Part-Time Scientists a Audi lunar quattro jsou připraveni k cestě na Měsíc

Part-Time Scientists a Audi lunar quattro jsou připraveni k cestě na Měsíc

Měsíční vozidlo "Audi lunar quattro", jehož hmotnost byla v poslední fázi vývoje snížena o osm kilogramů při současném zvýšení výkonu poháněcího ústrojí Audi e-tron, je po úspěšných testech připraveno prozkoumat jeden z nejnáročnějších terénů vůbec: povrch Měsíce. Kromě dokončeného vývoje měsíčního vozidla bylo nyní dosaženo dalšího milníku mise.
Německý tým "Part-Time Scientists" totiž v berlínském Audi City oznámil, že se koncem roku 2017 vydá na 385 000 km dlouhou cestu k Měsíci s využitím nosné rakety, kterou si rezervoval prostřednictvím společnosti Spaceflight Inc. Značka Audi se stala technickým partnerem a propagátorem mise týmu Part-Time Scientists již v její rané fázi a úspěšnou podporou se jí podařilo získat pro tento projekt širokou veřejnost i další silné partnery.

Audi a německá skupina inženýrů oznámily svou spolupráci na jaře 2015. Společným cílem bylo spojit technické kompetence obou partnerů a zkonstruovat v rámci soutěže Google Lunar XPRIZE vozidlo pro jízdu na Měsíci. Skupina 16 odborníků společnosti Audi od té doby podporuje tým Part-Time Scientists svým know-how v mnoha technických oblastech a optimalizovala vozidlo pro měsíční misi. Značka Audi pomohla berlínskému týmu s vývojem měsíčního vozidla bez posádky především svými zkušenostmi s pohonem všech kol quattro, znalostmi v oblasti lehké konstrukce a kompetencemi v oblastech e-tron a designu.

 

 

Měsíční vozidlo s "geny" značky Audi

"Jsme hrdí, že jsme mohli vložit do konstrukce měsíčního vozidla důležité geny značky se čtyřmi kruhy. Jedná se o quattro, které má akumulátory e-tron, jezdí autonomně a ve své konstrukci používá inteligentní kombinaci materiálů," říká Michael Schöffmann, vedoucí vývoje převodovek Audi a koordinátor vývoje měsíčního vozidla Audi lunar quattro. "Spolupráce s týmem Part-Time Scientists je i pro nás velmi přínosná. S měsíčním vozidlem Audi lunar quattro vstupujeme po technické stránce do neznáma, a můžeme tak získávat mnoho nových poznatků o chování komponentů vozidla za extrémních podmínek."

V uplynulých měsících pracovali odborníci společnosti Audi na inteligentním rozdělování hnací síly mezi všechna kola měsíčního vozidla, optimalizovali jeho vysokovýkonnou elektroniku a urychlili vývoj svým know-how z oblasti autonomní jízdy. Inženýři a designéři zvětšili rozměry měsíčního vozidla i jeho kola, aby zvýšili stabilitu a zvětšili styčnou plochu s povrchem.
Zároveň snížili jeho hmotnost z 38 na 30 kilogramů optimální kombinací materiálů a metodou tisku 3D z hliníku. V náročných testech, například v komoře Audi pro simulaci slunečního záření, bylo navíc možné napodobit extrémní podmínky na Měsíci a prověřit funkčnost a spolehlivost komponentů měsíčního vozidla.

 

Orientace bezposátkového vozidla v terénu

Audi lunar quattro se bude na Měsíci orientovat pomocí čtyř kamer. Jejich prostřednictvím může také zkoumat předměty a pořizovat záběry ve formátu 3D i fotografie okolí v rozsahu 360°. Oblíbeným motivem přitom bude měsíční vozidlo mise Apollo 17, které stále ještě stojí v údolí Taurus-Littrow. Nedaleko místa přistání z roku 1972 má dosednout také ALINA, přistávací modul týmu Part-Time Scientists se dvěma měsíčními vozidly Audi lunar quattro. Sonda, která překoná vzdálenost k Měsíci pomocí nosné rakety, jako je například Falcon 9, dokáže přepravit celkem 100 kilogramů.
Kromě dvou měsíčních vozidel proto vyšle tým Part-Time Scientists na Měsíc také výzkumná zařízení dalších partnerů. V uplynulém roce se podařilo pro tento projekt získat významné partnery, kteří o tuto misi projevili velký zájem z vědeckých důvodů. Mezi ně patří například americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA, Evropská kosmická agentura ESA nebo Wikipedia.

 

Testování a následná mise na měsíci

Tým Part-Time Scientists se vydá na Měsíc koncem roku 2017. Do té doby budou obě měsíční vozidla Audi lunar quattro a přistávací modul podrobeny rozsáhlým testům odolnosti při extrémním zatížení. Tým bude za tím účelem v nadcházejících měsících simulovat celou misi na Středním východě a realizovat poslední drobné úpravy.

 

Německý tým vědců "Part-Time Scientists"

Tým Part-Time Scientists se sídlem v Berlíně vznikl koncem roku 2008 z iniciativy odborníka na IT Roberta Böhmeho. V současnosti spolupracuje 35 inženýrů na třech kontinentech s mezinárodními odborníky na kosmonautiku, aby se mise na Měsíc stala realitou a přinesla co největší množství poznatků, které posunou vpřed technický vývoj a vědecký pokrok.

 

O soutěži Google Lunar XPRIZE

Více než 30 miliony USD dotované ocenění Google Lunar XPRIZE je soutěží v oboru kosmonautiky, která je vypsána pro inženýry a podnikatele z celého světa. Vítězný soukromý tým musí dopravit na Měsíc měsíční vozidlo, ujet s ním na povrchu Měsíce alespoň 500 metrů a zaslat na Zemi fotografie ve vysokém rozlišení. Z počátečních téměř 30 účastníků zůstalo v současnosti v závodě o start na Měsíc již jen pět vedoucích týmů. Part-Time Scientists je jediným týmem z Německa.

 

Datum zveřejnění

27. prosince 2016

Zdroj informací

Magazín Autoservis a Audi

Fotogalerie

Monroe

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 7-8/2017

Likvidace škod a pneumatiky

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 7-8/2017 nabídne zajímavosti, odborné i praktické informace ze světa likvidace škod a pneumatik.

Autoservis - 5-6/2017

Provozní kapaliny

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 5-6/2017 nabídne zajímavosti, odborné i praktické informace ze světa provozních kapalin. Seznamte se se...

Autoservis - 3-4/2017

Autolakýrnický speciál

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín autoservis 3-4/2017 se v tomto čísle věnuje hlavnímu tématu lakování. Můžete se těšit na praktické informace, rady...

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.837 seconds.
Redakční systém Orancon naprogramoval Vítězslav Dostál