Evropská komise zavedla nové předpisy týkající se hmotností a rozměrů motorových vozidel s cílem posunout hranice z hlediska snížení emisí (CO2), bezpečnosti silničního provozu a pohodlí pro řidiče. DAF jako první evropský výrobce přichází s novou generací nákladních vozidel s atraktivním a velmi aerodynamickým designem využívajícím rozšířený prostor vytvořený novými předpisy.
Od odhalení první generace v roce 1997 je DAF XF ztělesněním značky. Celkem už se prodalo 650 000 vozidel řady XF. Sériová výroba nové generace XF začne ve speciálně postaveném závodě DAF v říjnu ale DAF bude i nadále souběžně vyrábět předchozí verze XF. Těžká řada poprvé zahrnuje také modely XG resp. XG+ s ještě větší kabinou řidiče.
Nové modely XF, XG a XG+ nabízejí nejvyšší kvalitu, o 10 % lepší účinnost paliva, řadu pasivních a aktivních bezpečnostních prvků a vyšší úroveň luxusu v nákladních vozidlech. Jelikož je podvozek zcela nový s rozvorem, který narostl na 4 m, byl již zkonstruován tak, aby v budoucnu pojal i elektrický, hybridní a vodíkový pohon.
Nová technika
Pohonné jednotky Paccar MX-11/10,8 l a Paccar MX-13/12,9 l s výkonem až 390 kW (530 k) získaly mimo jiné nové vstřikovače, novou hlavu válců i optimalizované písty a vložky. Točivý moment se zvýšil o 50 až 100 N.m v závislosti na zdvihovém objemu a výkonu. Maximální točivý moment motoru MX-13 je nyní již při 900/min. Kromě toho se prodloužily intervaly údržby. DAF dodává nová nákladní vozidla pouze s automatickou převodovkou.
Nejnovější verze nouzového brzdového systému AEBS-3 je schopna zajistit autonomní nouzové brzdění, které pomůže zabránit střetu s vozidly, z rychlosti až 80 km/h. Systém asistentu odbočování City Turn Assist detekuje účastníky silničního provozu a objekty na straně spolujezdce. Mezi další systémy patří nová elektronická parkovací brzda, která se automaticky aktivuje při vypnutí motoru.
Design je atraktivní s vynikající aerodynamikou
DAF XF byl navržen z hlediska aerodynamiky. Charakteristickým rysem je na vnějších stranách zaoblené čelní sklo. Opatření přispívají dvěma třetinami k celkovému snížení spotřeby paliva o 10 %.
Design nové generace XF, XG a XG+ se vyznačuje dopředu se zužující kabinou pro vynikající aerodynamickou účinnost. Nákladní vozy XF, XG a XG+ mají masku chladiče s chromovanými prvky a integrovaný přívod vzduchu do přední části. Klíčovým prvkem designu jsou full LED světlomety se světly pro denní svícení a integrovaným nasvěcováním do zatáček. Vzhled vozu podporují střešní světlomety LED Skylights, které jsou u XG a XG+ standardem a mají specifický design pro každý model. Integrovaný ocelový nárazník má kompozitní povrch. Skládá se ze tří prvků, což snižuje náklady na případnou opravu v případě poškození.
K dispozici jsou digitální kamery DAF Digital Vision na místo vnějších zrcátek, přičemž jej lze doplnit o systém DAF Corner View, který nahrazuje obrubníková a přední zrcátka a dalece překonává zorné pole konvenčních zrcátek.
Model XF nové generace
Nová generace XF se vyznačuje zcela novou konstrukcí kabiny s prodloužením o 160 mm vpředu pro nejlepší aerodynamiku v této kategorii. Oproti předchůdci má o 75 mm nižší základnu kabiny ve srovnání s kabinou XF Super Space Cab a Space Cab. V kombinaci s velkým čelním sklem a velmi nízko posazenou linií těsnění oken to vede k bezkonkurenčnímu přímému výhledu, což přispívá k bezpečnosti zejména pokud jde o zranitelné účastníky silničního provozu. Výška pro stání se v závislosti na poloze v kabině pohybuje mezi 1900 mm a 2075 mm.
Nová generace XG a XG+
Kromě modelu XF společnost DAF představuje modely XG a XG+ a vytváří tak nový prémiový segment trhu, který maximálně využívá výhod nových předpisů. Vedle předního dílu, prodlouženého o 160 mm, jsou oba vybaveny zadní částí kabiny delší o 330 mm, což zajišťuje nepřekonatelný prostor pro práci, pobyt a spánek. Základna kabiny je o 125 mm vyšší než u XF.
Interiér XG nabízí výšku pro stání od 1985 mm do 2105 mm a díky prodloužení vzadu je k dispozici obrovský vnitřní prostor. Nový model XG+ překonává všechna nákladní vozidla na trhu pokud jde o prostor uvnitř kabiny. Výška střechy je ještě vyšší až do 2220 mm.
22.6.2021
DAF
Foto: DAF