Silniční doprava láká mladé víc než železnice

Silniční doprava láká mladé víc než železnice

Budoucnost železniční dopravy může spočívat v digitalizaci a automatizaci, ale podle evropského komisaře pro zaměstnanost Nicolase Schmita se pracovníci nemusí obávat, že budou nahrazeni stroji. Zaměstnanci však budou muset být technicky zdatnější, aby na železnici splnili požadavky zítřka, upřesnil komisař.

„Automatizace a digitalizace mohou a měly by vytvářet pracovní místa, často kvalitní pracovní místa. Ale při přechodu z jednoho zaměstnání do druhého budou pracovníci muset rozvíjet dovednosti pro integraci těchto technologií,“ řekl Schmit na akci o zaměstnanosti a vzdělávání v železničním sektoru, která se konala v rámci Evropského roku železnice. Vyzval železniční společnosti, aby nabídly programy rekvalifikace, a vyjádřil přání, aby se do sektoru dostalo více žen a mladých lidí, což jsou v současné době dvě nedostatečně zastoupené skupiny.

Rakouská europoslankyně Barbara Thalerová varovala, že staromódní image železničního sektoru těžko může být atraktivní pro mladé lidi ve srovnání se špičkovými dopravními společnostmi. „Je třeba se věnovat zásadnímu problému, kterým je konkurence železničního a silničního sektoru. Přesněji řečeno, generovaným příjmům a z toho vyplývajícím odlišným příležitostem, které může každý z těchto sektorů nabídnout vysoce kvalifikovaným zaměstnancům,“ uvedla Thalerová.

Silniční doprava: soupeři se spojili aby vyráběli vodíkové palivové články

Výrobci nákladních vozidel a konkurenti na trhu Volvo Trucks a Daimler oznámili, že uzavírají partnerství s cílem vytvořit společný podnik Cellcentric, který bude do roku 2025 vyrábět vodíkové palivové články v Evropě.

„Partnerství typu Cellcentric jsou zásadní pro náš závazek dekarbonizovat silniční dopravu,“ uvedl ve svém prohlášení generální ředitel společnosti Volvo Trucks Martin Lundstedt.

Společnosti vyzvaly EU k zavedení politického rámce, který zajistí poptávku a cenovou dostupnost nákladních vozidel s nulovými emisemi, které jsou nákladnější než modely na fosilní paliva. Vedoucí pracovníci obou společností zdůraznili, že zatímco spojují síly pro výrobu vodíkových palivových článků, na trhu zůstanou konkurenty, přičemž každý z nich věří, že jejich nákladní vozidla jsou vynikající nabídkou.

Tento týden se také objevily dobré zprávy o bezpečnosti silničního provozu v Evropě (jen částečně zastíněné podílem pandemie): v roce 2020 bylo o 4000 méně úmrtí na silnicích než v předchozím roce, což z EU dělá nejbezpečnější region na světě. V roce 2020 při dopravních nehodách přišlo o život celkem 18 800 lidí, což byl pokles o 17 % ve srovnání s rokem 2019. Evropská komise připustila, že na pokles měla zásadní vliv pandemie, kvůli níž lidé omezili svoji mobilitu.

Letectví: zelené palivo a virtuální realita

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair minulý týden oznámila, že její letadla budou do roku 2030 využívat 12,5 % zelených paliv pro proudové motory, což je vyšší hodnota než cíl 10 %, který si nedávno stanovila společnost British Airways. „Jako největší evropská letecká společnost máme odpovědnost minimalizovat náš dopad na životní prostředí,“ uvedl ředitel pro udržitelnost Thomas Fowler.

Tento krok přichází před zveřejnění návrhu Evropské unie ReFuelEU pro oblast letectví, který bude vyžadovat, aby letecké společnosti ke snížení emisí smíchaly určité procento udržitelného paliva s kerosinem. Očekává se, že se podíl požadovaného zeleného paliva bude postupně zvyšovat.

Udržitelná letecká paliva jsou v průmyslu oblíbená jako způsob dekarbonizace letecké dopravy, protože mohou být smíchána s kerosinem bez nutnosti jakýchkoli změn v motorech letadel.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) oznámila, že v rámci leteckého výcviku umožní používání sluchátek s virtuální realitou. „Jedná se o významný milník ve vývoji výcvikových zařízení pro simulaci letů,“ uvedl ředitel letových standardů EASA Jesper Rasmussen. Soupravy, vyvinuté švýcarskou firmou, umožní pilotům procvičovat riskantní manévry ve virtuálním prostředí.

Cyklistika: evropské cyklistické skupiny nejsou spokojeny s národními plány obnovy

Už 14 zemí EU předložilo své národní plány obnovy. Před zahájením přístupu do fondu obnovy ve výši 750 miliard eur, který je určen na pomoc při obnově po útlumu způsobeném pandemií Covid-19, musejí členské země předložit své výdajové plány.

Cyklistické skupiny přezkoumaly některé z těchto plánů a zjistily, že úroveň financování podporující cyklistiku je pro ně zklamáním. Evropské cyklistické skupiny uvedly, že úroveň financování, přiděleného členskými státy, způsobí, že přijdou o miliardy ekonomických a zdravotních přínosů. Evropská cyklistická federace zpochybnila rozhodnutí Německa vyčlenit ve svém plánu částku 3,2 miliardy eur na nákup elektrických a hybridních automobilů a zcela vynechat elektrokola. Proto argumentuje, že toto rozhodnutí poškodí cíl země zvýšit rychlost růstu podílu cyklistiky.

Datum zveřejnění

6.5.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle Euractiv

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.2709 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál