Servind

Dopravci volají po zmírnění zákazu jízdy kamionů

Dopravci volají po zmírnění zákazu jízdy kamionů

Zákaz jízdy nákladních vozidel nad 7,5 tuny během víkendů a svátků měl původně sloužit ke snížení dopravní zátěže v době největšího provozu a k ochraně bezpečnosti silničního provozu. Dnes však čelí rostoucí kritice. Zejména během letních prázdnin, kdy je režim přísnější než ve zbytku roku. Dopravci upozorňují, že opatření, které mělo zvýšit bezpečnost a komfort na silnicích, se stává překážkou pro efektivní fungování dopravy a důstojné pracovní podmínky řidičů.

Česko má jeden z nejtvrději nastavených zákazů jízdy kamionů z evropských zemí. V přísnějším režimu během letních prázdnin nesmí na dálnice a silnice I. třídy v pátek od 17 do 21 hodin, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli a o svátcích od 13 do 22 hodin.

Podle sdružení ČESMAD Bohemia v současném provozu zákaz přináší více komplikací než užitku. Kritizuje především ztížené plánování přepravy, zbytečné prodlužování tras a přetížení parkovišť, kde musejí řidiči čekat na skončení zákazu.

„V polovině evropských zemí žádný plošný zákaz neexistuje, ve třetině jen o státních svátcích. Celoroční omezení není ani v sousedním Polsku,“ upozorňuje sdružení ve svém stanovisku. Zákaz jízdy kamionů v neděli sice platí v Rakousku a Německu, ale současně s tím je tam zavřená i většina obchodů.

Dopravcům se komplikuje plánování

Podle zástupců logistických společností zákaz neodpovídá realitě moderní přepravy. „Omezení nás nutí k neefektivnímu využívání vozidel i řidičů. Navíc jsme často nuceni vysílat auta dříve, než je potřeba, jen aby někde přečkala zákaz. To zvyšuje náklady i negativní environmentální dopady,“ říká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, zaměřující se na silo-cisternovou přepravu.

Zákaz jízdy kamionů v současné podobě má z pohledu dopravců reálný dopad na dodací lhůty a možnost splnit smluvené termíny. Rovněž zvyšuje riziko sankcí ze strany zákazníků nebo nutnosti žádat o výjimky, což znamená další administrativní i finanční náklady. V době, kdy celý průmysl funguje v režimu „just-in-time“, je podobná regulace značně neefektivní.

Nejvíce však nařízení dopadá na samotné řidiče. Ti často musejí čekat na odpočívadlech, i když jsou jen několik desítek kilometrů od cíle. „Představte si, je pátek, po celém týdnu na cestách se těšíte domů, ale páteční provoz vám zkomplikuje cestu tak, že musíte nakonec čekat 100 km od domova, než zákaz skončí,“ popisuje Ondřej Stöhr. Frustrace z tohoto režimu podle něj přispívá k odlivu pracovníků z profese, která je již nyní ohrožena nedostatkem personálu.

Zmírnění u poslanců neprošlo

Právě tyto případy měla řešit změna silničního zákona, kterou se poslanci zabývali v roce 2023. Měla řidičům kamionů umožnit dojet v době platného zákazu na místo vykládky nebo domů, pokud by to bylo v tuzemsku. Návrh však nenašel dostatečnou podporu.

K odpůrcům patřila například Strana zelených. Podle jejího tehdejšího spolupředsedy Michala Berga by návrh byl „krokem zpět“ od udržitelné dopravy a přinesl by větší dopravní zátěž, hluk a znečištění během víkendů.

Kriticky se tehdy i v současnosti ke zmírnění zákazu stavěl také Svaz měst a obcí ČR, který dlouhodobě upozorňuje na negativní dopady tranzitní nákladní dopravy na život v obcích. „Jsme si vědomi potřeby hledat rozumný kompromis mezi dopravci a veřejnou správou, nicméně případné zmírňování těchto omezení by mělo být velmi pečlivě zvažováno. Za klíčové považujeme především to, aby bylo každé případné rozvolnění přísně podmíněno cílovým místem a skutečnou potřebou dokončení trasy, nikoliv plošně umožňovalo průjezd územím,“ komentovala Alexandra Kocková ze Svazu měst a obcí ČR.

Krizové pondělní dopoledne

Pokud se blíže podíváme na statistiky nehod, u kterých jsou mezi účastníky řidiči kamionů, tak je podle dat Centra dopravního výzkumu nejkritičtější dobou pondělní dopoledne. A to jak hlediska počtu i závažnosti.

Jedním z důvodů může být i větší provoz po nedělní pauze a snaha řidičů dohnat zpoždění. „Zákaz jízdy vozidel zahušťuje provoz v době před a po zákazu, například na D1 v pondělí ráno kolem Prahy a Brna, kde už dnes je situace kritická,“ upozornilo sdružení ČESMAD BOHEMIA.

Navrhují proto alespoň částečné uvolnění pravidel, například zrušení „prázdninového“ zákazu v pátek odpoledne a sobotu dopoledne. Zároveň volají po výstavbě většího množství odpočívek, které by umožnily přirozené rozložení dopravy a zlepšily komfort i bezpečí řidičů.

Změnu zákona aktuálně poslanci neprojednávají a ani Ministerstvo dopravy ji podle dostupných informací nepřipravuje. Jediným ústupkem je možnost zažádat o výjimku ze zákazu, to je však možné jen v nouzových případech, například při ohrožení lidských životů nebo ekologických haváriích.

Datum zveřejnění

28.07. 2025

Zdroj informací

CONTI-RSC

Ilustrační foto: CONTI-RSC

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

Page generated in 0.332 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál