Servind

Vodíkový autobus se osvědčil i v zimním provozu

Vodíkový autobus se osvědčil i v zimním provozu

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol uskutečnila ve spolupráci s městy Most a Litvínov druhou fázi pilotního provozu vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production.

„Vodíkový autobus jsme zařadili do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od pondělí 5. února do neděle 11. února. Provoz byl v létě i v zimě bezproblémový, autobus je tichý a bezemisní. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Aktuálně zpracováváme doporučení ohledně možného zařazení vodíkových autobusů do našeho vozového parku,“ uvedl ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Ředitel dopravního podniku měst Most a Litvínova dále uvádí: „Průměrná spotřeba autobusu během zimního testu dosáhla 4,3 kg vodíku na 100 km, v létě tato hodnota byla 3,37 kg vodíku na 100 km. Více než na terénu, kde autobus jezdil, záleželo na stylu jízdy řidiče a obsazenosti busu. To nám ukázalo i rozmezí spotřeb v jednotlivých dnech, které se pohybovalo od 3,2 do 5,5 kg vodíku na 100 km. S celkovými výsledky letního i zimního testování jsme spokojeni.“

Města Most a Litvínov spolu se společností Orlen Unipetrol a dalšími subjekty jsou aktivní součástí vodíkové platformy v Ústeckém kraji. Obě města patří mezi průkopníky vodíkové mobility v hromadné dopravě.

„Snižování emisí z dopravy je jedním z našich dekarbonizačních cílů a vodík vnímáme jako jeden z nástrojů, jak těchto cílů dosáhnout. Přednostmi vodíkových autobusů je snížení zátěže hlukem a nulové emise. Až obdržíme od Dopravního podniku hodnotící zprávu, začneme řešit možnosti stálého zařazení vodíkových autobusů do pravidelného provozu naší městské hromadné dopravy,“ uvedl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.

V testovacím provozu vodíkového autobusu obě města úzce spolupracovala se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus zprostředkovala pro tento pilotní projekt a poskytla mu finanční podporu. „Vodíková technologie v dopravě je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro podporu rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici. V Litvínově Záluží na silnici I/27 máme veřejnou vodíkovou stanici. Nachází se v polovině hlavního tahu mezi oběma městy a pro provozování vodíkového autobusu je tedy v ideální lokalitě,“ vysvětlil Maciej Romanów, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7982 mm, šířku 2550 mm a výšku 2940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na akumulátor. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1019 N.m. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Datum zveřejnění

5.4.2024

Zdroj informací

Orlen Unipetrol

Foto: Orlen Unipetrol

Fotogalerie

Výběr jazyka

VALEO 2024

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2373 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál