Servind

Dopravci v problémech, lety duchů a problémy na hranicích

Dopravci v problémech, lety duchů a problémy na hranicích

Cestování na dlouhé vzdálenosti zůstává pro většinu Evropanů nedostupné, zejména jakýmkoli způsobem, který zahrnuje posezení s cizími lidmi ve stísněném prostoru. Virus brzdí naši mobilitu téměř rok, a to se projevuje na krvácejících rozvahách dopravců.

Evropské železniční společnosti v roce 2020 ztratily závratných 26 miliard eur - uvádí to analýza Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností CER, obchodního orgánu zastupujícího řadu vnitrostátních železničních dopravců včetně německé Deutsche Bahn, italské Ferrovie dello Stato Italiane a francouzské SNCF. Letecké společnosti mezitím hledají pomoc od států ve výši 32,9 miliard eur, aby pokryly pokles způsobený krizí. Mezi ty, kteří hledají podporu, patří i hlavní dopravci Air France, Lufthansa a KLM.

Ochránci životního prostředí jsou rozhořčeni a poukazují na to, že když byly letecké společnosti požádány, aby zahrnuly lety mimo Evropu do systému obchodování s emisemi, který stanoví cenu uhlíku, tvrdily, že mezinárodní povaha obchodu jim to znemožňuje. Nyní, když se dostaly do potíží, tak se podle ekologů zahalí do statní vlajky a berou peníze z daní od svých národních vlád.

Generální ředitel společnosti Ryanair Michael O’Leary není spokojen s poskytovanou pomocí. Společnost, které šéfuje, žalovala Evropskou komisi za to, že umožnila zemím EU vydávat finanční pomoc, přičemž argumentuje tím, že to narušuje hospodářskou soutěž. Evropský soudní dvůr však rozhodl, že režim státní podpory pro Air France a skandinávské letecké společnosti jsou plně slučitelné s právem EU. Ryanair uvedl, že se odvolá.

Lety duchů

Společnost Ryanair také není potěšena nejnovějším vývojem při zabezpečování slotů metodou „využij to nebo o něj přijdeš“. Dokonce se kvůli tomu rozešla s oficiální lobbistickou skupinou leteckých společností A4E. Stávající opatření považuje za ochranu starších leteckých společností a za diskriminaci nízkonákladové konkurence.

Před pandemií Covid-19 si letecké společnosti musely zajistit, aby se nejméně 80 % jejich letů uskutečnilo podle plánu aby si zachovaly přístup k časům pro vzlet a přistání na letištích. V rámci EU se během jarní krize od toho upustilo aby se zabránilo létání prázdných letadel - „letů duchů“. Evropské orgány sice nedávno tuto výjimku obnovily, ale jen zavedením spodní hranice 50 % pro letošní letní sezónu 2021, což je podíl, který se má upravit podle vývoje situace.

Zelené lety a elektromobily

Letecké společnosti začaly realizovat svůj plán dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 kombinací udržitelných leteckých paliv, technického pokroku (tzn. letadly na vodík a s elektrickým pohonem) a lepšího řízení letového provozu.

 

Průmyslový plán přichází před zveřejněním návrhu Evropské komise ReFuelEU, který stanoví regulace směřující k zajištění snížení emisí v leteckém odvětví. Očekává se, že návrh bude zveřejněn v prvním čtvrtletí roku 2021.

Statistiky také ukázaly, že elektrická vozidla se pomalu stávají standardem - v roce 2020 poskočil jejich prodej z podílu na prodeji nových automobilů 3 % na 10,5 %. Automobilový průmysl však vyjádřil znepokojení nad nedostatkem nabíjecí infrastruktury. Předseda představenstva společnosti BMW AG a prezident Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Oliver Zipse požaduje zvýšení počtu dobíjecích míst na celém kontinentu. „Zákazník, který si své auto nedokáže nabít, si nebude kupovat elektromobil. V takové situaci by Evropa svoji současnou výhodu v elektromobilitě mohla snadno promarnit,“ uvedl Zipse.

Mat na hranicích?

Hranice mezi Severním Irskem a Irskou republikou není jedinou hranicí, která v Evropě působí bolení hlavy. Začátkem tohoto měsíce Německo částečně uzavřelo své hranice s Českou republikou a tyrolským regionem v Rakousku protože se obávalo nárůstu mutací koronaviru.

Evropská komise je rozhodně proti zavírání hranic, stejně jako Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, která zastupuje řidiče nákladních vozidel. Omezení způsobují chaos v silniční přepravě zboží po celé Evropě, tvrdí IRU, která požaduje, aby vlády EU „respektovaly svůj závazek udržovat hranice otevřené“. Německo na to odpovědělo, že vláda jedná v souladu se svou odpovědností za ochranu svých občanů (cynicky smýšlející pozorovatelé se ovšem domnívají, že politici zaujímají obzvláště tvrdý postoj s ohledem na zářijové volby).

Datum zveřejnění

24.2.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2358 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál