Servind

Tepelný komfort je vaše bezpečnost

Tepelný komfort je vaše bezpečnost

I když většina řidičů perfektně chápe souvislost mezi správným fungováním systému zavěšení nebo brzd a vlastní bezpečností, klimatizační systém se považuje za luxus. Jenže obzvláště v horkých dnech má jeho činnost bezprostřední vliv na bezpečnost jízdy.

Tato spojitost mezi bezpečností jízdy a teploty v kabině vozidla je založena na lidské fyziologii. Člověk má stálou tělesnou teplotou, což znamená, že organizmus musí sám udržovat teplotu těla – pomocí zahřívání nebo vylučování nadbytečného tepla. Stačí, aby teploměr ukazoval okolní teplotu jen 32,2 °C, abychom se začali potit – bez toho nelze udržet potřebnou tělesnou teplotu. Ale když jsme v prostředí s vlhkým vzduchem, začíná to být nebezpečné pro zdraví – dokonce již 35 stupňů může způsobit přehřátí organismu.

Letní slunce dokáže bleskově zahřát kabinu automobilu. Pokrok v izolaci oken brzdí skutečnost, že se zvětšuje plocha oken a jejich sklon – což je patrné už jenom když srovnáme siluety dnešních modelů a těch, které byly vyrobeny před třiceti lety. Horší je, že teplota v rozehřáté kabině není všude stejná. Teplý vzduch stoupá nahoru, takže v blízkosti střechy může teploměr ukázat až o deset stupňů více než v okolí kokpitu. A přesně tam se nachází hlava řidiče.

„Řízení automobilu vyžaduje bezchybné vyhodnocení situace na silnici a co nejrychlejší reakci na ohrožení. K tomu je nutná koncentrace, a ta je možná pouze tehdy, pokud řidič pociťuje tepelné pohodlí,“ říká Constantin Iordache – Thermal Domain Coordinator. Jak tomu rozumět? Je to velmi jednoduché: nemělo by mu být ani příliš teplo ani zima, ideální teplota je přibližně 22 stupňů. V době letního horka to není možné bez pořádné klimatizace. Jejím úkolem není jen snižovat teplotu na bezpečnou úroveň pro zdraví, ale i odstraňovat vlhkost v kabině. I když to tak nevypadá, vlhkost se objevuje i v létě, což lze pozorovat tehdy, když dešťová přeháňka ochladí skla – okamžitě se zamlží.

Ani pootevřená okna nedokážou nahradit klimatizaci a za rychlé jízdy je nelze otevírat – hluk proudícího vzduchu by znemožnil rozhovor nebo poslech rádia. Pokud klimatizace správně nefunguje, hlava řidiče se nachází v úrovni vzduchu s nejvyšší teplotou, což snižuje řidičovo vnímání i jeho rychlost reakce. Stačí, aby se teplota v kabině zvýšila z 21 na 27 °C, aby – dle výzkumu francouzských vědců – vnímání podnětů a rychlost reakcí řidiče klesly až o 22 %.

„Pravidelná údržba klimatizace v profesionálním a dostatečně vybaveném servisu je klíčová pro bezproblémové používání po celá léta. Minimálně jednou ročně je nutné zkontrolovat množství chladicí kapaliny, a ideálně je také vhodné vytvořit v celém systému vakuum, abyste z něj odstranili vlhkost,“ dodává Iordache.

Klimatizaci je nutné zapínat i v zimě, protože to zajistí správné mazání kompresoru olejem rozpuštěným v chladicí kapalině. Pokud to zanedbáte a budete odkládat údržbu, může to nejdříve vést ke zhoršení výkonnosti klimatizačního systému (v důsledku nedostatku potřebného množství kapaliny), a dokonce až k opotřebování kompresoru, což představuje nákladnou opravu.

Datum zveřejnění

25.8.2017

Zdroj informací

VALEO

Fotogalerie

Výběr jazyka

SAČR

Facebook

Naše Projekty

AutoWeek

Page generated in 0.6949 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál