
Společnost Schenker, která je součástí skupiny DSV, na svém terminálu v Rudné u Prahy převzala od zástupců společnosti Daimler Truck Česká republika čtyři elektrická vozidla Mercedes eActros. Nové vozy doplní elektrickou flotilu logistické společnosti, která je využije jak pro pravidelné svozy, tak na přepravy mezi logistickými terminály pro konkrétní zákazníky.
Čtyři nové eActrosy jsou různého provedení. Jedná se o tahač návěsů Mercedes-Benz eActros 600 LS/4x2, třínápravový podvozek osazený rámem pro přepravu výměnných nástaveb určený pro provoz v soupravě s přívěsem Mercedes-Benz eActros 600 L/6x2 a dvě vozidla Mercedes-Benz eActros 300/4x2 se skříňovými nástavbami z produkce českého výrobce nástaveb Montex pro rozvážku na kratší vzdálenosti. Nástavby jsou osazeny hydraulickými zvedacími plošinami,.
Mercedes-Benz eActros používá lithium-železo-fosfátové y (LFP) akumulátor. Vozidlo je připraveno i na megawattový nabíjecí standard, díky kterému lze z 20 % na 80 % nabít za méně než hodinu. Při běžném nabíjení výkonem 300 kW trvá plné nabití přibližně dvě hodiny. Díky dojezdu až 500 km na jedno nabití dokáže eActros 600 pokrýt běžné denní dálkové trasy. Akumulátory mají od výrobce deklarovanou životnost minimálně 1,2 milionu kilometrů.
Využití a budoucnost elektrických nákladních vozidel
Strategické terminály Schenker jsou vybaveny několika nabíjecími AC/DC Wallboxy, ale i velkokapacitními nabíječkami pro elektrokamiony - v Praze 200 kW a v Brně 400 kW.
Trasy těchto vozidel je nutné pečlivě plánovat s ohledem na jejich dojezd. Proto se obvykle nasazují na pevně dané předvídatelné trasy, typicky na opakované přepravy mezi dvěma nebo více body. „Máme k dispozici výpočetní nástroj „e-Truck Ready“, který umí na konkrétní zadání spočítat, zda je elektrické vozidlo na danou přepravu a trasu vhodné,“ říká David Chleboun, Head of Product Management and Marketing Daimler Trucks.
V letošním roce v Česku eActrosy řady 600 najely v testovacím provozu u různých zákazníků 58 000 km. „Jeden ze zákazníků využíval vůz jako roadtrain na trase Praha – Prostějov – Praha a za srpen s ním najel 18 188 kilometrů. Efektivitu provozu zvýšil díky tomu, že vůz nabíjel v průběhu nakládky a vykládky. Průměrná spotřeba se přitom dostala na hodnotu 91,4 kWh/100 km, což je hodnota, která odpovídá energetickému obsahu méně než 10 litrů nafty,“ doplňuje David Chleboun.
Kroky k ekologičtější logistice
Schenker nasadil Mercedes-Benz eActros poprvé v Německu v roce 2022. V České republice byly tyto vozy několikrát na hostování a nyní již budou pevnou součástí zdejší flotily. Kromě elektromobility se společnost dlouhodobě orientuje na využívání alternativních paliv, jako je HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). V její české vnitrostátní síti už více než polovina ujetých kilometrů připadá na vozidla využívající udržitelná biopaliva.
DSV a Schenker investuje do digitálních řešení a optimalizace přepravních sítí, což pomáhá snižovat prázdné kilometry a zlepšovat efektivitu. Inteligentní systémy pro řízení flotily a optimalizaci tras dokáží snížit emise o až 15 %.
29.10. 2025
DSV/Schenker
Foto: DSV/Schenker