Servind

Měření emisí čeká už za týden focení a CIS

Měření emisí čeká už za týden focení a CIS

Od 1. listopadu 2017 by měl naběhnout zkušební provoz zpracovávání emisních protokolů přes centrální internetový server Ministerstva dopravy zvaný CIS SME.

Provozovatelé emisních stanic byli vyzváni, aby svým úřadům s rozšířenou působností vyplnili poměrně rozsáhlý dotazník. Mezi jiným musí uvádět i kompletní seznam továrních značek vozidel a CIS je potom k měření jiných značek vůbec nepustí. 

Na trhu bude programů CIS Emise + focení (včetně nutného a pro pokrytí výpadků internetu důležitého "offline" programu) hned několik. Zatím je schválen jen jeden (DEKRA Emise 2013 CIS), ale ani ten ještě dnes není schopen v tandemu s CISem úplně bez chyb fungovat. Jedná se spíše o programové nedostatky, než se programy sladí. Méně problémů se dá očekávat u programů, kde mezi přístrojem a CISem nebude žádný mezičlánek, který nyní tvoří mezi uživateli rozšířené programy dva (DEKRA a TEAS). Měření emisí s jediným schváleným programem pro CIS totiž ukázalo, že styčných bodů je po cestě až příliš a ve všem musí existovat shoda. Čím více mezičlánků, tím vyšší šance že se něco po cestě nezadaří... Více po kliknutí na "Read more" níže vpravo.

Při testování za posledních 10 dnů se z 23 vozidel podařilo na CIS dostat jen jedno vozidlo a to ještě v testu v přístroji vyhovělo, avšak CIS vytiskl protokol stejně nevyhovující. Je tedy co dohánět, na pořadu dne je trpělivost.

Proč se zavádí CIS a focení u SME?

Focení z toho samého důvodu, jako u STK: I na SME se vydávaly kladné protokoly i bez aut. CIS bude po odstranění prvních dětských nemocí novou a velmi účinnou zbraní proti podvodům a dá se očekávat, že se bude hodně vozidel vracet do opraven, protože na poprvé jich nevyhoví vyšší počet než v minulosti. 

Stačí po roce vyfiltrovat hodnoty kouřivosti u 1,9 TDi a bude jasno...

Šéf projektu programátorů AutoCont: "Z dat půjde vytvářet libovolný počet porovnávání čehokoliv s čímkoliv, data z měření máme všechna."

Po roce se dá tak ze systému vytáhnout, jak u které stanice vypadají Readiness Code, a z toho lze odhadovat, u které stanice Měření emisí je ve zvyku často mazat paměť závad, aby se zvýšilo procento vyhovujících vozidel. Ministerstvo dopravy získá i kýžený přehled o desítkách typů vedlejších informací, např. fluktuující vozidla od SME k jiné, kolik měření stihne stanice za směnu nebo za den či měsíc, jestli se ve stanicích jen měří nebo i seřizuje, jaká je vytíženost stanic v jednotlivých měsících v roce, jak dlouho trvá měření emisí, jak přesně měří jednotlivé přístroje a jak se od sebe jednotlivé SME liší u stejných aut hodnotami z měření. Tedy nástroj vskutku mocný, pokud bude fungovat.

Stručný popis funkce CIS je následující:

  • Mechanik se přihlásí do CIS přes internet,
  • zahájí časové okno pro sdělení výsledků měření emisí,
  • provede focení vozidla (nejméně předobok / zadobok),
  • vyplní identifikační údaje o provozovateli a o vozidle,
  • přenese výsledky z měření na server Ministerstva dopravy
  • a vytištěním protokolu o měření emisí zkoušku zakončí

Nezbývá než si přát, aby se co nejdříve vychytaly počáteční mouchy a systém přestal obtěžovat a začal skutečně pomáhat.

Abychom končili optimisticky, našli jsme také jednu velmi příjemnou záležitost CISu a to nalezení vozidla podle VINu, které už měřeno bylo. Po vyplnění VINu se totiž všechno vyplní úplně samo a stačí jen vyfotit, naměřit a poslat. Do budoucna tedy nebude ani třeba obstarávat emisní data, všechny budou pohromadě na CIS a po pár letech odpadne nákladné a nepříjemné shánění těch správných předepsaných dat. Aktuálně se totiž databáze od databáze mnohdy různí.

Datum zveřejnění

25.10.2017

Zdroj informací

ASEM

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1895 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál