Filtry pevných částic jsou pro mnohé uživatele strašákem. Proto při vzniku problému často spíše přivírají oči. Jeho výměna rozhodně není levnou záležitostí.
Na aftermarketu se objevují i neoriginální filtry pevných částic, které jsou lákavější především díky mnohem nižší ceně. Ale jejich účinnost není zdaleka tak vysoká, jako u originálních filtrů. V případě nedokonalé funkčnosti přitom může dojít k poškození dalších komponent automobilu, jako například turbodmychadla, čímž se celkové škody na vozidle rapidně zvýší.
Existují však i způsoby péče o filtr pevných částic, které nemusí nutně znamenat jeho výměnu za nový. Tzv. regenerace filtru probíhá na vozidle.
První forma regenerace, pasivní, probíhá při teplotě výfukových plynů okolo 350 až 500 °C. Při této teplotě saze reagují s materiály uvnitř filtru a dochází tak k samovolnému filtrování zplodin. Této regenerace se dosahuje při vyšších otáčkách, například jízdou na dálnici.
Další formou je aktivní regenerace, kterou spouští řídící jednotka. Vyžaduje teplotu okolo 600 °C, kdy jsou saze spáleny. Zapíná se v momentě, když jednotka zaznamená míru nasycení vyšší než 50 %. Řídicí jednotka poté změní operační paramenty motoru. Například dojde k zastavení recirkulace výfukových plynů kvůli zvýšení hladiny kyslíku nebo ke zvýšení množství vstřikovaného paliva nebo zpoždění vstřiku paliva.
V případě, že je DPF filtr naplněn do takové míry, že již jednotka není schopna spustit aktivní regeneraci, je nutné spustit nucenou regeneraci pomocí diagnostického softwaru v servisu. Tento způsob však není příliš bezpečný, protože může dojít k poškození filtru z důvodu nekontrolovatelného spalování sazí.
Filtr pevných částic je možné si nechat vymontovat z vozidla a vyčistit u specialistů. Ne vždy je to samozřejmě jednoduchá záležitost, protože filtry bývají občas hodně nepřístupné. V zásadě existují čtyři možnosti jak si nechat filtr vyčistit...
Víc se dočtete v posledním vydání magazínu Autoservis ZDE.
28.3.2018
Turbo-Tec CZ s.r.o.
Ondřej Marosz