Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí. Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes.
Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování:
Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.
Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.
Období: |
Zůstatková hodnota: |
Období: |
Zůstatková hodnota: |
12.2015 |
51,12 |
3.2017 |
51,99 |
3.2016 |
50,97 |
6.2017 |
51,99 |
6.2016 |
50,97 |
9.2017 |
51,99 |
9.2016 |
50,83 |
12.2017 |
51,19 |
12.2016 |
50,83 |
3.2018 |
50,87 |
Zdroj: www.audatex.cz, červen 2018
Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.
Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.
Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým agregátem 1.6 TDI, stáří 3 let, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:
Vozidlo: |
Tržní nabídky: |
Prodejní ceny (nová vozidla): |
Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance |
289.000 – 339.000 |
613.000 |
Škoda Octavia 1.6 TDI Style |
310.000 – 380.000 |
593.000 |
Škoda Octavia 1.6 TDI Ambition |
290.000 – 356.000 |
598.500 |
Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.
U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.
Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci.:
Rok: |
Prodeje celkem: |
Prodeje naftových vozidel: |
% |
2015 |
109.459 |
48.440 |
44,25 |
2016 |
122.632 |
57.242 |
46,68 |
2017 |
123.101 |
54.802 |
44,52 |
Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.
Vozidlo: |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Poznámka: |
Škoda Octavia 1.6 TDI Style 85 kW |
518 900 |
577 900 |
592 900 |
592 900 |
2016 facelift |
Ford Mondeo combi 2.0 TDCi Titanium 110 kW |
784 990 |
789 990 |
804 990 |
851 990 |
|
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 110 kW |
803 900 |
820 900 |
839 900 |
847 900 |
|
VW Sharan 2.0 TDI Comfortline 110 kW |
938 700 |
960 800 |
984 200 |
955 900 |
|
Hyundai I30 CW 1.6 CRDi Trikolor 81 kW |
429 990 |
454 990 |
504 990 |
524 990 |
2017 facelift |
Renault Megane 1.5 dCi Life 81 kW |
399 900 |
444 900 |
444 900 |
424 900 |
2016 facelift |
Audi A4 Avant 2.0 TDI |
950 900 |
963 900 |
978 900 |
978 900 |
|
Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.
Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:
Náklady: |
Octavia 1.6 TDI, 85 kW, Style: |
Octavia 1.5 TSI, 110 kW, Style: |
Předepsaný servis |
16.310 |
13.673 |
Běžné opravy |
13.605 |
15.279 |
Údržba |
3.364 |
3.641 |
Náklady na 1 km |
0,37 |
0,36 |
Prodeje: |
|
|
Pořizovací cena: |
490.000 |
484.215 |
Zůstatková cena: |
249.265 |
256.625 |
Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.
V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.
Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.
5.8.2018
Audatex Systems