Servind

První kilometry za volantem nového Rolls-Royce Phantom ukázaly, že je to nejlepší auto světa

První kilometry za volantem nového Rolls-Royce Phantom ukázaly, že je to nejlepší auto světa

Pokud už jste viděli nový Rolls-Royce Phantom, asi s námi budete souhlasit, že jde o jedno z těch aut, které budí respekt už když stojí. Jeho design, ale zejména samotné rozměry jsou působivé. Necelých šest metrů na délku a dva metry na šířku do světa jasně hlásají, že jde o „pana Auto“. My jsme se s ním včera krátce svezli.

Z pohledu vnějšího designu se oproti minulé generaci, o níž jsme psali přibližně před rokem a půl také, nic výrazně neměnilo, nová generace tu předchozí spíše rozvíjí. Přední části jasně dominuje majestátní maska chladiče s elektricky ovládanou soškou Spirit of Ecstasy, kterou lze ovládat z multimediálního systému. Přední světlomety mají jednoduchý tvar, mají LED techniku doplněnou o laserové světlomety jako v novém BMW řady 7. Z bočního pohledu vyniknou 22″ kola a ze zadního pohledu opět překvapí jednoduchost a čistota designu s jednoduchými zadními světlomety. Phantomu tyto ladné tvary opravdu sluší.

Inspirace předchozí generací je patrná také v interiéru, ta nová je ale o poznání modernější. Opět klade důraz na čistotu a jednoduchost a kombinuje jen ty nejkvalitnější materiály. Nechybí samozřejmě hodiny v palubní desce, ale označení modelu se přesunulo vedle nich. Hrdě postává na nožičkách pod sklem. A to jsou přesně ty detaily, které navozují pocit výjimečnosti. Doplňuje ho „hvězdné nebe“ tvořené stovkami diod i chromované ovladače.

Mezigeneračně Rolls-Royce novému Phantomu výrazně proměnil techniku a to nejen pohonného ústrojí a dalších částí podvozku, ale vylepšil i bezpečnostní a technologickou výbavu. Phantom nyní nabízí vše, co všechny ostatní dnešní automobily. Větší displej infotainmentu má úhlopříčku 12,3″, lepší grafiku a celkově jednodušší ovládání. Původ v BMW je tu ale na první pohled jasně patrný, a to i přesto, že grafika byla pro Phantom upravena. Nová generace dostala i aktivní asistenty řízení, které dohlíží na bezpečnost auta i posádky. Jejich aktivace, případně úprava nastavení se dá (stejně jako u modelů BMW) provádět souhrnně jedním tlačítkem se symbolem autíčka (pokud jsou asistenty aktivní, okolí tlačítka svítí zeleně, pokud je některý z asistentů omezený, svítí tlačítko červeně). Na rozdíl od BMW však není umístěno uprostřed palubní desky u výstražných blinkrů, ale nalevo od volantu. Je to v místě, kde mají vozy Rolls-Royce (a dříve i Bentley) spínací skříňku a ovládání světlometů. U testovaného modelu se zde nacházelo i tlačítko aktivující možnost nočního vidění.

Pln nedočkavosti, otevírám dveře řidiče, chce to trochu síly. Naopak pro zavření nepotřebujete vůbec žádnou, pasažér na kterémkoliv místě v autě k tomu totiž může využít tlačítko, které se o to postará samo. Cestující na předních sedadlech  najdou tlačítka ve vrchní části palubní desky, ti zadní je mají na C-sloupcích, společně s ovládáním vyklopení podložky pod nohy. V obou zadních dveřích je také schovaný deštník, to pro případy, že byste na ples nebo do divadla dojeli v dešti. Posez na řidičově sedadle je velmi pohodlný, přesto dokáže zajistit perfektní řidičskou pozici. Seřízení sedadel i volantu tady samozřejmě probíhá elektricky, manuálně se seřizuje jen vnitřní zpětné zrcátko. Sedí se tu opravdu vysoko, řidič v BMW X5, který nás na pražském nábřeží předjíždí, je skoro stejně vysoko. Už první metry v pražském provozu prozradí, že nový Phantom je opravdu velké auto. S manévrováním v opravdu těsných prostorech ale pomohou všudypřítomné parkovací senzory nebo 360° kamerový systém.

Příbuznost s mateřským BMW tu není tolik patrná jako v předchozí generaci, kde používala stejná tlačítka i v interiéru. Tady jsou stejná tlačítka jako třeba v BMW řady 2 Active Tourer pouze pro otevírání víka kufru z interiéru a nebo naopak pro jeho zavírání. Chápu, že to je sice schované a není normálně vidět, ale je to obyčejný plast. S bavoráky je stejná i grafika head-up displeje. Další prvky, které by mateřskou bavorskou automobilku připomínaly, už tady ale asi nejsou.

Naprostou hladkostí běhu a kultivovaností projevu překvapí motor. Však se podívejte na krátké video níže. Na motor jsme postavili 20 Kč minci a pak jsme 6,75litrový vidlicový dvanáctiválec nastartovali. Myslíte, že mince musela spadnout? Ale kdepak, na motoru nehybně stála dál! Je snad něco, co by mohlo dokázat jeho vyrovnaný běh dokázat více? Motor má navíc opravdu velkou sílu. V řeči čísel to je výkon 571 koní, točivý moment 900 Nm, z 0 na 96 km/h to zvládne za 5,3 sekundy a jede až (elektronicky omezených) 250 km/h.

Motor v interiéru navíc není vůbec slyšet, stejně jako jakýkoliv okolní hluk. Mezigeneračně na odhlučnění přibylo 140 kg, a je to vážně znát. V interiéru je i při jízdě absolutní klid. Motor, zpovykané pražany, ale ani vřískající turisty neuslyšíte. Naopak uslyšíte – ačkoliv tiché a „vzdálené“ – rány od kol. A věřte nám, že je to jen tím, že zvuk všeho ostatního je utlumen na naprosté minimum. Je ale dost pravděpodobné, že pokud pustíte rádio, ani to neuslyšíte.

Pohon nové generace Rolls-Royce Phantom zajišťuje nový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor V12 s tradičním objemem 6,75 litru. Ten pohání prostřednictvím automatické převodovky ZF zadní kola. Volič převodovky je tradičně umístěn vpravo za volantem. Při prvním rozjezdu nás překvapila vlažná odezva na sešlápnutí plynového pedálu. Aby se auto rozjelo, je třeba na něj šlápnout více, než jsme zvyklí z jiných aut. Je to ale vlastně logické, protože takové auto by nemělo působit zbrkle, aby si posádka na zadních sedadlech nevylila káva do klína. Ovšem tomuto jemnému rozjíždění tak úplně neodpovídá velmi rychlý převod řízení. Na otočení překvapivě velkým volantem navíc auto i přes své obří rozměry a hmotnost (pohotovostní hmotnost je více než 2,6 tuny) reaguje bez zpoždění. Chce to trochu cviku, jak samotné rozjíždění, abyste zbytečně nezdržovali na semaforech, tak i zatáčení, abyste zase s autem zbytečně necukali. Stačí na to však jen pár pražských kilometrů…

Báječný je vzduchový podvozek. Ten totiž „opravuje silnice v reálném čase“. Silnice může být sebevíc rozbitá, ale podvozek ji vyhladí. K posádce se nedostane žádná nerovnost. Rolls-Royce Phantom jako by se vnzášel, jako by šlo o letající koberec, který se silnicí nemá žádné spojení. Přestou jsou všechna čtyři kola neustále na zemi. To musí být snad nějaké kouzlo. Auto dokáže „vymazat“ i pražské centrum dlážděné tzv. kočičími hlavami. Podvozek je sladěný i s brzdami. Po sešlápnutí brzdového pedálu totiž auto švindluje fyziku, protože nepřijde očekávané zhoupnutí vpřed a následné ponořování přední části, naopak je Phantom stále v jedné rovině.

Řídit tohle auto je skvělým zážitkem, ale snad ještě lepší je to z pravého zadního místa. Tam si člověk připadá rázem jako nejdůležitější člověk na světě. Nastupování jde díky protisměrně otevíraným dveřím úplně jednoduše. Usaďte se do příjemných křesel a pak jen stisknete tlačítko (pokud nemáte správně vychovaného řidiče), aby se dveře zavřely. Sedadla jsou nesmírně pohodlná, elektricky nastavitelná, vyhřívaná, odvětrávané i s masáží. Když vám budou vadit zvědavé pohledy kolemjdoucích, zatáhnete si záclonky. Ty jsou na obou zadních bočních sklech, ale i na zadním okně. 

Pokud byste se nudili a nechtělo se vám pracovat, můžete třeba sledovat televizi s příjmem digitálního signálu anebo listovat v nastavení auta, multimédií či čehokoliv, co se vám zachce. Jízda vzadu je ještě pohodlnější a měkčí než vpředu, pokud není řidič úplné dřevo, vlastně si nedokážu představit, co by se muselo stát, aby se tu ta již zmiňovaná káva vylila. Tak hladká jízda v tom nejlepším, co dnešní automobilový svět nabízí, je.

Rolls-Royce v nové generaci Phantomu potvrdil, že jde zcela jistě opět o nejluxusnější auto světa. Bude vás hýčkat, a to v případě, že si ho budete řídit sami, ale i v případě, že se necháte vozit.

Na ulici budete ale neustále středem pozornosti, nikde se neschováte a pokud si chcete auto řídit sami, připravte se na to, že parkování v ucpané Praze bude utrpením. Pro takové chvíle se skvěle hodí osobní řidič, jen přijdete o ten slastný pocit z řízení tohoto neskutečně pohodlného korábu. Pokukujete-li po podobném autě a na svém účtě máte potřebný finanční obnos („základní cena“ krátké verze se pohybuje kolem 12 milionů Kč), pak jsme vám našli to nejlepší auto! Pokud si ho koupit nemůžete, pak vězte, že si ho budete moci alespoň důkladně prohlédnout za necelý měsíc, 19. května 2018 na našem již pátém sraze.

Za zapůjčení automobilu bychom chtěli poděkovat Rolls-Royce Motor Cars Prague, společnosti BMW CarTec. Rolls-Royce & Bentley Club ČR

Datum zveřejnění

29.4.2018

Zdroj informací

Rolls-Royce & Bentley Club ČR

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3148 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál