Servind

ADAC bojuje proti podvodům s ojetými auty

ADAC bojuje proti podvodům s ojetými auty

Je stále mnoho motoristů, kteří věří tomu, že ojeté auto dovezené z Německa zaručuje vyšší kvalitu. Je to ale velký omyl. Svědčí o tom i poznatky německého autoklubu ADAC, který dlouhodobě bojuje proti nelegálním manipulacím s tachometry.

Dovoz ojetých automobilů ze zahraničí, především z Německa, navzdory snížené hodnotě koruny roste. Ekonomicky to nedává smysl, pokud se dovážené ojetiny prodávají za jejich skutečnou cenu. Manipulací s tachometrem a „omlazením“ vozu při jeho přeregistraci se ale vše mění. Hodnota nabízené ojetiny je rázem podstatně vyšší, než za jakou byla pořízena.

Německý autoklub ADAC připomíná, že podle zjištění policie bylo u třetiny ojetých vozidel prodávaných v Německu manipulováno s tachometrem s cílem zvýšit hodnotu vozidla snížením údaje o najetých kilometrech. ADAC upozorňuje na skutečnost, že v současné době není žádný automobil bezpečný před manipulací s tachometrem. U všech vozidel na trhu je tato manipulace zcela jednoduchá a levná – za 50 eur se zvýší hodnota ojetiny o 500 eur. Podle ADAC je pomocí manipulací s tachometry zvyšována cena vozidla v průměru o 3000 eur. S výbavou běžně dostupnou na trhu se tachometr přestaví během 30 sekund.

Připojením do zásuvky diagnostiky lze snadno přestavovat počítače kilometrů u všech aut vyrobených přibližně od roku 2000, u prémiových značek ještě mnohem starších. K dispozici je průběžně aktualizovaný software zahrnující i modely nově přicházející na trh. Zařízení, s jehož pomocí lze snadno změnit údaje počítadla kilometrů, lze pořídit zcela legálně za cenu už okolo 200 eur.

Nelze odhalit manipulaci s tachometrem pro běžného motoristy

„Manipulace s najetými kilometry, dnes ve vzrůstající míře i u vozů ze zahraničí, je skutečně velkým problémem. Daří se ale v některých případech tyto nekalé praktiky u vozu předpokládat. Příkladem je nadávná kontrola klientova vozu Ford Mondeo z roku 2012, dovezeného z Německa, u něhož si rádci AUTOTÝMU všimli chybějících stránek v servisní knize, přepsaných údajů o kilometrech a rozdílných údajů ze štítku vozu. Na pochybnosti o ujetých kilometrech tady upozornil i získaný protokol systému Autotracer od Cebie. Aktuální zkušenosti našich nezávislých odborných rádců z trhu ojetých vozidel hovoří přibližně o polovině vozů ze zahraničí z celkového počtu vozů, o které se klienti AUTOTÝMU vážně zajímají.

Je to částečně dáno demografickým rozložením prodejců ojetin. Zatímco v Praze převažuje více nabídka vozů přihlášených v Česku, zejména pohraniční oblasti uspokojují poptávku vozů uvedených do provozu v sousedních zemích. Přesto se ale snažíme našim klientům zdůrazňovat výhody ojetých vozů přihlášených v ČR. Rizika u ojetin ze zahraničí jsou stále vyšší zejména díky absenci jeho dohledatelné historie,“ komentuje aktuální situaci s prověřením dovezených vozů Jiří Beneš, vedoucí oddělení péče o zákazníka společnosti AUTOTÝM s.r.o., nezávislého rádce při koupi ojetin.

Postupný podvod

ADAC upozorňuje i na to, že nelze spoléhat jen na to, že k manipulaci s tachometrem dochází až bezprostředně před prodejem vozu jako ojetiny. Ve velké míře dochází i k průběžnému snižování údaje o najetých kilometrech, což znamená, že se už v historii vozidla objevují nepravdivé údaje při návštěvách servisů. K manipulaci s tachometrem se totiž velmi často uchylují uživatelé vozidel na leasing, kteří se snaží předejít případným sankčním poplatkům za překročení nájezdu kilometrů daného leasingovou smlouvou.

„Do ČR se hromadně dovážejí vozy, které v západní Evropě sloužily ve firemních flotilách. Jejich reálný stav tachometru bývá velmi vysoký a tomu odpovídá i jejich opotřebení. Dalším rizikem je dovoz ojetin ze zemí s globálními ekonomickými problémy v rámci EU a mimo EU ze zemí východní Evropy. Díky těmto problémům, do kterých se dostává řada firem, ale i občanů těchto zemí, jsou vyvážena auta například ve vlastnictví leasingových společností nebo v majetku krachujících společností. Jedná se například o Řecko, ale i Španělsko nebo Itálii a země bývalého Sovětského bloku a bývalé Jugoslávie. Ale pozor – auta původem z těchto zemí se často před dovozem do ČR krátce zaregistrují v SRN, kde dostanou německý technický průkaz a registrační značky a v ČR jsou pak zaregistrována jako dovoz ze SRN. Proto je důležité nechat si prověřit původ vozidla v zahraničí, kde se zjišťuje, zda a jak dlouho bylo vozidlo v dané zemí registrováno,“ uvádí zkušenosti z praxe ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Kromě toho, že je vozidlo s nepravdivým údajem o najetých kilometrech cíleně prodáváno za vyšší cenu, než je jeho skutečná hodnota, hrozí i další rizika. Například interval výměny rozvodového řemenu je vázán na počet najetých kilometrů. Pokud je tento údaj nepravdivý, pak hrozí závažná porucha motoru, jejíž oprava je velmi nákladná.

Připomeňme ještě, že vše výše uvedené se děje navzdory tomu, že zákon je v Německu velmi přísný a od roku 2005 za manipulaci s tachometrem stanoví vysoké pokuty případně i trest odnětí svobody až do pěti let.

Nejvíce u dražších vozidel

ADAC upozorňuje na to, že k manipulaci s tachometry nepřikračují jen majitelé starších vozidel, ale velmi často i obchodníci s ojetinami. ADAC rovněž připomíná, že mnohem častěji a ve větší míře se snižují údaje o najetých kilometrech u dražších vozidel, kde tato manipulace přináší větší zisk.

ADAC proto doporučuje, aby při koupi ojetiny zájemce nikdy nespoléhal jen na údaj o stáří vozu a najetých kilometrech. Zvláště proto, že i automobil se skutečně malým nájezdem kilometrů, který ale absolvoval jen velmi časté jízdy na krátkou vzdálenost, může být z hlediska opotřebení mnoha dílů v horším stavu než auto, které má najeto hodně kilometrů, protože jezdilo jen na dlouhé vzdálenosti.

Je rovněž užitečné v historii vozidla sledovat nejen průběžně najeté kilometry, ale také to, jaké opravy má za sebou. Samozřejmě je rovněž důležité prověřit, zda datum výroby tachometru je shodné s datem výroby celého vozidla, zda tedy nebylo toto zařízení vyměněno – například přístroj vyrobený v roce 2005 nemohl být instalován do auta vyrobeného v roce 2003.

Iniciativa proti podvodům s tachometry

ADAC se dlouhodobě obrací na automobilky, jejich dodavatele, dodavatele elektroniky a specialisty na tuto tématiku aby pomohli s řešením tohoto nepřijatelného stavu. Navzdory všem příslibům ale stále nedochází k žádným změnám. ADAC se s touto situací nechce smířit. Proto založil Iniciativu proti podvodům s tachometry. Její součástí je úsilí systematicky informovat o tomto stavu média a působit na všechny odpovědné orgány na národní úrovni i na úrovni EU. Je totiž nezbytné začít i v této oblasti využívat moderní dostupné technologie, které se běžně používají jinde, a začít konečně chránit zákazníky před ve velkém konanými podvody. ADAC především zdůrazňuje zarážející neochotu automobilek zabezpečit s minimálními náklady potřebná data a předejít tak podvodům.

Aktivity ADAC dokládají, že koupě ojetého auta dovezeného z Německa nemůže garantovat jistotu, že se kupující nestane obětí podvodného jednání. Nekalá činnost, s níž se setkáváme u nás, není nikterak výjimečná ani na západ od našich hranic. Proto bychom nikdy neměli kupovat auto bez známé historie a i když je známá, tak se vyplatí pečlivou kontrolou (třeba i s pomocí odborníka) prověřit, zda vybrané vozidlo za sebou skutečně nemá mnohem víc, než ukazují dostupné záznamy.

Pokud potřebné informace o historii vozu nejsou dostupné, což se u dovozu ze zahraničí velmi často stává, pak o koupi ani neuvažovat. Nezapomínejme, že i v Německu je velký zájem o kvalitní ojetá auta. Dokonce tak velký, že je mnozí obchodníci vyhledávají i u nás.

Datum zveřejnění

21.9.2016

Zdroj informací

ADAC

Autor

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2443 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál