Test vysokonapěťového akumulátoru elektromobilů dosud sestává z čistě vizuální kontroly. S dalšími testovacími body lze zlepšit ochranu před úrazem elektrickým proudem a přepětím. Testovací organizace potřebují lepší přístup k údajům o vozidlech důležitým z hlediska bezpečnosti, aby mohly kontrolovat stav akumulátorů a dalších komponent,“ řekl Bühler.
To zahrnuje kybernetickou bezpečnost a stav softwaru, protože aktualizace od výrobce ovlivňují funkci a bezpečnost příslušného vozidla. Kromě toho lze analýzu dat použít k efektivnějšímu boji proti rozšířeným podvodům s tachometry. Podle odhadů Evropské komise je údaj o ujetých kilometrech u poloviny všech ojetých aut obchodovaných přes hranice zmanipulována.
Sdružení TÜV je také pro zřízení digitálního registru vozidel. „Digitální registr vozidel mapuje historii vozidla a dokumentuje změny týkající se bezpečnosti a životního prostředí,“ řekl Bühler. Kromě dovybavení tažným zařízením, hliníkovými koly a spoilery by zahrnoval také aktualizace softwaru, které ovlivňují jízdní vlastnosti a další funkce vozu. „Digitální registr vozidel, jak je již běžné v některých zemích, přináší větší transparentnost na stále důležitější trh s ojetými vozy,“ konstatoval Bühler.
16.11.2023
TÜV Verband
Foto: Presseportal/TÜV Rheinland