Servind

Nejdelší Tatra všech dob

Nejdelší Tatra všech dob

Nové speciální vozidlo Tatra pro převoz závitových tyčí dlouhých i přes 24 m jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu ocelárny Liberty Steel Ostrava, která je součástí nadnárodní skupiny GFG Alliance. Vůz je světovým unikátem - je to nejdelší automobil Tatra v historii kopřivnické automobilky.

Podvozek pro unikátní automobil s celkovou délkou 25,3 m dodala kopřivnická Tatra Trucks. Speciální úpravy podvozku Tatra do podoby unikátního vozu podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, která je zároveň i dealerem vozů Tatra.

Nejdelší vůz Tatra v historii je vybaven vzduchem chlazeným osmiválcem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon vzduchem odpružených náprav je 14x8, přičemž první čtyři nápravy jsou poháněné, dvě přední a poslední tři zadní jsou řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu.  Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě.

Přestavba trvala deset měsíců, přičemž i za normální situace je běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie nemoci covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje.

Požadavek na pořízení speciálního vozu vyvstal ve firmě Liberty Steel Ostrava, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Jde o část výroby s vysokou přidanou hodnotou.

Marketingový ředitel automobilky Kamil Košťál k tomu řekl: „Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad. Liberty Ostrava jako jeden z nejvýznamnějších metalurgických podniků v ČR je pro nás cenou zákaznickou referencí a nový vůz je příkladem, že tatrovky se hodí skutečně pro nejrůznější role.“

„Těší nás, že jsme mohli realizovat tak zajímavý a jedinečný projekt a uplatnit při tom naše dlouholeté know-how v oblasti úprav nákladních automobilů Tatra. Rád bych poděkoval společnosti Tatra Trucks za výrobu a dodání samotného podvozku v požadovaném termínu a za úzkou spolupráci při následných speciálních úpravách. Jsem hrdý na naše techniky a konstruktéry, kteří vymysleli technické řešení, jež umožnilo splnit individuální požadavky Liberty Ostrava pro specifické využití vozidla ve vnitropodnikovém provozu v areálu společnosti,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Partner Ipex Vojtěch Svoboda.

Datum zveřejnění

26.10.2021

Zdroj informací

Tatra Trucks

Foto: Tatra Trucks

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.233 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál