Tradice kompaktních kombi Opel

Tradice kompaktních kombi Opel

Více než 24 milionů prodaných vozů Opel Kadett a Opel Astra představuje působivé číslo a významný úspěch. Seřazeny pěkně za sebou by všechny dosud vyrobené kompaktní automobily Opel překročily magickou hranici 100 000 kilometrů a vytvořily by řadu, která by dvaapůlkrát ovinula rovník.

Kompaktní modely značky Opel zpřístupnily automobilovou mobilitu novým sociálním vrstvám, a nejenom to. Nyní Opel otvírá novou kapitolu historie svého bestselleru – a stále pokračuje ve své filozofii demokratizace inovací z vyšších tříd, které kombinuje s expresivním a dynamickým designem. Astra Sports Tourer využívá nejnovější lehkou architekturu, pohánějí ji výlučně motory nejnovější generace a přináší prvky, které byly až dosud k dispozici dostupné jen ve vozech vyšších tříd. Astra Sports Tourer kombinuje účinnost s elegancí a svými špičkovými inovacemi nově definuje kompaktní třídu.

Všechno začalo v roce 1963 modelem Kadett A Caravan. Tehdy Opel představil svoje první kombi kompaktní třídy a rychle se stal lídrem trhu v tomto segmentu. Od toho dne automobil (car) s praktičností dodávky (van) – tedy Caravan – byl členem každé nové generace modelové řady Kadett a Astra.

Modelová řada Astra H (2004-2010) byla poslední, ve které kompaktní kombi Opel neslo označení Caravan. Mezitím kombi prošlo transformací z pracovního užitkového vozu ke společníkovi pro aktivní životný styl, což také odráží jeho aktuální označení Sports Tourer.



Opel Kadett A Caravan

1963-1965: Opel Kadett A Caravan – Pro hospodářsky zázrak

Velký zavazadlový prostor, dostatek místa pro šest osob (díky třetí řadě sedadel) a k tomu živý motor a nízké provozní náklady představovaly recept na úspěch modelu Kadett A. Do roku 1965 jich Opel vyrobil téměř 650 000 kusů. Kontury Kadettu byly elegantní a moderní. Boční linie byly posunuty dolů, panoramatické okna zabezpečovala dobrý výhled a dekorační pás na boku akcentoval protáhlý tvar. Přední blatníky kónicky vybíhaly do předních světlometů. Vnitřní prostor zanechával na majitele běžných kompaktních automobilů hluboký dojem. Zavazadlový prostor byl velký, plnicí hrdlo palivové nádrže bylo vyvedené do blatníku. „Opel Kadett, prostě: O.K.” napsal slogan reklamní tým značky Opel, který neodolal pokušení rýpnout si do konkurenta z Wolfsburgu. „Nikdy vám nebude benzin zapáchat v zavazadlovém prostoru,“ tvrdila dobová reklama. Se svými moderními, vodou chlazenými motory uloženými vpředu a účinným topením měl Kadett další konstrukční výhodu oproti konkurenčnímu Volkswagenu. Čtyřválec o objemu 993 cm3 dával výkon 29 kW (40 k).

 

Opel Kadett B Caravan

1965-1973: Opel Kadett B Caravan – „Das Auto”

Po A následuje B - a v roce 1965 nová generace nahradila první poválečný Kadett. Kadett B měl délku přes 4 metry, což bylo výrazně více proti předchůdci. Kombi Kadett B Caravan se zavazadlovým prostorem dlouhým 1,57 m bylo k dispozici hned od zahájení prodejů. Módní tvary karoserie se inspirovaly v USA. Zvýšil se i výkon motoru - konstruktéři zvětšili vrtání čtyřválce o 3 mm a výsledkem byl objem 1078 cm3 a výkon 33 kW (45 k) u základní verze. Krmě toho byl k dispozici i motor označený 1.1 S se zvýšeným kompresním poměrem a výkonem 40 kW (55 k). Kadett B byl velmi úspěšný, od září 1965 do července 1973 Opel vyrobil více než 2,6 milionů kusů. A tento úspěch se ani zdaleka neomezoval jen na domácí trh. V roce 1966 dosahoval podíl exportu 50 procent a Kadett si mohli koupit zájemci ze 120 států světa.

 

Opel Kadett C Caravan

 

1973-1979: Opel Kadett C Caravan – Atlet

Modelová rodina Kadett C měla mnoho tváří: Kompaktní rodinný automobil, elegantní kombi nebo výkonné sportovní kupé (GT/E). Od roku 1973 do roku 1979 Opel vyrobil celkem 1,7 milionů exemplářů. Kadett C s pohonem zadních kol debutoval v srpnu 1973 s čistě tvarovanou karoserií a novou přední nápravou s dvojitými příčnými rameny. K charakteristickým designerským prvkům patřila nízká, dopředu skloněná maska chladiče, kapota motoru s charakteristickým prolisem a přední čelo v profilu spojleru. „Kadett nejenom skvěle jezdí, ale je i pečlivě konstruovaný a vyrobený. Vyžaduje jen nenáročnou údržbu, snadno se opravuje a v provozu je hospodárný,“ chválili automobil experti z magazínu “auto motor und sport” v čísle 20/1973.



Opel Kadett D Caravan


1979-1984: Opel Kadett D Caravan – Nastupuje pohon předních kol

Čtvrtá generace poválečného Kadettu zahájila novou éru kompaktní třídy značky Opel. Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1979 debutoval první model značky Opel s pohonem předních kol – moderní Kadett D. Kombi délky 4,20 m bylo jen nepatrně delší než předchůdce, poskytovalo ale výrazně větší vnitřní prostor než většina jeho konkurentů. Z tradice se ale nevymykalo jen nové uspořádání pohonu s motorem uloženým vpředu napříč a zadní náprava s vlečenými rameny propojenými torzně poddajnou příčkou. Nový Kadett dostal nový motor o objemu 1,3 l OHC, který dosahoval výkonu 44 kW nebo 55 kW (60 k / 75 k). Kromě prostorného kombi se zavazadelníkem o objemu až 1425 litrů nabízel Opel také verze so splývavou zadní částí karoserie. Od roku 1979 do roku 1984 vyrobil Opel celkem 2,1 milionů vozů modelové řady Kadett D.



Opel Kadett E Caravan

 

1984-1991: Opel Kadett E Caravan – Mistr světa v aerodynamice

Druhý Kadett s pohonem předních kol, vyráběný v letech 1984 až 1991, získal evropský titul “Automobil roku 1984”. S celkovým počtem 3 779 289 prodaných kusů byl do té doby nejlépe prodávaným modelem značky Opel a skutečným mistrem světa v aerodynamice. Kadett E konstrukčně vycházel ze svého předchůdce, měl ale zcela novou karoserii a byl předurčen pro hvězdnou kariéru. S koeficientem aerodynamického odporu 0,39 byl už Kadett D nejlepší ve třídě, ale toto číslo bledne v porovnání s nástupcem: Po 1200 hodinách dolaďování v aerodynamickém tunelu dosáhl Kadett E na senzační hodnotu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu 0,32.  Zákazníci si rychle zvykli na nové tvary a v roce 1987 dosáhl Kadett E nového prodejního rekordu 625 000 prodaných vozů v Evropě. V té době se verze kombi probojovala na špičku své třídy. V roce 1987 dva vozy Opel Kadett E Caravan poháněné vznětovými motory 1.6 D o výkonu 40 kW (54 k) absolvovaly maratonskou jízdu dlouhou 30 000 kilometrů napříč americkým kontinentem z Aljašky do Ohňové země – a oba bezpečně dorazily do cíle.



Opel Astra F Caravan


1991-1997: Opel Astra F Caravan – Bestseller

Vozu Opel Astra F se v rozmezí let 1991 až 1997 prodalo neuvěřitelných 4,13 milionů kusů, což znamenalo titul historicky nejlépe prodávaného modelu značky Opel. Vývoj vozu se soustředil na kombinaci moderního designu s větším vnitřním prostorem, zvýšení komfortu a vyšší ochranu životního prostředí. Nástupce modelu Kadett převzal jméno svého anglického sesterského modelu (Kadett čtvrté generace se ve Velké Británii prodával od roku 1980 jako Vauxhall Astra). Kombi Astra Caravan bylo hned od počátku velmi populární. Opel so svojí novou hvězdou odstartoval také bezpečnostní ofenzivu. Všechny verze se dodávaly standardně s předpínači předních výškově nastavitelných bezpečnostních pásů a s dvojitými trubkovými výztuhami ve dveřích pro zvýšení ochrany při nárazech z boku. V posledních letech výroby se standardně montovaly i dva čelní airbagy a ABS. A poprvé byly také všechny motory vybavené katalyzátorem výfukových plynů.



Opel Astra G Caravan

1998-2004: Opel Astra G Caravan – Univerzální automobil

Na jaře 1998 se začal prodávat Opel Astra druhé generace jako třídveřový a pětidveřový hatchback a také jako kombi. Progresivní osobitý design, dynamický podvozek, moderní motory a téměř dvojnásobná torzní i ohybová tuhost oproti předchůdci charakterizovaly zcela nový Opel Astra druhé generace. Kompletně pozinkovaná karoserie nového modelu se výrazně podílela na jeho vysoké zůstatkové hodnotě. Ke zvýšení aktivní bezpečnosti přispělo zvýšení světelného výkonu halogenových světlometů H7 s čirými krycími skly o 30 procent a kompletně rekonstruovaný podvozek DSA (Dynamic Safety). Tento podvozek kombinoval komfort s agilními a bezpečnými jízdními vlastnostmi při každém zatížení vozu. Rozvor byl asi o 11 cm delší, což umožnilo vytvořit prostornější interiér (výborné místo především vzadu) a větší zavazadlový prostor (objemu až 1500 litrů).


Opel Astra H Caravan

2004-2010: Opel Astra H Caravan – Vítěz

Se dvanácti motory výkonového rozpětí od 66 kW (90 k) do 176 kW (240 k) (OPC) a sedmi verzemi karoserie byla nabídka řady Astra H, kterých se prodalo více než 2,7 milionů kusů, opravdu výjimečná. Při svém uvedení na trh v březnu 2004 Astra třetí generace představila progresivní design, vysokou jízdní dynamiku a množství technických inovací, díky čemuž okamžitě vyhrála řadu srovnávacích testů ve specializovaných motoristických časopisech. Technologické vychytávky modelu Astra zahrnovaly adaptivní podvozek IDSPlus s elektronicky regulovatelnými tlumiči pérování Continuous Damping Control (CDC), které do té doby byly k vidění pouze v luxusní třídě a v exkluzivních sportovních automobilech, jako např. adaptivní světlomety Adaptive Forward Lighting (AFL), které se natáčely do zatáček. Astra zvýšila i úroveň bezpečnosti - nezávislá organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) udělila modelu Astra nejvyšší ohodnocení pěti hvězdiček za ochranu dospělých členů posádky.



Opel Astra J Sports Tourer

2010 – 2015: Opel Astra J Sports Tourer – Designerský mistrovský kousek

Sochařské umění ve spojení s německou precizností – dynamické kombi bylo uvedené na trh rok po svém pětidveřovém sourozenci a poprvé neslo označení Sports Tourer. Opel Astra J nejenom ztělesňoval novou filozofii značky, ale podporoval řidiče i celou řadou asistenčních systémů, které už předtím významně přispěly k úspěchu výborně prodávaného modelu střední třídy Insignia. Kamerový systém Opel Eye dovedl „číst“ dopravní značky a informovat řidiče o rychlostních limitech a zákazech předjíždění. Kromě toho varuje řidiče i na nebezpečí nechtěného vybočení z jízdního pruhu. S adaptivními světlomety AFL+ vidí řidič do zatáčky a systém dokáže sám přepínat mezi potkávacími a dálkovými světly. S adaptivním podvozkem FlexRide dokázala Astra Sports Tourer naplno předvést svůj dynamický talent. Řidiči profitovali i ze sedadel nové generace, vyvinutých podle nejnovějších poznatků z oblasti bezpečnosti a ergonomie a oceněných certifikátem od nezávislé asociace lékařů a ergonomů AGR (akce za zdravá záda).



Deset generací kompaktních kombi Opel

Datum zveřejnění

27. dubna 2016

Zdroj informací

OLDTIMER a Opel

Autor

OLDTIMER

Fotogalerie

Zobrazit celou fotogalerii

Diskuse

Milan Sikora: Ze kterého vydání je ten článek? [17.8.2016 20:52]
Samuel Dobias: Ano - souhlasím... [17.8.2016 20:49]
Petr Hamrozi: Moc pěkné... :-) [17.8.2016 20:47]
Monroe

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 7-8/2017

Likvidace škod a pneumatiky

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 7-8/2017 nabídne zajímavosti, odborné i praktické informace ze světa likvidace škod a pneumatik.

Autoservis - 5-6/2017

Provozní kapaliny

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 5-6/2017 nabídne zajímavosti, odborné i praktické informace ze světa provozních kapalin. Seznamte se se...

Autoservis - 3-4/2017

Autolakýrnický speciál

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 3-4/2017 se v tomto čísle věnuje hlavnímu tématu lakování. Můžete se těšit na praktické informace, rady...

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.831 seconds.
Redakční systém Orancon naprogramoval Vítězslav Dostál