Trolejbusy jsou stále rozšířený dopravní prostředek, zejména ve východní Evropě. Myšlenka přenesení principu trolejového vedení jako zdroje elektrické energie o silniční nákladní dopravy je ovšem stále v plenkách.
Ve Švédsku nedávno oficiálně uvedli do provozu velmi zvláštní kolos, když dvouletý pilotní projekt přešel k první komerční aplikaci. Čtyři diesel-elektrické sklápěče Caterpillar 795F AC jsou dovybavovány zařízením Trolley Assist aby ujely 700 metrů napájeny z trolejového vedení v dole Aitik těžařské společnosti Boliden. Pouze posunovací manévry a jízdy na krátké vzdálenosti stále probíhají s využitím vlastního dieselagregátu vozidla.
Těžký nákladní vůz Caterpillar 795F AC s užitečným zatížením 337 tun ve stoupání 10 % když tento kolos vyjíždí z jámy ušetří až 40 l nafty na kilometr trolejového vedení. Náklady na palivo a motor se sníží o 90 % jakmile nákladní automobil jede pod trolejí. Systém také zvyšuje produktivitu: v režimu elektrického pohonu se rychlost zdvojnásobí až na 28 km/h.
Podle výrobce se jedná o nejvýkonnější sklápěč na světě. Pantograf má funkci rychlého odpojení. V zásadě lze systémem Trolley Assist dodatečně vybavit také tři další modely Cat.
15.06.2022
Cat
Foto: Cat