Čištění nebo regenerace?

Čištění nebo regenerace?

Filtry pevných částic jsou pro mnohé uživatele strašákem. Proto při vzniku problému často spíše přivírají oči. Jeho výměna rozhodně není levnou záležitostí.

Na aftermarketu se objevují i neoriginální filtry pevných částic, které jsou lákavější především díky mnohem nižší ceně. Ale jejich účinnost není zdaleka tak vysoká, jako u originálních filtrů. V případě nedokonalé funkčnosti přitom může dojít k poškození dalších komponent automobilu, jako například turbodmychadla, čímž se celkové škody na vozidle rapidně zvýší.

Existují však i způsoby péče o filtr pevných částic, které nemusí nutně znamenat jeho výměnu za nový. Tzv. regenerace filtru probíhá na vozidle.

První forma regenerace, pasivní, probíhá při teplotě výfukových plynů okolo 350 až 500 °C. Při této teplotě saze reagují s materiály uvnitř filtru a dochází tak k samovolnému filtrování zplodin. Této regenerace se dosahuje při vyšších otáčkách, například jízdou na dálnici.

Další formou je aktivní regenerace, kterou spouští řídící jednotka. Vyžaduje teplotu okolo 600 °C, kdy jsou saze spáleny. Zapíná se v momentě, když jednotka zaznamená míru nasycení vyšší než 50 %. Řídicí jednotka poté změní operační paramenty motoru. Například dojde k zastavení recirkulace výfukových plynů kvůli zvýšení hladiny kyslíku nebo ke zvýšení množství vstřikovaného paliva nebo zpoždění vstřiku paliva.

V případě, že je DPF filtr naplněn do takové míry, že již jednotka není schopna spustit aktivní regeneraci, je nutné spustit nucenou regeneraci pomocí diagnostického softwaru v servisu. Tento způsob však není příliš bezpečný, protože může dojít k poškození filtru z důvodu nekontrolovatelného spalování sazí.

Filtr pevných částic je možné si nechat vymontovat z vozidla a vyčistit u specialistů. Ne vždy je to samozřejmě jednoduchá záležitost, protože filtry bývají občas hodně nepřístupné. V zásadě existují čtyři možnosti jak si nechat filtr vyčistit...

Víc se dočtete v posledním vydání magazínu Autoservis ZDE.

Datum zveřejnění

28.3.2018

Zdroj informací

Turbo-Tec CZ s.r.o.

Autor

Ondřej Marosz

Fotogalerie

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 7-8/2018

Zvyšování výkonu a snižování emisí

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis 7-8/2018. EU přitvrzuje boj s CO2. Co nás v souvislosti s tím čeká a kam směřuje vývoj nových...

Autoservis - 5-6/2018

Provozní kapaliny

Nový magazín Autoservis 5-6/2018. V novém čísle Autoservisu se věnujeme provozním kapalinám, jak je to se stáčením tachometrů a jak ochránit...

Autoservis - 3-4/2018

Autolakýrnický kaleidoskop

Nový magazín Autoservis 3-4/2018. Vyplatí se investovat jak do nových technologií, tak do vzdělávání zaměstnanců.

TRANSPORT EXPO

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.5143 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál