Servind

Připravuje se největší vodíkový projekt v ČR

Připravuje se největší vodíkový projekt v ČR

Středočeský kraj ve spolupráci s provozovatelem autobusů společností Martin Uher Bus a producentem a dodavatelem zeleného vodíku společností ČEZ ESCO připravuje spuštění největšího testovacího inovativního projektu dopravy s autobusy vybavenými palivovými články na vodík. Projekt navazuje na memorandum podepsané před dvěma roky.

Hledání cesty k bezemisní dopravě

Evropa jednoznačně směřuje k místně bezemisní dopravě, tedy elektrickému pohonu. Pro městský provoz se ukazují jako nejvýhodnější elektrobusy s akumulátory a trolejbusy, případně kombinace obou zdrojů elektrické energie. Pro předměstský provoz na delší vzdálenosti a s limitovanými možnostmi dobíjení se elektrobusy vzhledem k omezenému dojezdu a snížené přepravní kapacitě kvůli hmotnosti akumulátorů nejsou vhodné. Mnohem výhodnější se zde ukazují autobusy s elektrickým pohonem napájeným palivovými články na vodík.

Evropská unie už v letech 2001 až 2006 podpořila projekt zkušebního provozu městských autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články v  hlavních městech devíti členských zemí. Projekt byl označen za úspěšný, nicméně neměl pokračování.

Také u nás už se autobusy využívající palivové články objevily ve zkušebním provozu. Nedávno na Mostecku společnost Orlen Unipetrol v různých klimatických podmínkách úspěšně prověřila autobus na vodík, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Dlouhodobý provoz autobusu s palivovými články H’City od Škody Electric ve službách Dopravního podniku hl. m. Prahy byl provázen mnoha technickými problémy a komplikacemi s dodávkami vodíku. Připomeňme ještě, že už před 15 lety byl v rámci projektu iniciovaného ÚJV Řež zahájen dlouhodobý testovací provoz autobusu TriHyBus mezi Neratovicemi a Prahou.

Od těchto testů se projekt ve Středočeském kraji odlišuje nejen svým rozsahem, ale především svou komplexností, protože jeho součástí je i zajištění dodávek a výroba zeleného vodíku.

Středočeská iniciativa

Koncem roku 2025 vyjede do náročného kopcovitého terénu v okolí středočeského Mníšku pod Brdy deset autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Provoz autobusů bude zajištěn na základě smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje a dopravcem v systému Integrované dopravy Středočeského kraj a hl. města Prahy PID Martin Uher Bus.

Pro projekt byly zvoleny linky s náročný charakterem zahrnujícím městský i příměstský provoz, vesnice a komplikovaný terén s mnoha stoupáními.

Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i zástupce Magistrátu hlavního města Prahy.

Každý z autobusů s dojezdem až 320 km by měl každoročně svézt několik tisíc cestujících a dohromady najet 550 000 km ročně.

„Jako první kraj v republice jsme se rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. Během několika let bude veškerá hromadná doprava ve středočeském kraji zcela bezemisní, a my si potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně a na Benešovsku už jezdí elektrobusy, ale ty mají sv= limity. Proto teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ řekla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

Vodík od přehrady

Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje společnost ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Ten bude vybudován v průmyslové zóně v Mnišku pod Brdy. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3 (500 kg). V soutěži na dodávku výroby vodíku, vodíkové čerpací stanice a zásobníků zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským dodavatelem Logan Energy. Logan Energy dodá dosud největší elektrolyzér na výrobu vodíku v ČR. Ten bude umístěn ve dvou 12 m kontejnerech a dodá 200 kg vodíku denně, zatímco spotřeba všech 10 autobusů by měla být 160 až 180 kg vodíku denně.

„Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvádí místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

„Rádi bychom poděkovali ČEZ za důvěru v naše zkušenosti. Podobné projekty realizujeme už víc než 20 let ve Velké Británii, Evropě i Asii. Věříme, že projekt vodíkové čerpací stanice v Mníšku se stane impulsem pro využití vodíku nejen v dopravě, ale v celé energetice a ekonomice České republiky,“ říká generální ředitel Logan Energy Bill Ireland.

Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen

Vítězem výběrového řízení na dodávku vozidel je firma Solaris, která za 154,4 milionu Kč dodá 10 autobusů Urbino 12 hydrogen. Polská společnost Solaris již dodala přes 220 autobusů s palivovými články zákazníkům z 10 evropských zemí.

Dvounápravový, dvoudveřový plně nízkopodlažní autobus s klimatizovaným interiérem je určený pro hromadnou dopravu osob na příměstských linkách. V prostoru pro cestující umístěny zásuvky USB pro nabíjení drobné elektroniky. Délka vozidla je 12 m. Trakční elektromotor má jmenovitý výkon 150 kW. Výkon palivových článků je 70 kW. Doplnění vodíku trvá 15 minut. Pro záložní účely a potřebu vyššího výkonu je ve voze akumulátor s kapacitou 32 kWh.

Datum zveřejnění

7. 8. 2024

Zdroj informací

Středočeský kraj

Foto: Vladimír Rybecký a Solaris

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2536 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál