Servind

Obnovitelné zdroje novým trendem v logistice

Obnovitelné zdroje novým trendem v logistice

Automobilová doprava vždy byla a bude zátěží pro životní prostředí. Cílem je tuto zátěž co nejvíce snížit. V současné době existuje hned několik možností jak ekologickou zátěž v logistice snížit a zároveň lze dosáhnout úspory nákladů - ať už se jedná o vratné obaly či dopravu na alternativní pohon.

Odesílejte zásilky v použitých obalech

Obaly jsou nedílnou součástí činnosti každé firmy, která posílá zásilky. S každou objednávkou jejich množství narůstá a tím také rostou náklady. Stále více firem svým zákazníkům nabízí vrácení obalů zpět aby se mohly využít pro další přepravu. Tím nejen šetří náklady, ale též přírodu. Některé firmy při odesílání zásilek využívají tzv. službu exchange, tedy výměnu, kdy si zákazník při doručení zásilky zboží převezme a v tom samém obalu zboží posílá zpět odesílateli. Může se jednat třeba o náhradní díly, dokumenty, vyřešené reklamace nebo případně jen obaly k dalšímu použití.

Jak vypadá takové doručení do Německa? „Kurýr u vás v pondělí zásilky vyzvedne. V úterý je v Německu doručíme, proběhne výměna a ve středu máte vaše obaly či zásilky zpět. Díky tomu, že vše proběhne při doručení. Jsme efektivní a můžeme vám nabídnout výhodnější cenu,“ doplňuje výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier Přemysl Lukeš.

Nakupujte výrobky ve vratných obalech

Nikdo nechce přispívat k dalšímu zahlcování odpady. Proto se v některých firmách začíná spouštět bezobalové nakupování. Můžete si objednat kvalitní výrobky, trvanlivé potraviny a drogerii z ekologické produkce, které nejsou zbytečně zabaleny v jednorázových obalech. Každá nádoba je totiž vratná, a po důkladném vymytí ve speciálních prostorech je znovu naplněna a vrácena do oběhu. Nic nepřebývá, nic se se nevyhazuje.

Využití vozů na alternativní pohon

Za účelem dosažení co nejmenší ekologické stopy je potřeba optimalizovat trasy, k čemuž lze využít moderní technologie. Samozřejmostí je doprava auty splňujícími emisní normy nebo využívajícími alternativní pohony.

Blízkou budoucností, a v některých případech už i přítomností, logistiky, jsou auta na elektřinu. Například v Německu jsou zavedeny emisní limity v centrech měst, i v ČR lze sledovat tendence omezení škodlivin v ovzduší.

Mezi alternativní pohony lze řadit i CNG, které je dnes běžnější. Narozdíl od zahraničí je u nás v Praze méně podporované doručování pomocí cargo kol, které v centrech měst mohou řešit více problémů, nejen spoluobčanům a firmám, ale i dopravním společnostem.

Jaké možnosti nabízí vozy s hybridním pohonem? 

Zajímavou možností jsou i vozy s hybridním pohonem.

„Pro testování ekologičtější dopravy jsme vyzkoušeli Ford Transit Custom Plug-in Hybrid. Vybrali jsme jednu z našich pražských tras. Transit Custom je vhodný model i do širšího centra. Není zdaleka tak veliký jako klasický Transit, ale přesto má dobrou kapacitu nákladového prostoru,“ popisuje Přemysl Lukeš.

Ford udává, že je toto auto vhodné do uzavřených areálů, jako jsou letiště nebo na krátké trasy do 80-90 km denně. A to potvrzují v Der Kurier. „Dojezd na elektromotor je zatím velmi malý a i přes rekuperaci se prostě plně nedobíjí. Pokud má auto vybitý akumulátor, přijde na řadu spalovací motor. A ačkoli auto jede na elektromotor, tak do něj dodává energii motor spalovací,“ dodává Přemysl Lukeš.

Je v současné době hybridní pohon vhodný pro kurýrní službu?

Nejdůležitější je vybudovat dostatečnou infrastrukturu na dobíjení nebo tankování a mít k dispozici dostatečně rychlé dobití nebo dotankování. A u toho všeho ještě musíte hlídat náklady.

„Auto je cca o 3/4  dražší než klasický model. Vzhledem k našemu nájezdu ujede dost kilometrů i s pomocí motoru na benzin. Spotřeba jako s konvenčním dieselovým motorem. Proto se pro nás z pohledu provozních nákladů příliš nevyplatí. V případě alternativních pohonů u nákladních aut to vnímám tak, že jsme právě ve fázi vývoje. A na ideální řešení včetně dostatečné infrastruktury si budeme muset ještě počkat. Ale představa tichého nákladního vozového parku na elektrický pohon se mi líbí. A věřím, že pak budeme jedni ze spokojených zákazníků elektromobility,“ konstatuje výkonný ředitel společnosti Der Kurier Přemysl Lukeš.

Datum zveřejnění

6.8.2021

Zdroj informací

Der Kurier

Foto: Der Kurier

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.506 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál