Čtvrtstoletí od spojení české značky Barum s německým Continentalem

Čtvrtstoletí od spojení české značky Barum s německým Continentalem

Historie otrokovické pneumatikárny sahá až do roku 1932, kdy firma Baťa ve Zlíně vyráběla první autopláště, ale i dopravní pásy a klínové řemeny. Pneumatiky nejdříve sloužily k obutí nákladních vozidel, která distribuovala po Evropě obuv z baťových závodů. Později se vyráběly také osobní pneumatiky, které propagoval už v roce 1935 i Vlasta Burian (Pneu Baťa). V roce 1966 byla zahájena výstavba nové pneumatikárny v Otrokovicích a k slavnostnímu otevření došlo o šest let později.

Za dlouhá léta fungování gumárenství v regionu firma měnila své jméno a strukturu. V padesátých letech se jednalo o národní podnik Rudý říjen Gottwaldov, později Otrokovice, v osmdesátých letech o Barum – Rudý říjen Otrokovice, po roce 1990 o Barum a. s. Otrokovice a do kupónové privatizace vstoupil podnik pod názvem Barum Holding (spojením firem Barum o.p. Zlín, Barum a. s. Otrokovice a Mitas a. s. Praha).

Po roce 1989, spolu s přechodem k tržní ekonomice a nárůstem konkurence na trhu, se pro mnoho podniků stalo životní nutností navázat spolupráci s úspěšnou a zavedenou zahraniční firmou. Německý koncern Continental vstoupil do Barum a. s. Otrokovice podpisem smlouvy o joint-venture 21. prosince 1992. Dohoda začala platit od 1. března 1993, kdy rovněž vznikla společnost s ručením omezeným Barum Continental.

Zatímco v roce 1993 činila roční produkce osobních pneumatik 2,5 milionu kusů, po dvaceti pěti letech se v otrokovickém závodě vyrobí téměř 21 milionů plášťů. V letech 2007 a 2011 bylo vyrobeno dosud nejvyšší množství osobních plášťů, a to 21,3 milionů v rozměrových řadách od 13 do 24 palců. Momentálním trendem je produkce složitějších, vysokorychlostních plášťů (UHP) či pneumatik s technologií ContiSeal a ContiSilent.

Podobný razantní rozvoj prodělala i výroba nákladních a průmyslových plášťů. Před 25 lety se jich v Otrokovicích vyrábělo 115 tisíc kusů, loni to ale bylo již rekordních 1,6 milionu v obou výrobkových kategoriích. Produktové portfolio je také velmi široké – od 8 palců do 24 palců.

I ve strojírenském odvětví, ve výrobě vulkanizačních forem, došlo k výraznému rozvoji. V roce 1993 se jich zde nevyrábělo ani 100 kusů ročně. Aktuálně je roční produkce VFC (Výroba forem Continental) 1200 vulkanizačních forem pro osobní pneumatiky.

Koncern Continental má v současné době 22 pneumatikáren po celém světě a ta otrokovická je tou největší, co se počtu všech vyráběných kusů osobních plášťů týče.

Otrokovický Continental Barum se specializuje na výrobu prémiových plášťů Continental, ale v jeho portfoliu samozřejmě nechybí ani nejznámější lokální značka pneumatik Barum. Dalšími vyráběnými koncernovými značkami jsou například Matador, Uniroyal, Semperit a General Tire.

Všechny vyrobené osobní pneumatiky z Otrokovic tvoří 6,6 % evropské spotřeby plášťů a v kategorii nákladních je to dokonce ještě o 5 % více, kdy otrokovická produkce pokryje více než 11 % poptávky na evropském kontinentu.

Jednatel společnosti Libor Láznička ke čtvrtletí trvající spolupráci poznamenává: „Spojení s koncernem Continental v roce 1993 jistě patřilo k významnému strategickému rozhodnutí, které přineslo zvýšení produktivity a efektivity výroby. Během uplynulých 25 let bylo v Otrokovicích investováno 35 miliard korun do moderních výrobních technologií, výstavby a rozšíření výrobního areálu.“

Od roku 1993 bylo v otrokovické pneumatikárně vyrobeno celkem 390 milionů plášťů pro osobní automobily, 13 milionů těžkých i lehkých nákladních plášťů a v kategorii průmyslových plášťů je to téměř 1,5 milionů kusů.

Datum zveřejnění

11.3.2018

Zdroj informací

Continental Barum s.r.o.

Výběr jazyka

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 9-10/2018

Elektromobilita - Velké plány i nedůvěra

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis - 9-10/2018. Politici rozhodli, že budoucnost dopravy je v elektromobilitě a spalovací motory nemají...

Autoservis - 7-8/2018

Zvyšování výkonu a snižování emisí

Nový magazín Autoservis 7-8/2018. EU přitvrzuje boj s CO2. Co nás v souvislosti s tím čeká a kam směřuje vývoj nových spalovacích motorů? Rovněž...

Autoservis - 5-6/2018

Provozní kapaliny

Nový magazín Autoservis 5-6/2018. V novém čísle Autoservisu se věnujeme provozním kapalinám, jak je to se stáčením tachometrů a jak ochránit...

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.628 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál