Servind

Tvrdý vosk – volba fajnšmekrů

Tvrdý vosk – volba fajnšmekrů

V době keramických a nano povlaků určených k ochraně laku mají tvrdé vosky stále své místo v srdcích a garážích automobilových fandů. U historických vozidel je vosk navíc tím jediným správným řešením.

Odvětví autokosmetiky prochází dynamickým vývojem stejně jako zbytek automotive. Na trh přicházejí stále nové a lepší produkty, což v případě produktů určených k ochraně laku platí dvojnásob. Od detailerů, sealantů
až po zmiňované keramické povlaky. Méně zainteresovaným osobám by se mohlo zdát, že tvrdé vosky odvál čas. Tito „dinosauři“ ochrany laku nevymřeli, také u nich dochází k evoluci, i když ne tak překotné jako v případě keramik.

Benefity vosků

Srovnání všech aspektů tvrdých vosků a keramických povlaků by vydalo na několikastránkový elaborát, pro tentokrát se držme toho, co zajímá koncového spotřebitele; aplikace, výdrž a cena.  Ačkoliv příprava laku na aplikaci ochrany v podobě vosku i keramiky je v zásadě totožná, samotná aplikace je v případě vosku přeci jen snazší a může ji provádět méně zkušený uživatel. Výsledný efekt (lesk a hloubka laku) pak může být k nerozeznání, pakliže byly dodrženy správné postupy. Schopnost ošetřeného laku odpuzovat/odvádět vodu (tzv. water beading) je taktéž srovnatelný, alespoň na začátku.

Keramickým povlakům je nutno přiznat vítězství ve dvou aspektech. Zaprvé, povlak na povrchu laku je tvrdší a tudíž schopen odolat většímu mechanickému poškození. Některé keramické povlaky mají dokonce schopnost samoopravy. Druhým aspektem je pak výdrž, i když nutno přiznat, že ta vždy závisí na následné péči (způsob a četnost mytí, využívání podpůrných způsobů ochrany laku). Kvůli složitější aplikaci vyžadující profesionální zázemí vychází aplikace keramické ochrany laku dráž. Tvrdý vosk tedy nevydrží tolik co keramika,
ale kvůli nutnosti častější aplikace vypadá auto jako více opečovávané,
než auto na kterém je dlouholetý keramický povlak. Mnoho uživatelů se mylně domnívá, že po aplikaci keramické ochrany laku mohou navštěvovat kartáčové mycí linky a o lak se nemusejí dále starat. Zde je nutné připomenout, že i lak ochráněný keramikou vyžaduje pravidelné a šetrné mytí, jednou za čas chemickou dekontaminaci a zvyšování lesku v podobně tekutých detailerů.

Na historika vždy vosk

Přestože zastánci a prodejci keramických povlaků budou argumentovat skvělými výsledky svých aplikací na historických vozidlech, já osobně se domnívám, že pro veterány není keramická ochrana laku vhodná a dokonce ani nutná. Leštění laku před aplikací vosku nemusí být tak intenzivní jako v případě keramiky. Ba co víc, před každou aplikací vosku není nutné strojní leštění laku. U vyloženě starých vozidel, kde už lak vykazuje jistou patinu, je potřeba zvolit mnohem citlivější přístup, tím spíše, pokud nerenovujeme, ale udržujeme historickou autenticitu vozidla. Protože historická vozidla nejsou provozována každý den po celý rok, odpadá požadavek na co nejdelší výdrž ochrany laku. Není větší radost, než si svého udržovaného veterána navoskovat. Zda je to jednou či dvakrát za sezónu nehraje vůbec roli.

e-shop: detailing-czech.cz

Datum zveřejnění

13. 9. 2024

Zdroj informací

Text: Tomáš Čanda

Foto: Tomáš Čanda

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2533 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál