Rada EU konečně hlasovala pro „doložku o opravách“ pro viditelné náhradní díly, které se musí shodovat, a přijala návrhy Evropské komise na revizi směrnice o designu a nařízení o designu.
Tímto hlasováním po více než třech desetiletích končí neharmonizovaná situace protichůdných vnitrostátních právních předpisů tím, že dává všem evropským spotřebitelům svobodu opravit svá vozidla náhradními díly podle svého výběru a zabrání škodlivým viditelným monopolům na náhradní díly.
Od svého založení v roce 1993 se ECAR (Evropská kampaň za svobodu trhu s automobilovými díly a opravami), jehož byla FIGIEFA vždy hrdým členem, zasazuje o přijetí evropské opravárenské doložky, která poskytuje všem občanům skutečné, otevřené a cenově dostupné „právo volby“.
Ustanovení o opravách, které již existuje v několika členských státech, správně poskytuje výrobcům vozidel plnou ochranu ohledně designu jejich nových vozidel, ale pouze zajišťuje, aby se tato ochrana nerozšířila na odpovídající viditelné náhradní díly jako jsou panely karoserie, světlomety a čelní skla. To znamená, že tyto díly mohou být vyráběny, distribuovány a používány volně pro trh s náhradními díly.
„Vítáme hlasování Rady. Ve skutečně oběhovém hospodářství by spotřebitelé měli mít při opravě svých výrobků vždy možnost vybrat si náhradní díly podle svého výběru bez ohledu na původní značku nebo dodavatele. Tato reforma zajistí, že zákony na ochranu duševního vlastnictví již nebudou moci být zneužívány na trhu s náhradními díly k uvalení nespravedlivých a neoprávněných monopolů na viditelné náhradní díly pro opravy prostřednictvím nepřiměřeného rozšíření práv k průmyslovým vzorům, která jsou legitimní u primárních produktů, ale vedou k monopolům na trhu s náhradními díly, kde neexistují žádné alternativy designu pro náhradní díly související s karoserií, které se musí shodovat,“ říká Sylvia Götzen, výkonná ředitelka FIGIEFA.
Významný krok vpřed směrem k sociálně spravedlivému a oběhovému hospodářství
Tato historická dohoda následuje po více než třech desetiletích politických diskusí, odborných přezkumů a diskusí v Bruselu, Štrasburku a hlavních městech členských států za podpory sdružení spotřebitelů, nezávislých provozovatelů trhu s náhradními díly a pojišťoven. Jedná se o významný krok směrem k sociálně spravedlivému a oběhovému hospodářství, protože umožnění spotřebitelům vybrat si mezi konkurenčními dodavateli náhradních dílů pro opravy zvýší jejich kupní sílu a usnadní opravy výrobků ve všech odvětvích.
Co finální řešení přináší?
Od roku 2024 se na všechny nové produkty bude vztahovat doložka EU o opravách. Vzhledem k rozdílným postojům mezi členskými státy EU však museli vyjednavači dosáhnout kompromisu ohledně harmonogramu. Po dobu osmi let od vstupu směrnice v platnost bude ochrana (průmyslových) vzorů viditelných náhradních dílů pro opravy stále povolena v členských státech, které v době přijetí tohoto zákona ještě neliberalizovaly své vnitrostátní trhy, a to u stávajících výrobků se zapsanými (průmyslovými) vzory před datem vstupu směrnice v platnost. To znamená, že na některé z již existujících produktů se v některých zemích nebude vztahovat ustanovení o opravách až do roku 2032.
Právní jistota a obchodní předvídatelnost na evropských trzích s opravami
V průběhu debat zazněla také otázka, jak přísně nezávislí výrobci náhradních dílů a jejich distribuční partneři v dodavatelském řetězci musí prokázat, že náhradní díl, který se shoduje s nutností, je nakonec použit pro účely opravy – požadavek, který je v praxi neproveditelný a ohrožuje nezávislé provozovatele do vážné právní nejistoty.
Zde a co je nejdůležitější, vyjednavači se dohodli na „domněnce účelu opravy“ pro nezávislé výrobce nebo prodejce náhradních dílů, která byla vyžadována pro zajištění právní jistoty a obchodní předvídatelnosti na evropských trzích s opravami. Nezávislí výrobci nebo prodejci náhradních dílů budou osvobozeni od záruky, že jejich výrobky „jsou používány výhradně za účelem opravy“, čímž budou chráněni před zbytečnými a nákladnými soudními spory s držiteli práv k průmyslovým vzorům. Musí však spotřebitele informovat o obchodním původu výrobku a totožnosti výrobce prostřednictvím jasného a viditelného označení, aby mohli činit informovaná rozhodnutí.
Opravná doložka EU přinese významné sociální a hospodářské výhody. Odborníci předpovídají, že evropští spotřebitelé v automobilovém průmyslu ušetří díky zvýšené konkurenci 450 až 720 milionů EUR ročně, čímž se zlepší kupní síla a potlačí inflace. [1] Podpoří tvorbu pracovních míst a podnikání na evropském trhu s náhradními díly pro automobilový průmysl, který představuje více než 500 000 malých a středních podniků a 4,5 milionu pracovních míst.
[1] Herz, Mejer, Vliv ochrany (průmyslových) vzorů na cenu a rozptyl cen: Důkazy z náhradních dílů pro automobily, MPRA Paper 104137, 1. června 2020.
18. 12. 2024
SISA
Ilustrační foto: Newspress