Monroe

Tepelný komfort je vaše bezpečnost

Tepelný komfort je vaše bezpečnost

I když většina řidičů perfektně chápe souvislost mezi správným fungováním systému zavěšení nebo brzd a vlastní bezpečností, klimatizační systém se považuje za luxus. Jenže obzvláště v horkých dnech má jeho činnost bezprostřední vliv na bezpečnost jízdy.

Tato spojitost mezi bezpečností jízdy a teploty v kabině vozidla je založena na lidské fyziologii. Člověk má stálou tělesnou teplotou, což znamená, že organizmus musí sám udržovat teplotu těla – pomocí zahřívání nebo vylučování nadbytečného tepla. Stačí, aby teploměr ukazoval okolní teplotu jen 32,2 °C, abychom se začali potit – bez toho nelze udržet potřebnou tělesnou teplotu. Ale když jsme v prostředí s vlhkým vzduchem, začíná to být nebezpečné pro zdraví – dokonce již 35 stupňů může způsobit přehřátí organismu.

Letní slunce dokáže bleskově zahřát kabinu automobilu. Pokrok v izolaci oken brzdí skutečnost, že se zvětšuje plocha oken a jejich sklon – což je patrné už jenom když srovnáme siluety dnešních modelů a těch, které byly vyrobeny před třiceti lety. Horší je, že teplota v rozehřáté kabině není všude stejná. Teplý vzduch stoupá nahoru, takže v blízkosti střechy může teploměr ukázat až o deset stupňů více než v okolí kokpitu. A přesně tam se nachází hlava řidiče.

„Řízení automobilu vyžaduje bezchybné vyhodnocení situace na silnici a co nejrychlejší reakci na ohrožení. K tomu je nutná koncentrace, a ta je možná pouze tehdy, pokud řidič pociťuje tepelné pohodlí,“ říká Constantin Iordache – Thermal Domain Coordinator. Jak tomu rozumět? Je to velmi jednoduché: nemělo by mu být ani příliš teplo ani zima, ideální teplota je přibližně 22 stupňů. V době letního horka to není možné bez pořádné klimatizace. Jejím úkolem není jen snižovat teplotu na bezpečnou úroveň pro zdraví, ale i odstraňovat vlhkost v kabině. I když to tak nevypadá, vlhkost se objevuje i v létě, což lze pozorovat tehdy, když dešťová přeháňka ochladí skla – okamžitě se zamlží.

Ani pootevřená okna nedokážou nahradit klimatizaci a za rychlé jízdy je nelze otevírat – hluk proudícího vzduchu by znemožnil rozhovor nebo poslech rádia. Pokud klimatizace správně nefunguje, hlava řidiče se nachází v úrovni vzduchu s nejvyšší teplotou, což snižuje řidičovo vnímání i jeho rychlost reakce. Stačí, aby se teplota v kabině zvýšila z 21 na 27 °C, aby – dle výzkumu francouzských vědců – vnímání podnětů a rychlost reakcí řidiče klesly až o 22 %.

„Pravidelná údržba klimatizace v profesionálním a dostatečně vybaveném servisu je klíčová pro bezproblémové používání po celá léta. Minimálně jednou ročně je nutné zkontrolovat množství chladicí kapaliny, a ideálně je také vhodné vytvořit v celém systému vakuum, abyste z něj odstranili vlhkost,“ dodává Iordache.

Klimatizaci je nutné zapínat i v zimě, protože to zajistí správné mazání kompresoru olejem rozpuštěným v chladicí kapalině. Pokud to zanedbáte a budete odkládat údržbu, může to nejdříve vést ke zhoršení výkonnosti klimatizačního systému (v důsledku nedostatku potřebného množství kapaliny), a dokonce až k opotřebování kompresoru, což představuje nákladnou opravu.

Datum zveřejnění

25.8.2017

Zdroj informací

VALEO

Související informace

Fotogalerie

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 3-4/2018

Autolakýrnický kaleidoskop

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis 3-4/2018. Vyplatí se investovat jak do nových technologií, tak do vzdělávání zaměstnanců.

Autoservis - 1-2/2018

Pohonné jednotky

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis 1-2/2018. Ať už se to komu líbí nebo ne, základní pohonnou jednotkou pro silniční dopravu jsou a ještě...

Autoservis - 11-12/2017

Novinky v technice a servisu užitkových a nákladních vozidel

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis 11-12/2017 nabídne široké spektrum informací ze světa techniky a servisu užitkových a nákladních vozidel.

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6843 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál