Monroe

Zamlžené světlomety – známka poruchy nebo něco běžného?

Zamlžené světlomety – známka poruchy nebo něco běžného?

Vodní páru pod difuzorem světlometu si okamžitě spojujeme s výrazně ojetými vozy – přičemž k tomuto jevu může dojít i u nového automobilu. Specialistka z Valeo vysvětluje, jak to funguje a kdy je nutné světlomet vyměnit.

Navzdory obecnému mínění nejsou světlomety automobilu hermeticky uzavřené. Každý z nich je odvětrávaný štěrbinami, kterými cirkuluje vzduch. Je to nezbytné, protože halogenové žárovky a xenonové výbojky vytvářejí hodně tepla, které je nutné efektivně odvádět. Bohužel přes větrací otvory dovnitř světlometu proniká i vlhkost z ovzduší. Polykarbonátový kryt tvoří hranici mezi teplým vzduchem uvnitř světlometu a obvykle chladnějším vzduchem zvenku. Pokud má vzduch uvnitř světlometu relativní vlhkost na úrovni 50% a teplotu 20 stupňů, stačí, aby okolní teplota klesla na cca 9 stupňů, aby se na vnitřní straně difuzoru objevil opar.

„Je to zcela normální. Pára obvykle zmizí po pár kilometrech jízdy, kdy vzduch kroužící uvnitř světlometu účinně odstraní vlhkost. Světlomety z dílny předních světových výrobců jsou zkonstruovány tak, aby zajistily efektivní větrání a rychlé odstranění vodní páry,“ tvrdí Monika Krawczyk z Valeo. Dokonale to lze pozorovat v situaci, když v létě auto vyjíždí z myčky – právě tehdy nejčastěji dochází k zamlžení světlometů, ačkoli je okolní teplota vysoká.

Je však nutné rozlišovat mezi jemným oparem, který se obvykle objeví u kraje difuzoru, a situací, při níž vlhkost uvnitř světlometu kondenzuje, natožpak když se vytvoří „stojatá voda“. Tehdy je dobré zkontrolovat, zda je kryt otvoru na žárovku řádně osazen. Pokud ano, znamená to, že je světlomet poškozen – může být prasklý difuzor nebo kryt. Často je to důsledek neodborné opravy po nehodě. „V této situaci je jediným řešením výměna za nový. Neexistuje žádný účinný způsob vysušení a opětovného smontování světlometu tak, aby byl dostatečně utěsněný. Další používání poškozeného dílu je rizikem, ale ani výměna pouze jednoho světlometu z páru není vhodná, protože může způsobit významný rozdíl v kvalitě osvětlení vozovky po obou stranách vozu. Proto je potřeba vyměnit světlomety oba,“ vysvětluje Monika Krawczyk.

Značkové světlomety nejsou tak drahé, jak si někdy řidiči myslí. Valeo dodává své produkty pro prvovýrobu mnoha výrobců automobilů (jako např. VW Group), takže můžete mít při nákupu světlometů se zeleným logem na obalu jistotu, že budou mít úplně stejné technické parametry a kvalitu jako ty, se kterými automobil opustil výrobní závod.

Podrobné informace o produktech Valeo jsou k dispozici v knihovně katalogů a v aplikaci MyValeoParts pro zařízení s iOS a Androidem.

Datum zveřejnění

2.3.2018

Zdroj informací

Valeo

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 5-6/2018

Provozní kapaliny

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis 5-6/2018. V novém čísle Autoservisu se věnujeme provozním kapalinám, jak je to se stáčením tachometrů a...

Autoservis - 3-4/2018

Autolakýrnický kaleidoskop

Nový magazín Autoservis 3-4/2018. Vyplatí se investovat jak do nových technologií, tak do vzdělávání zaměstnanců.

Autoservis - 1-2/2018

Pohonné jednotky

Nový magazín Autoservis 1-2/2018. Ať už se to komu líbí nebo ne, základní pohonnou jednotkou pro silniční dopravu jsou a ještě hodně dlouhou dobu...

TRANSPORT EXPO

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6124 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál