Zkoumání práv cestujících a otevření dveří Hyperloopu

Zkoumání práv cestujících a otevření dveří Hyperloopu

Ti, kteří letěli v prvních měsících pandemie Covid-19, si vzpomenou na nejistotu, která je provázela, na pocit neklidu, který pronikal na paluby letadel. Otírali jsme sedadla a dezinfikovali madla v naději, že to stačí na to, abychom se ochránili před tímto novým nebezpečím.

Značný počet cestujících v těch týdnech a měsících jednoduše odmítal létat. Jak se virus šířil, lety se postupně úplně rušily. Nejprve se letecké společnosti snažily cestujícím nabízet vrácení peněz, ale jakmile se ukázal rozsah finančních nákladů, ​​letecké společnosti namísto hotovosti začaly posílat poukázky. Minulý týden Evropský účetní dvůr ECA oznámil, že provede audit reakce Evropské komise na cestující během pandemie. ECA tvrdí, že na cestující byl často ze strany leteckých společností vyvíjen nátlak aby přijímali poukázky nebo neposkytovaly žádnou náhradu, přičemž Komise nad tím zavírala oči.

Dlouhotrvající spor mezi USA a EU ohledně dotací, poskytovaných letadlovým titánům Boeingu a Airbusu, nabral smířlivější obrat, protože obě strany souhlasily s pozastavením cel, zatímco se snaží dosáhnout kompromis. K dohodě došlo v důsledku prvního telefonátu mezi předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou a novým prezidentem USA Joem Bidenem.

Pokud jde o dotace v rámci EU, Evropská komise pokračuje v uvolněném přístupu ke státní podpoře během pandemie a umožnila Lotyšsku poskytnout téměř 40 milionů eur na rekapitalizaci mezinárodního letiště v Rize. Výkonná místopředsedkyně Komise Margrethe Vestagerová při oznámení tohoto rozhodnutí ovšem varovala, že státní podpora „přijde s opatřeními omezujícími nepřiměřené narušení hospodářské soutěže.“

Irsko mezitím podepsalo zákon, který požaduje, aby cestující z 20 vysoce rizikových zemí Covid-19 po příjezdu do země odešli do karantény v hotelovém komplexu City West v Dublinu na dobu 14 dnů. Zajímavé je, že mezi vysoce rizikovými zeměmi není Česká republika, ale jako jediná evropská země je zde Rakousko.

Zůstaňte na cestě

Návrhy EU, týkající se emisních limitů Euro 7, se setkaly s rozhořčením ze strany automobilového průmyslu, který jejich zavedení od roku 2025 označil za „zákaz spalovacích motorů zadními dveřmi.“ Skupina zelených nevládních organizací, znepokojená jejich odporem, napsala vedoucím představitelům komisí, včetně šéfa politiky v oblasti klimatu Franse Timmermanse a eurokomisařky pro dopravu Adiny Văleanové (ta vystudovala obor evropská integrace a bezpečnost a od roku 2007 působí v Evropském parlamentu), že je povzbuzují, aby tváří v tvář kritice neustoupili.

„Naléhavě žádáme Komisi, aby splnila své závazky vyplývající z evropské dohody o Zeleném údělu a doufáme, že bude směřovat k přechodu na mobilitu s nulovými emisemi předložením ambiciózního návrhu Euro 7,“ uvedly zelené skupiny s odkazem na 400 000 předčasných úmrtí způsobených každý rok znečištěním ovzduší EU.

Globální doručovací společnost FedEx oznámila, že investuje 2 miliardy USD (1,7 miliardy eur) do ekologizace svých operací po celém světě. Cílem společnosti se sídlem v USA je být do roku 2040 uhlíkově neutrální, což je úkol, který bude zahrnovat snížení emisí 70 letadel společnosti a více než 30 000 vozidel provozovaných v Evropě.

Svět zítřka?

Dopravní systém Hyperloop navržený Elonem Muskem získává v Bruselu podporu. Diana Zhou ze společnosti Virgin Transport uvedla, že Evropská komise „zaujala přední místo, pokud jde o pochopení potenciálu Hyperloopu. Doufáme, že v Evropě budeme mít k dispozici stejné nástroje jako jiné druhy dopravy a Evropská komise bude s Hyperloop zacházet stejně, jako při výstavbě nové dálnice, nové železniční trati nebo při nového letiště.“

Tato technologie působí, jako by byla vytržena ze stránek sci-fi: levitující skořepiny, které přepravují zboží a cestující evakuovaným potrubím téměř dvojnásobnou rychlostí proudových dopravních letadel a spojující města jako zastávky metra.

Kritici ovšem tvrdí, že rozumnější by bylo financování vysokorychlostních železnic, ale díky spektakulární prezentaci se Hyperloop stal atraktivní investicí (Virgin Hyperloop za posledních sedm let získal více než 500 milionů dolarů, tj. 421 milionů eur). Zatímco v krátkodobém horizontu má být Hyperloop používán pouze k přepravě nákladu, předpokládá se také doprava cestujících, přičemž každá skořepina je navrhována pro dopravu asi 28 osob.

Mezinárodní den žen oslavil provozovatel veřejné dopravy v Bruselu v podzemí - společnost na jeden den přejmenovala 10 stanic metra po slavných ženách, včetně Grety Thunbergové. Provozovatel veřejné dopravy uvedl, že v příštích třech letech trvale přejmenuje 17 autobusových a tramvajových zastávek, aby svoji síť „zfeminizoval“.

Datum zveřejnění

9.3.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle Euractiv

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.4444 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál