Na pohled klasický domíchávač betonu je ve skutečnosti hmatatelným vyjádřením udržitelného přístupu, který uplatňují Entreprise Monégasque de Travaux (EMT) a Ecotrans ve svém vozovém parku. Nákladní vozidlo Scania je poháněno bionaftou vyrobenou z řepky a vybaveno elektrickým domíchávačem.
Skupina EMT Group and Ecotrans se specializuje na výrobu, prodej a přepravu hotové betonové směsi. „Jsme odhodláni chránit životní prostředí. Nejsou to jen slova, ale upřímný závazek skupiny,“ říká prezident EMT and Ecotrans Philippe Ortelli.
Při roční výrobní kapacitě 130 000 m3 betonu vyvinula společnost EMT nízkouhlíkový beton a zavedla systémy recyklace vody a kamene s cílem dosáhnout nulový odpad. Když vezmeme do úvahy všechny fáze výroby, je beton zodpovědný za 4-8 % světových emisí CO2. Pouze uhlí, ropa a plyn jsou větším zdrojem skleníkových plynů. Polovina těchto emisí CO2 vzniká při výrobě slínku, což je energeticky nejnáročnější část procesu výroby cementu.
Společnost EMT vyvinula svůj nízkouhlíkový beton, který se vyrábí z cementu, mleté vysokopecní strusky, popílku a kameniva. Pokud jde o strusku, EMT opětovně používá odpad z výroby oceli a popílek získává z elektráren, které stále spalují uhlí k posílení výroby elektřiny během špiček. Tímto betonem firma EMT snížila emise uhlíku z 365 kg/m3 na 150-200 kg/m3. „Celkově jsme v naší výrobě dosáhli téměř 50% snížení emisí uhlíku ve srovnání s konkurencí,“ říká Ortelli.
Společnost si vybrala francouzské biopalivo B100 jako nejudržitelnější dostupnou alternativu. Je vyrobeno výhradně z řepky pěstované na půdě ležící ladem, což snižuje emise uhlíku o 60 %. „Splňuje také naše požadavky na životní cyklus a další prodej. Za šest let, až obnovíme náš vozový park, můžeme tyto vozy uplatnit na trhu s tradičními ojetými vozidly,“ říká výkonný ředitel společnosti Ecotrans Éric Humilier.
Vozy Scania XT pro Ecotrans mají vyztužený podvozek pro celkovou hmotnost až 44 t, což je monacká specialita. „Přispěli jsme ke změně předpisů tím, že jsme předložili ekologické argumenty: větší objem přepravovaného betonu znamená méně nákladních vozidel na silnicích a tudíž i nižší emise CO2. Odhadli jsme, že snížení provozu činí 33 %,“ prohlásil Humilier.
Počet udržitelných vozidel společnost Ecotrans na konci roku 2020 rozšířila z 12 na 20 vozidel. „Jsme malá rodinná firma, a proto můžeme realizovat to, v co věříme,“ říká Humilier.
10.3.2021
Scania