Kolo s vodíkovým pohonem

Kolo s vodíkovým pohonem

V hledání možností k životnímu prostředí šetrné mobility získávají při dopravě ve městech na atraktivitě tzv. pedeleky (pedelec – pedal electric vehicle, tedy elektrické vozidlo s pedály) a elektrokola (e-bike). Odstraňují problémy s dopravními zácpami a umožňují absolvovat delší vzdálenosti i lehce zvládat stoupání. V rámci EU prodej pedeleků a elektrokol za posledních devět let vzrostl více než desetinásobně a velké plány na masovou produkci elektrokol mají v Japonsku a Číně.

h2kolo 02

Elektrokola používají k pohonu většinou lithio-ionové baterie, které vyžadují pravidelné dobíjení a omezují dojezd. Společnost Linde přišla s nápadem, jak tyto nedostatky odstranit. Pro své kolo našla zcela nový zdroj energie. Akumulátor, který je zde nahrazen kompaktním palivovým článkem, jenž vyrábí elektrickou energii reakcí vodíku a kyslíku, získávaného z okolního vzduchu.

Při hledání možností mobility s minimální uhlíkovou stopou a bez emisí se vodík ukazuje jako dokonalý zdroj energie. Při jeho proměně v palivovém článku se uvolňuje pouze vodní pára. Vodík se může generovat například při elektrolýze vody. Pokud se při ní využívá obnovitelný zdroj elektrické energie, pak je uhlíkově neutrální. To znamená, že vodík nepřispívá ke změnám klimatu.

Vodík je v přírodě nejčastěji se vyskytujícím prvkem, což znamená, že, na rozdíl od fosilních paliv, se jeho zásoby nikdy nevyčerpají. To vše činí vodík ideálním zdrojem energie, pokud hledáme možnosti mobility s nízkou uhlíkovou stopou a bez emisí.

h2kolo 07

Realizovat projekt od původního nápadu k funkčnímu prototypu inženýrům z Linde trvalo méně než tři měsíce. Společnost Linde nemá za cíl tato kola vyrábět ve velkém. Pilotní série deseti kol Linde H2 slouží k prezentaci předností pohonu vodíkem. Náklady na výrobu prototypu byly okolo 15 000 eur, ale při sériové výrobě by cena klesla na 3000 až 4000 eur, tedy na hodnotu srovnatelnou s cenou bateriových elektrokol.

Generální ředitel The Linde Group Dr. Wolfgang Büchele k tomu řekl: „Linde prosazuje nové a neobvyklé nápady, které mohou přispět k široké komercionalizaci vodíku jako čisté technologie. Na kole Linde H2 jsme ukázali, že přednosti vodíkového pohonu se neomezují jen na automobily. Kola jsou další zajímavou aplikací.“

Podle motta „Jezdím na vodík“ kolo Linde H2 prokazuje, že je schůdnou alternativou k elektrokolům s akumulátory. Stejně jako automobily poháněné vodíkem, kola s palivovými články mají výhodu v dlouhém dojezdu a krátkém doplňování paliva. Kromě toho eliminují potřebu akumulátorů, které mají omezenou životnost a obtížně se likvidují.

Tento jedinečný, vysoce účinný systém pohonu s nulovými emisemi poskytuje se současným šlapáním do pedálů dojezd přes 100 km při použití jednoho zásobníku s 34 g vodíku. Speciální systém plnění umožňuje doplnění vodíku do zásobníku za méně než 6 minut – obvykle během tří minut. Na rozdíl od elektrokol není kolo Linde H2 úplně tiché, protože je slyšet ventilátorek dodávající vzduch do palivového článku. Hmotnost kompozitní tlakové nádrže na vodík je 1,5 kg.

h2kolo 05

Vodík je možné získat elektrolýzou vody za využití větrné energie nebo energie z bioplynu. Velikost uhlíkové stopy u kola Linde H2 je proto podstatně menší než u běžného pedeleku, kde se akumulátor dobíjí elektrickou energií ze sítě s různými zdroji.

Linde stojí v čele vývoje infrastruktury zásobování vodíkem. V 15 zemích, včetně České republiky, už instalovalo přes 100 stanic na plnění vodíku a úspěšně uskutečnilo více než milion úkonů plnění.

Vodík je silným zdrojem energie – v poměru k hmotnosti obsahuje 10x víc energie než benzin. Při reakci vodíku s kyslíkem v palivových článcích nevznikají žádné emise. Vodík je bez zápachu, nejedovatý a nepůsobí korozi. Při teplotě -253 °C vodík kondenzuje v bezbarvou kapalinu.

h2kolo 03

Společnost Linde Gas, součást The Linde Group, je největším dodavatelem technických, speciálních a medicinálních plynů v České republice. Vzešla z jednoho z nejúspěšnějších privatizačních projektů v České republice. Celkové investice společnosti za 25 let dosáhly hodnoty 17,6 miliardy korun. Se 640 zaměstnanci dosahuje obrat přes 5,4 miliardy Kč za rok. Linde Gas rozsáhle investuje do modernizace výroby současně se snižováním jejího vlivu na životní prostředí. Linde Gas ve svých prodejnách nabízí nejen technické plyny, ale také veškerý potřebný materiál pro svařování.

The Linde Group je v čele rozvoje nejperspektivnějšího způsobu bezemisní dopravy využívající palivové články. Pro nejrůznější projekty po světě zajišťuje dodávky vodíku a podílí se na budování potřebné infrastruktury. V rámci těchto aktivit společnost Linde Gas a. s.ve spolupráci s ÚJV Řež v Neratovicích vybudovala první čerpací stanici na vodík nejen v České republice, ale v celé střední a východní Evropě. Kromě zásobování vodíkem zkušebního provozu prototypu autobusu TriHyBus byla využita i pro prezentace vozidel poháněných palivovými články.

h2kolo 06

 

Technické parametry kola Linde H2

Kolo

Celková hmotnost kola  23,6 kg

Největší rychlost v elektrickém režimu     25 km/h

Výkon motoru    250 W

Materiál rámu    hliník

Převody               Shimano deore M610

 

Vodíkový systém

Hmotnost systému palivových článků       3,7 kg

Největší pracovní tlak v lahvi       34 MPa (340 bar)

Skladovací kapacita         33 g H2, to odpovídá 1000 Wh

Dojezd na jednu náplň lahve        >100 km

Doba plnění        1-6 min

Životnost palivových článků         5 let

Vyrovnávací akumulátor               60 Wh

Datum zveřejnění

5. září 2016

Zdroj informací

The Linde Group

Autor

Ing. Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 5-6/2017

Provozní kapaliny

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 5-6/2017 nabídne zajímavosti, odborné i praktické informace ze světa provozních kapalin. Seznamte se se...

Autoservis - 3-4/2017

Autolakýrnický speciál

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 3-4/2017 se v tomto čísle věnuje hlavnímu tématu lakování. Můžete se těšit na praktické informace, rady...

Autoservis - 1-2/2017

Nové efektivní metody oprav karosérií

Autoservis 1-2/2017 přináší opět zajímavé novinky: „Malá STK“ je definitivně odpískaná; Vyhoví auta s vytlučenými filtry částic a bez katalyzátoru...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6849 seconds.
Redakční systém Orancon naprogramoval Vítězslav Dostál