5 příkladů, jak nám propojení mobilních telefonů a automobilů usnadňuje život

5 příkladů, jak nám propojení mobilních telefonů a automobilů usnadňuje život

Snaha pohybovat se v chytrém prostředí roste a uvědomují si to i výrobci automobilů. Řešení pro připojování chytrých telefonů k vnitřnímu systému vozu či pomocné aplikace na ovládání se tak stávají klíčovým prvkem výbavy. Kde všude nám spojení telefonu a automobilu usnadňuje život?

 

Tradiční systémy

Původním a asi nejtradičnějším způsobem spojení automobilu s mobilním telefonem je analogové propojení USB kabelem z konektoru sluchátek. Telefon pak funguje jako externí úložiště, které umožnuje řidiči přehrávat hudbu z vlastního telefonu namísto CD či audiokazet. Na tento způsob volně navázali výrobci aut využíváním bluetooth konektivity, která je dnes u nových aut již standardní součástí palubní výbavy. Kromě přehrávání hudby podporuje zejména handsfree hovory přes audiosystém vozu.

Zobrazte si své oblíbené aplikace přímo na palubu

Klasické systémy analogu a bluetooth ale v současné době zastínila možnost unikátního spojení vnitřního systému auta a telefonu prostřednictvím aplikací. Již před několika lety představil Apple i Android své vlastní aplikace CarPlay a Android Auto, které umožnují řidičům přímé zrcadlení obrazovky mobilu na palubu vozu. O tom, že tyto aplikace se dostávají do popředí, svědčí poslední průzkum americké výzkumné společnosti Strategy Analytics. Ten vysledoval přítomnost těchto systémů již ve 46 % vozidel. „Palubní infotainment je dnes pro řidiče zásadní dokonce natolik, že může ovlivňovat i jejich nákupní chování. Řidiči si chtějí na obrazovku auta spustit své oblíbené navigace, mapy, hudbu i další aplikace, které běžně využívají ve svých telefonech. Při výběru auta se tak často zajímají, jak široké propojení s mobilním telefonem vůz nabízí,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader společnosti Arval CZ, předního poskytovatele operativního leasingu.

Díky aplikaci můžete snížit náklady na provoz vozu

Mobilní telefony ale můžeme využívat nejen k rozšíření infotainmentu našeho auta. Speciální aplikace umožňují například získat přehled o aktuálních pozicích vozidel v reálném čase. Je tak možné optimalizovat trasy nebo lokalizovat vozidlo v případě jeho odcizení či havárie. V počítači, telefonu nebo tabletu lze sledovat mnoho provozních parametrů, například stav paliva v nádrži, zatížení náprav či teplotu v přepravním prostoru. „Služba pomáhá optimalizovat spotřebu paliva. Je schopna monitorovat, jak se daný řidič ke svému vozu chová. Lze rovněž porovnávat údaje od různých uživatelů auta. Díky tomu lze snadno odhalit vyšší než průměrnou spotřebu nebo dohledat, v jaké části trasy došlo k neúsporné jízdě,“ popisuje Tomáš Kadeřábek. „Celých 40 % nákladů na provoz vozového parku je ovlivněno právě chováním řidiče. Jeho optimalizací je tak možné ušetřit nemalé finanční prostředky,“ dodává.

Asistenční aplikace pomohou v případě nehody

Jsme zvyklí, že pokud nastane problém, automaticky voláme o pomoc mobilním telefonem. V případě zdravotnické pomoci je linka jasná, ale kde budeme hledat třeba nejbližší servis? A co když nám auto přestane jet uprostřed lesa? Pojišťovny nebo poskytovatelé operativního leasingu nabízejí pro tyto případy různé podpůrné aplikace. Ty umožňují jednoduše využít přímý kontakt na asistenční službu, poskytují přehlednou mapu servisních partnerů, ale i další údaje, kupříkladu o rozsahu asistenční služby, aktuální dopravní situaci či termínech STK, a umožňují též nahlášení škodní události, a to včetně odeslání fotodokumentace poškození vozidla.

Budeme telefonem nakonec auta i řídit?

Výrobci aplikací však jdou ještě dál. Telefonem lze například spustit na dálku klimatizaci, otevřít okýnka, zamknout či odemknout, lokalizovat vůz při krádeži, nebo ho dokonce i nastartovat. Ovládání elektronických funkcí na dálku se pomalu stává běžným, přelom ale nastal na letošním veletrhu MWC 2018 ve španělské Barceloně, kde jeden z výrobců mobilních telefonů představil chytrý telefon s umělou inteligencí, která vozidlo sama řídila. Takto řízený automobil se dokonce dokázal i vyhnout cyklistovi. Telefon prý umí poznat zhruba tisíc různých objektů v dráze vozu a adekvátně reagovat. Je to první krok ke zcela autonomním vozidlům?

Datum zveřejnění

24.8.2018

Zdroj informací

LESENSKY.cz

Autoservis pro předplatitele

Autoservis - 7-8/2018

Zvyšování výkonu a snižování emisí

DOSTUPNÝ ZDARMA - Nový magazín Autoservis 7-8/2018. EU přitvrzuje boj s CO2. Co nás v souvislosti s tím čeká a kam směřuje vývoj nových...

Autoservis - 5-6/2018

Provozní kapaliny

Nový magazín Autoservis 5-6/2018. V novém čísle Autoservisu se věnujeme provozním kapalinám, jak je to se stáčením tachometrů a jak ochránit...

Autoservis - 3-4/2018

Autolakýrnický kaleidoskop

Nový magazín Autoservis 3-4/2018. Vyplatí se investovat jak do nových technologií, tak do vzdělávání zaměstnanců.

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7231 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál