Pneumatiky pro elektricky poháněná vozidla

Pneumatiky pro elektricky poháněná vozidla

Elektromobily (EV) mají obvykle vysoký výkon a kvůli těžkým akumulátorům mají vyšší hmotnost než automobily se spalovacími motory. Těžší vozy potřebují delší vzdálenost aby zastavily a je u nich kladen větší důraz na bezpečnost.

Spolu s tím, jak se elektrické automobily jsou stále častější, mění se i údržba vozidel. Zatímco u vozidel se spalovacími motory představuje nejčastější údržbu výměna oleje a částí brzdového systému, u elektrických vozidel jsou dvěma klíčovými faktory údržba pneumatiky a okna.

Prémiové EV pneumatiky testované v terénu

Společnost Nokian Tyres při testování svých pneumatik využívá několik elektrických vozidel. Díky tomu získává rozsáhlé zkušenosti s užíváním pneumatik na různých modelech automobilů.

Sportovní užitková vozidla (SUV) jsou těžká, protože jsou vysoká, kdežto elektrická vozidla jsou těžší než standardní modely kvůli velké hmotnosti akumulátoru. Velké a těžké automobily kladou větší nároky na pneumatiky, které je třeba při vývoji produktů zohlednit.

Jiné nároky na pneumatiky

I když má elektrické nebo hybridní vozidlo stejnou velikost jako tradiční automobil se spalovacím motorem, obvykle se u něj používají pneumatiky s větším rozměrem. Takové pneumatiky musí být důkladně testovány, protože hmotnost akumulátory je při zatáčení a akceleraci více zatěžuje a točivý moment z elektrického motoru je na kola na hnací nápravě přenášen rychleji než u vozidel se spalovacím motorem.

Existuje obecně rozšířená mylná představa, že pneumatiky na elektromobilech se rychleji opotřebovávají. Testy Nokian Tyres provedené v reálných podmínkách užití však prokázaly, že rychlejšího opotřebení není třeba se obávat. Přestože mají elektrická vozidla vysoký výkon a točivý moment, nekladou na pneumatiky žádné zvláštní nároky. Ve skutečnosti je opak pravdou.

„Pneumatiky na moderním elektrickém vozidle se opotřebovávají mnohem pomaleji než na autě s tradičním spalovacím motorem. Důvodem je dobrá kontrola záběru. Asistenční systémy omezují prokluz díky rychlému nastavení výkonu elektromotoru. Tento systém je mnohem rychlejší než u aut se spalovacím motorem, který je založený na brzdění a omezení otáček motoru. Rychlost opotřebení pneumatik stále nejvíce ovlivňuje jízdní styl, takže životnost pneumatik určuje především sám řidič,“ říká produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres Martin Dražík.

Tři nejdůležitější kritéria pro EV pneumatiky

Při výběru pneumatik pro hybridní nebo elektrická vozidla patří mezi nejdůležitější kritéria zpravidla bezpečnost, nízký valivý odpor a nízká hlučnost.

Kromě toho, že jsou elektromobily těžší a mají větší točivý moment, jsou také tišší. Proto není divu, že řidiči elektromobilů hledají pneumatiky s nízkou hlučností, aby si zvýšili svůj jízdní komfort.

Nižší valivý odpor také prodlužuje dojezd vozidla. Čím delší je dojezd, tím méně elektrické energie je třeba a tím ekologičtější je přeprava. Ekologické přínosy jsou tím nejdůležitějším efektem, kterého chce svět dosáhnout užíváním elektrických vozidel.

Produkty Nokian Tyres mají Indikátor jízdní bezpečnosti (DSI), který umožňuje rychlou a snadnou kontrolu zbývající hloubky dezénu. Spolu s tím jak se běhoun opotřebovává číslice postupně mizí. Pokud na předních a zadních pneumatikách vidíte jinou číslici, měli byste vyměnit pozici pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak.

Datum zveřejnění

30.8.2021

Zdroj informací

Nokian Tyres

Foto: Nokian Tyres

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

AutoWeek

AutoTablet

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.3272 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál