Monitorovací systémy jsou již naprosto součástí správy firemních flotil. Podle průzkumů jsou české firmy v jejich využívání dokonce na předním místě v Evropě. České firmy využívají pro správu svých vozových parků ve velké míře telematické prvky. Vyplývá to z loňského průzkumu Arval Mobility Observatory, podle něhož pracuje s telematickými systémy 35 % českých firem. Je to o 2 % více než činí průměr zemí EU.
„Že Česko patří mezi špičku, lze vyčíst i ze silné konkurence tuzemských i zahraničních společností, které na českém trhu v telematice podnikají. To se samozřejmě odráží i na zvyšující se kvalitě poskytovaných služeb a jejich inovacích,“ říká generální ředitel Sherlog SE Martin Moravec.
Zvláště během koronavirové krize je využití telematiky dalším způsobem jak racionalizovat náklady a zefektivnit fungování firem. Podle odborníků směřuje další vývoj k větší automatizaci. Příkladem je propojení tankovacích karet a monitoringu vozidel. Dostupné řešení existuje i pro menší firmy či podnikatele, a to v podobě jednotky OBD, která nevyžaduje odbornou montáž.
Téměř třetinová úspora nákladů
Firmy v České republice používají telematiku hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Z výsledků průzkumu vyplývá, že tak činí polovina z dotazovaných podnikatelských subjektů. Více než třetina společností využívá telematické nástroje k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. Více než polovina respondentů z řad společností, které telematiku nevyužívají, pak jako hlavní důvody pro její nepořízení uvádí pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů.
Koronavirová krize nutí podniky snižovat náklady na minimum a šetřit kde se dá. Při využití telematických systémů je podle Moravce optimalizace nákladů spojených s provozem vozového parku prokazatelná - především u správy rozsáhlých fleetů může úspora dosáhnout až 30 %.
„Nejčastější úspory jsou v administrativě, tedy času stráveném nad vyplňováním povinných knih jízd. Pomocí automatických reportů ušetří zákazníci hodiny své práce. Další nespornou výhodou je i kontrola celkových výdajů spojených s autoprovozem. Speciálně pak kontrola nad pohonnými hmotami, které naše aplikace věnuje zvýšenou pozornost,“ vysvětluje Martin Moravec.
Propojení tankovacích karet a monitorovacího systému
Pohonné hmoty jsou logicky dominantním provozním nákladem spojeným s firemní flotilou. Aby měly firmy dobrý přehled o jejich využití, pracují rovněž s transakčními daty tankovacích karet. Jejich porovnání se záznamem o stavu paliva v nádrži, který poskytuje telematický systém, umožňuje mít velmi dobrou kontrolu nad tím, zda například nedochází ke krádežím při tankování. Standardně lze ale takovou kontrolu provádět až spolu s fakturou za palivo, tedy klidně jen jednou měsíčně.
„Import dat do monitorovacího systému v takovém případě probíhá až dodatečně a k odhalení případných ztrát dojde se značným zpožděním. Ve spolupráci s Sherlog SE proto umožňujeme automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému, což zajišťuje kontrolu spotřeby paliva na denní bázi. Jakékoliv nestandardní chování zaměstnance s natankovaným palivem je odhaleno obratem, což je prevencí dalších eventuálních ztrát,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.
Hlavní trendy v telematice
Vývoj v oblasti telematiky směřuje podle odborníků hlavně k automatizaci, aby firmám ubylo co nejvíce práce s administrativou.
„S dokonalejšími technologiemi dochází k přesnějšímu vyčítání dat z řídicích jednotek a načítání nových parametrů, které dříve nebylo možné vyčíst. Díky propojení s tankovacími kartami dochází také ke zjednodušení práce s aplikací knihy jízd. Data ohledně tankování již není nutné importovat ručně, vše se provede automaticky,“ popisuje Martin Moravec.
Jeden z posledních trendů je jednotka OBD, kterou si může uživatel zapojit sám bez nutnosti odborné montáže.
„Největší výhodou jednotek OBD je mobilita a jednoduché zapojení ve vozidle. To určitě ocení zákazníci s menším počtem firemních vozidel. U větších vozových parků ale doporučujeme odborně zabudované jednotky, které umožňují rozšíření o externí čidla a další příslušenství,“ doplňuje Martin Moravec. Příkladem podle něj jsou čidla dveří, teploměry a IBR palivové tyče. Nespornou výhodou takových jednotek je fakt, že řidič s nimi není schopen manipulovat či je odpojit.
18.3.2021
Axigon